Volite okus šunke i sira? Evo što zapravo jedete

U želji za što većom proizvodnjom i prodajom proizvođači često pretjeruju s aditivima i prodaju krivotvorine originalnih proizvoda.

22.7.2012.
19:12
VOYO logo

Iako mnogi stručnjaci često ističu da nema straha kada su u pitanju aditivi činjenica je da se može manipulirati, što u kombinaciji sa sugestivnim reklamama potrošača ipak dovodi u zabludu.

'Sve većim brojem novih proizvoda, natječući se na tržištu, proizvođači hrane ponekad rabe aditive ne samo zbog tehnoloških potreba nego i radi razlikovanja, nuđenja, zarade, što je upravo suprotno osnovnim načelima uporabe aditiva u hrani',ispričao je mr. sc. Marijan Katalenić, voditelj Odjela za zdravstvenu ispravnost namirnica u Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo zaVečernji list.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Naime, često konzumiramo proizvode koji nisu ono čime ih smatramo, iako imaju takav okus. Za tu obmanu su zaslužni razni aditivi.

Voćni sirup dobiva se tako da se u šećernu otopinu dodaju npr. antocijani (E163) dobiveni ekstrakcijom ili kožica crnog grožđa, bobica bazge ili nekog drugog manje skupog voća ili povrća, ili otpadne sirovine pri proizvodnji drugog voćnog proizvoda. 'Doda se i određena količina limunske kiseline te arome voća, po kojem bi proizvod trebao nositi ime. Pa ako je riječ i o prirodnoj, skupoj aromi, što obično nije slučaj, u konačnici je to krivotvorina jer nema dodanog voćnog soka. Neki proizvođači istaknu da je riječ o voćnom sirupu od borovnice, drugi pošteniji da je posrijedi voćni sirup s dodatkom soka od borovnice, a treći da je riječ o voćnom sirupu s aromom borovnice, što je ispravno. Ako na deklaraciji/etiketi stoji još slika voća od kojeg bi sirup trebao biti napravljen ili arome koju sirup predstavlja, tada je iluzija potpuna, a čak ni niska cijena od 15 do 20 kuna po litri od koje se može razrjeđivanjem dobiti sedam litara napitka ne izaziva sumnju potrošača. Zgusnemo li nekim od zgušnjivača istu masu za sirup (ali s manje šećera), dobit će se namaz s okusom voća. Doda li se u njega malo usitnjene pulpe iluzija će biti potpuna', navodi mr. Katalenić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Doktor još ističe da ako stavimo takav proizvod u jogurt ili neki fermentirani mliječni proizvod, on će slijedom dodataka od voća imati sliku voća, a time i prefiks zdravog mliječnog proizvoda s voćem. Isto, ali malo jače aromatizirano može se dodati u sladoled i eto sladoleda s voćem.

Mesni proizvodi

U mesnim proizvodima (osim trajnim), fosfati i polifosfati koriste se za zadržavanje dodane vode, čuvajući postignutu konzistenciju i oblik proizvoda. Da bi se postigao optimalan učinak obnavljanja mogućnosti vezanja vode u meso, tehnološka nužnost i dobar učinak na proizvod, dovoljno je dodati do 0,22 % fosfata i polifosfata izraženo kao P2O5.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

'Više od toga utječe na veće vezanje vode, smanjuje kakvoću mesnog proizvoda i oštećuje i zdravlje i džep potrošača', kaže mr. Katalenić, te dodaje da se ipak u zadnje vrijeme sve više koriste i drugi zgušnjivači, kao hidrolizati kožica svinjskog ili goveđeg podrijetla.

'Šunka za pizzu dobar je primjer takve obrade jer će se nakon otvaranja omota i stajanja nekoliko sati vidjeti koliko vode ispušta. Kad se sve uzme u obzir, cijena tog proizvoda, iako niska, visoka je za vodu i pregršt bjelančevina problematičnog podrijetla'.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zamjena za sir

Zamjena za sir ima nedefiniranu masnoću biljnog ili životinjskog podrijetla, škrob, modificirani škrob, fosfate i polifosfate, kazein, konzervanse, boju i aromu. Proizvod se obrađuje u kotlu aktivirajući škrob i modificirani škrob na povišenoj temperaturi, miješajući kazein i masnoću, a fosfati i polifosfati emulgiraju smjesu. Smjesa se nakon aktivacije škroba i dobre homogenizacije svih sastojaka prije ispuštanja u kalupe aromatizira bilo kojom odabranom mliječnom aromom (primjerice, sira gaude) i oboji karotenima.

Nakon zgušnjavanja do konzistencije sira za rezanje ili ribanje blokovi zamjene za sir režu se na komercijalne veličine, pakiraju u plastičnu ambalažu i prodaju. Vrlo rijetko će prosječni potrošač uočiti prefiks 'zamjena za sir', a okusom i konzistencijom bit će zadovoljan, piše Večernji list.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Toma
Otok iskušenja
Senorita 89
Versailles
hABAZIN VS. mAGYAR
default_cta
Brak na prvu
Hell's kitchen
Trumbo
Ljubavna zamka
Vlakovi
default_cta
Pevačica
Obiteljske tajne
Brak na prvu Australija
Cijena strasti
VOYO logo