Učenje je u jednu ruku prilično jednostavno, no zašto je tako teško?
Kad god pišem tekstove o učenju, svi žele da se piše o savjetima. To mi je najgora tema. Razloga je nekoliko i poprilično su kontradiktorni, dok se ne objasne, i zapetljano se isprepliću, dok se ne otpetljaju. Razlozi zašto ne volim pisati tekstove o savjetima za učenje, ujedno su i upravo to... – savjeti za učenje.
Učenje je složeno
Učenje se, u percepciji ljudi, uglavnom svodi na sjedenje za knjigom. Sjediš, griješ stolicu i učiš. Pri tome je kombinatorika radnji slična jo-jo mehanizmu: pročitaš (odmatanje uzice) – pamtiš (namatanje uzice), pročitaš – pamtiš, pročitaš – pamtiš, odmatanje - namatanje, odmatanje – namatanje...
No, učenje je ipak puno šira priča od jo-jo mehanizma, dio je većeg konteksta čiji elementi intenzivno utječu na kvalitetu procesa i na rezultat. Primjerice, samopouzdanje i slika o samome sebi igraju veliku ulogu u učenju.
Kako? Zašto? Zato što stupanj samopouzdanja i obilježja slike o samome sebi definiraju naš odnos prema teškoćama, problemima i izazovima u učenju, te određuju način kojim ćemo se s navedenim suočavati ili ih izbijegavati. Manjak samopouzdanja i loša slika o samome sebi već na početku učenja mogu determinirati konačni ishod.
Učenik nailazi na prepreku ili problem – to može biti dio teksta
koji ne razumije, težak zadatak, bilo kakva nejesnoća, itd.. -
i podsvjesno doživljava ili svjesno razmišlja kako on
''ionako nije dovoljno pametan da to shvati'', kako je to
''preteško za njega'', kako ''nema dovoljno sposobnosti da shvati
nešto tako komplicirano'', i već unaprijed
odustaje. Kod osobe s većim samopouzdanjem i
pozitivnijom samopercepcijom rasplet se iste situacije odvija
drugačije.
Učenje je jednostavno
Kada bi trebalo pružiti jedan jedini savjet za učenje, najučinkovitiju metodu, najdjelotvorniju tehniku, recept za uspjeh, onda bi on glasio ovako: učenje = mišljenje. I to je to. Ništa nam drugo nije potrebno.
Aktivacijom cijelog dijapazona misaonih vještina predmet učenja zahvaćamo cjelovito i duboko, dekonstruiramo ga i nanovo konstruiramo u vlastitom razmijevanju.
Gdje onda zapinje?
Učenici, od silnih misaonih vještina koje posjeduju, prilikom učenja uglavnom koriste samo memoriranje... Za kvalitetno i produktivno učenje najvažnije je usvojiti aktivan misaoni odnos prema sadržaju. Dakle, učenje je u jednu ruku prilično jednostavno, potrebno je samo misliti....
Čitaj, prati i komentiraj naše priče i na našoj Facebook stranici Život i stil!
403 Forbidden