Pokušaji prevare putem telefonskih poziva, SMS poruka ili e-mailova postali su sve češći s razvojem moderne tehnologije, pa je dovoljan, doslovno, jedan klik na link koji ste dobili da se cyber kriminalci domognu vaših osobnih podataka, lozinki itd.
Iz Hrvatske agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM) za Net.hr otkrili su što napraviti kada dobijete poziv ili poruku sa sumnjivog broja.
"HAKOM često upozorava korisnike o pokušajima prevara u elektroničkim komunikacijama, koji nažalost nisu rijetkost, ne samo u Hrvatskoj nego u čitavom svijetu. Brojevi hrvatskih korisnika povremeno budu meta takvih prijevara, a one se provode kao kampanje pozivanja u kojima veći broj hrvatskih korisnika odjednom bude obuhvaćen pokušajima prijevare", rekli su.
Iz HAKOM-a su objasnili da javljanje na takve pozive nije problematično, no upozorili su da ne biste smjeli uzvratiti poziv.
"Javljanje na takve pozive, koji najčešće dolaze iz inozemstva, čak i iz nekih jako udaljenih lokacija, nije problematično samo po sebi jer se u Hrvatskoj dolazni pozivi ne naplaćuju. Međutim, problem nastaje kada korisnik uzvrati poziv jer u takvim slučajevima uglavnom dolazi do većih, neplaniranih troškova. Korisnicima savjetujemo da ovakve pozive prijave svom operatoru", istaknuli su.
Kako se zaštiti od opasnih brojeva
"Korisnici uvijek mogu osporavati račun ako smatraju da su na neki način oštećeni prilikom korištenja javnim komunikacijskim uslugama. Međutim, hoće li svaki takav prigovor korisnika biti i riješen na njegovo zadovoljstvo, ovisi prije svega o tome je li operator prepoznao i utvrdio da se stvarno i radi o prijevarnim radnjama treće osobe ili se konkretan slučaj svodi na odgovornost korisnika prilikom uporabe javnih komunikacijskih usluga", objasnili su iz HAKOM-a te su otkrili kako se možete sami zaštiti od opasnih brojeva.
"Operatori i HAKOM imaju proceduru gdje na jednom mjestu razmjenjuju informacije o pokušajima prijevara, a operatori, čim se utvrdi da je prijevara u tijeku, blokiraju pozivanje brojeva s kojih se ona pokušava izvesti. Ne treba smetnuti s uma, s obzirom na to da većina ljudi koristi pametne telefone, da možemo sami blokirati bilo koji broj koji nas ometa ili s kojeg se opetovano pokušava prijevara. Ovo je zgodno koristiti ako dobivate više neželjenih poziva s istog broja dok operatori ne blokiraju broj".
Osim što poziv ili SMS poruku s opasnog ili nepoznatog broja treba odmah prijaviti operateru, na njih nipošto ne treba odgovarati. Iz HAKOM-a su korisnicima poslali važno upozorenje vezano uz krađu identiteta te su objasnili što napravit ako ste kojim slučajem cyber kriminalcima dali svoj OIB ili neki drugi osobni podatak.
"Najčešći cilj prijevarnih radnji kod slanja SMS-a svakako je domoći se osobnih podataka poput OIB-a, brojeva osobnih iskaznica te bankovnih kartica na internetu. Neoprezni korisnici na taj način nepoznatim osobama olakšavaju krađe identiteta i prevare. Koristimo i ovu prigodu upozoriti korisnike da, a ukoliko su kojim slučajem dali ovakve osjetljive informacije, prijave to odmah operatoru kod kojeg imaju ugovorni odnos ili banci kod koje imaju ugovorene bankovne usluge kako biste izbjegli eventualnu materijalnu štetu. Napominjemo kako ih nitko dobronamjeran nikad sa spomenutim zahtjevima ne smije i neće kontaktirati. Stoga je oprez najbolja zaštita", savjetovali su.
'Važno je da korisnici jave operatorima sumnju na prijevaru'
U HAKOM-u su otkrili da pozivatelji ili pošiljatelji SMS poruka s opasnih brojeva najčešće koriste brojeve dalekih zemalja, no da "lista konkretnih brojeva ne postoji".
"Od velike važnosti je da korisnici uvijek prijave takve brojeve kako bismo stigli na vrijeme reagirati i blokirati takve brojeve. Pozivatelji (prijevara s propuštenim pozivom) ili pošiljatelji SMS poruka (prijevara gdje se korisnik poziva nazvati neki broj) najčešće koriste brojeve dalekih zemalja", rekli su.
"Korisnici se pozivaju s udaljenih destinacija da bi uzvratili propušteni poziv kako bi prevaranti ostvarili dobit temeljem troškova za interkonekciju na međunarodnoj razini. Često takvi pozivi dolaze s više različitih brojeva, a važno je da korisnici jave operatorima sumnju na prijevaru i podatke o pozivima/porukama kako bi se što prije blokirali brojevi da ne uznemiravaju ostale korisnike. Lista konkretnih brojeva ne postoji jer su oni neprestano podložni izmjenama i najčešće su u pitanju cijeli numeracijski opsezi", istaknuli su.
U HAKOM-u objasnili i što napraviti kad dobijete mail sa sumnjive e-mail adrese.
"Na nepoznatu elektroničku poštu ne preporučujemo odgovarati, a pogotovo onu sa sumnjivim poveznicama i privitcima koje nije uputno otvarati. U Hrvatskoj je Nacionalni CERT tijelo zaduženo za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti javnih informacijskih sustava, čiji je osnovni zadatak obrada računalno-sigurnosnih incidenata s ciljem očuvanja kibernetičke sigurnosti u RH. Na svojim mrežnim stranicama oni objavljuju informacije o incidentima", kazali su.
Što napraviti kad dobijete mail s opasne adrese
Na internetskim stranicama CERT-a istaknuli su da njima možete prijaviti incident.
"U nadležnosti Nacionalnog CERT-a je koordinacija pri rješavanju incidenata gdje se barem jedna od strana (napadač ili oštećeni) nalazi unutar .hr domene ili je hrvatski državljanin koji koristi 'hosting' usluge stranog davatelja usluge. U pravilu, Nacionalnom se CERT-u prijavljuju značajniji incidenti koje nije riješila 'abuse' služba nadležnog ISP-a", naznačili su.
"Kako bi vam Nacionalni CERT bio u mogućnosti pomoći potrebno je da vaša prijava incidenta sadrži osnovni skup podataka nužnih za uspješnu obradu incidenta. Incidente možete prijaviti e-mailom na adresu incident@cert.hr, a prijava mora sadržavati:
- originalne log datoteke (s poslužitelja ili mrežnih i sigurnosnih uređaja) iz kojih se vide neželjene mrežne aktivnosti te o kojoj se vrsti incidenta radi,
- vaš opis incidenta,
- datum, točno vrijeme (po mogućnosti u minutu i sekundu) i vremenska zona,
- IP adresa i/ili ime računala koje je napadnuto,
- IP adresa i/ili ime računala koje je izvor napada,
- ako je uz incident vezan e-mail, URL zloćudne stranice ili nešto drugo, tada je potrebno priložiti i te podatke. E-mail priložite uz prijavu zajedno s cjelokupnim zaglavljem (headerom) – dodatne upute potražite OVDJE.
Po prijavi incidenta dobit ćete odgovor potvrde da je vaša prijava zaprimljena", istaknuli su u CERT-u.
POGLEDAJTE VIDEO: Problemi za 40.000 pacijenata u Hrvatskoj: 'Neće moći do odgovarajuće terapije'