PRAVA LJUBAV ILI SAMO HOROR FILM: /

Jeste li se ikada seksualno uzbudili nakon što ste se uplašili?

Image
Foto: Thinkstock, AntonioGuillem

Možete li zamisliti da ste upravo odegledali horor film, a zatim se bezglavo zaljubili u prvu atraktivu osobu koju ste vidjeli nakon izlaska iz kina? Vjerojatno ne.

20.11.2016.
8:10
Thinkstock, AntonioGuillem
VOYO logo

Korak 1. Znoje mi se dlanovi i srce mi ubrzano kuca.

Korak 2. Utvrđujem što se događa oko mene: Je li iza mene veliki medvjed? Sigurno se bojim. Ili sam samo dobio nagradu? Moram biti uzbuđen. A, u slučaju seksualne privlačnosti: Jesam li na spoju s nekim mi se sviđa? Sigurno me jako privlači.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Većinu vremena, ovaj bi proces trebao voditi ljude da ispravno shvate zašto se osjećaju kako se osjećaju. Međutim, kao što je već spomenuto, postoje i slučajevi kada taj postupak dovede ljude do pogrešnog tumačenja njihovog fiziološkog uzbuđenja zbog "pogrešnih" znakova iz okoline, kao što je pretpostavka da vas zaista jako privlači osoba s kojom ste gledali horor.

Ljudi stvarno to čine?

Da bi saznali odgovor na to pitanje, psiholozi su 1974. godine proveli su eksperiment s dva mosta, jedan je bio zastrašujuć, a drugi manje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zastrašujući most je bio 140 metara dugački viseći most napravljen od drvenih dasaka i povezan s dvije žice, koji se 70 metara nadvijao iznad stijena i plitkih brzaka. Imao je vrlo niske rukohvate i jako se naginjao, uvijao i klimao.

"Kontrolni" Most je bio napravljen od punog drveta; bila je širi i čvršći od prvog mosta. Nalazio s samo 3 metra iznad male rječice, imao je visoke rukohvate pa se nije naginjao ni ljuljao.

Istraživači su očekivali da će ljudi koji su prešli preko visećeg mosta doživjeti fiziološko uzbuđenje zbog tjeskobe i straha, dok se kod ljudi koji su prešli kontrolni most to ne bi dogodilo.

Kako su to testirali?

Na suprotnoj strani svakog mosta stajali su ispitivači koji su zaustavljali muškarace stare između 18 i 35 godina bez ženske pratnje i zamolili ih da ispune kratku anketu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nakon toga, eksperimentatori bi zahvalili muškarcima i ponudili da će im kasnije detaljnije objasniti eksperiment. Tada bi otkinuli rub upitnika, zapisali ime subjekta i broj te ih pozvali da nazovu ako želi dalje razgovarati. Polovicu muškaraca koji su prelazili most dočekao je ispitivač, a drugu polovicu ispitivačica.

Image

Veliko pitanje

Psiholozi su htjeli saznati koliko će muških ispitanika zapravo iskoristiti broj i kasnije nazvati ispitivača.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ako ljudi zaista brkaju fiziološko uzbuđenje i seksualnu privlačnost, muški ispitanici koji su prešli zastrašujući viseći most i odmah razgovarali s atraktivnom ženskom isptivačicom, onda postoji veća vjerojatnost da će je nazvati nego oni koji su prešli manje zastrašujuće most ili su nakon prelaska razgovarali s muškarcem.

Što su otkrili?

Doista, kao što prikazuje gornji grafikon, dok su samo jedan ili dva muškarca koji su prešli kontrolni most ili su razgovarali s ispitivačem kasnije nazvali, to je učinilo devet muških ispitanika koji su se prešli uzbudljiviji viseći most i razgovarali s ispitivačicom.

Zaključak?

Možda: Idite na roller coaster umjesto na panoramski kotač, ili: izaberite horor umjesto romantične komedije, ako se stvarno želite svidjeti svojoj pratilji?

No, ozbiljnije, ovaj efekt može igrati malu ulogu u pojavama poput Učinka Florence Nightingale, gdje njegovatelj/ica počne razvijati romantične ili seksualne osjećaje prema pacijentu/ici kojeg njeguje, ili situacijama gdje je veliki broj vatrogasaca ostavio svoje žene i oženio udovice poginulih kolega nakon napada 11. tujna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Naravno, u takvim situacijama u igri su i mnoge druge varijable. Ipak, za nas bi moglo biti najbolje izbjegavati donošenje važnih romantičnih odluka na strašnim mostovima ili tijekom kriza, a ako doista želimo shvatiti što se krije iza privlačnosti, vjerojatno bismo trebali izbjegavati vlakove smrti na prvom spoju.

pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo