arti-201105140144006Ono što su započeli Ana Ugarković, Stéphan Macchi i drugi obožavatelji kulinarskog zanata, show MasterChef doveo je do vrhunca – gledatelje više zanima kako će TV kuhari spraviti neko jelo i dati im ideju za sutrašnji ručak nego najnovije vijesti informativnog programa.
Svakodnevno je uz taj show više od pola milijuna Hrvata, a ni druge kulinarske emisije ne bilježe loše rezultate gledanosti. Gledatelji vole TV kuhinju, pa i TV kuće čine sve kako bi što više takvih sadržaja bilo na programu. Tako trenutačno na malim ekranima možemo pratiti čak devet emisija u kojima kuhača ima glavnu ulogu, dvije strane – Paklena kuhinja i Neobična gozba i sedam domaćih – MasterChef na Novoj TV, Večera za 5, Punom parom, Jezikova juha na RTL-u, te Kod Ane, Jelovnici izgubljenog vremena i U istom loncu na HTV-u.
Pridodamo li tome i kulinarske priloge u Dobro jutro, Hrvatska i IN magazinu jasno je da ćemo više vremena provesti u TV kuhinjama nego u vlastitoj ako pohvatamo dobar dio tih televizijskih sadržaja.
'Kuhanje i hrana izvrsne su televizijske teme. Kuhanje je nešto čime se uistinu svatko bavi, bio star ili mlad, bogat ili siromašan, živio u gradu ili na selu. Osim toga, jelo je i oblik društvene interakcije. Konačno, kuhanje i jelo su sretne i pozitivne teme. Svi ovi čimbenici čine kulinarstvo izvrsnom temom za televizijske emisije', rekao je direktor programa RTL Televizije Kasper Pflueger.
S njim se slaže i producent showa Kod AneNebojša Taraba koji smatra da je kulinarski format jedan od najdugovječnijih na televiziji.
'Možda samo kvizovi i talk showovi opstaju jednako dugo kao i kulinarske emisije. Hrana je magična, ima taj jedan erotski trenutak u sebi i gledateljima je neodoljiva', objašnjava Taraba.
S druge strane, direktor programa Nove TV Siniša Svilan kaže kako se fenomen gledanosti MasterChefa može i drukčije objasniti.
'Gledano kroz prizmu MasterChefa, usudio bih se osporiti tvrdnju o boomu kulinarskih formata na hrvatskom televizijskom tržištu. Zato što poanta uspjeha nije isključivo samo zbog cooking elementa. Gledatelji s godinama ipak postaju sve svjesniji pa time i izbirljiviji. Shodno rečenom, i kvalitativna televizijska ljestvica morala je biti podignuta, kako na produkcijskoj, tako i na sadržajnoj razini', kaže Svilan i nastavlja.
'Na primjeru MasterChefa vidimo da se gledatelj više ne zadovoljava reality formatom u kojemu je dovoljno da kandidati sjede i vode isprazne razgovore do besvijesti. Siguran sam da smo već u fazi kada gledatelj očekuje konkretan talent, neko znanje, pozitivnu emociju, poznavanje zanata i uložen trud', zaključio je Svilan.
Koje god bilo objašnjenje za silnu popularnost kulinarskih emisija, jedno ipak ostaje sigurno – provedete li dnevno tri sata uz kulinarske emisije – ne ostaje vam baš previše vremena da se posvetite vlastitom obroku!
Večera za 5: Gledateljima čak 2115 recepata na izbor
Iznimku većine kulinarskih emisija u kojima profesionalni kuhari imaju glavnu ulogu čine Večera za 5 i Punom parom. Tu se naglasak stavlja na obične ljude, njihove kulinarske sposobnosti i navike, a koliko daleko ta filozofija ide, dokazuje RTL koji u posljednjoj sezoni Večere za 5 čak nema ni voditelja.
'Današnje kulinarske emisije ne bismo karakterizirali kao kulinarske emisije u klasičnom smislu riječi. Iz nekadašnjih formata u kojima je jedan kuhar kuhao pred kamerama kako bi gledatelji mogli učiti od njega kulinarske emisije razvili su se zabavni formati zasnovani na kuhanju, hrani i, najvažnije od svega, društvenoj interakciji. To posljednje je po mom mišljenju najzaslužnije za uspjeh Večere za 5 i Jezikove juhe', smatra direktor programa RTL Televizije Kasper Pflueger.
'U Večeri za 5 riječ je o kuhanju jednako koliko i o društvenoj interakciji s drugim ljudima. Pet stranaca susreće se prvi put u životu. Pitanje nije samo što će kuhati, nego i kako će se međusobno slagati, što je još važnije. To je emisija o običnim ljudima i s toga u njoj nisu potrebni kulinarski autoriteti. Upravo je zbog toga ova emisija toliko popularna', dodaje Kasper Pflueger.
Do sada je snimljeno osam sezona te serije, 705 epizoda, dakle gledatelji su mogli vidjeti tri puta toliko recepata za predjelo, glavno jelo i desert. Najveća ocjena 5,0 darovala se rijetko – čak 12 puta, najniža ocjena za večeru bila je 2,3, a najčešći meniji sadržavala su mesna glavna jela i voćne deserte. Najmanje su se spravljale veganske delicije.
Kod Ane: Dolaze novi kuhari
Vjerojatno ne postoji ljubitelj hrane u Hrvatskoj koji nije pokušao spraviti neki recept Ane Ugarković ili barem poslušao neki njezin savjet.
'Kod Ane je u središtu radnje recept, a ne kao kod drugih formate neki natjecateljski ili drugi moment. U novoj sezoni probat ćemo nastaviti taj dnevni ritam, ali i uvesti neke promjene. Uz Anu koja ostaje naš središnji lik mogli bismo uvesti i druga lica', kazao je producent emisije Kod AneNebojša Taraba iz Drugog plana.
Stéphan Macchi je naš Jamie Oliver?
Nekome ne baš drag, a drugima omiljeni kuhar Stéphan Macchi u tri sezone Jezikove juhe postao je kulinarska ikona. Prema mnogima, Stéphan Macchi najbliže je našoj inačici kuharske zvijezde kao što su Jamie Oliver ili Gordon Ramsey.
'Moje je mišljenje kako za popularne televizijske kuhare vrijedi isto pravilo kao i za druge popularne televizijske ličnosti: trebaju biti karizmatične, otvorene osobe koje su sposobne uspostaviti vezu s drugima, a također trebaju imati i bogato iskustvo i autoritet na svom području. Stéphan Macchi izvrstan je primjer osobe koja ima sve te karakteristike i vrlo smo sretni što surađuje s nama', objasnio je direktor programa RTL Televizije Kasper Pflueger.
Jelovnici izgubljenog vremena - sasvim drugačiji svijet
Sasvim drukčiji kulinarski format Veljka Barbierija savršeno spaja sve čari kulinarstva – provjerene recepte vrsnih kuhara, tradiciju i zanimljive legende o hrani koje svakoj emisiji daju čarobnu notu. Nije ni čudno da s nestrpljenjem očekujemo nove nastavke.
Kuhanje je vještina koju ljudi cijene, zato kuhari postaju - prave zvijezde
Rijetko će koji kuhar ponoviti slavu Jamieja Olivera, ali dvojica koju zovu njegovim nasljednicima na dobrom su putu. Obojicu gledamo na RTL-u, Gordona Ramseya u Paklenoj kuhinji, a Hestona Blumenthala u njegovoj Neobičnoj gozbi.
'Uspjeh kulinarskih formata ovisi o osobi koja ga prezentira. Dakle, o kuharu/voditelju kojega gledamo i koji nam prezentira priču. On, uz činjenicu da mora biti vrstan stručnjak u svome zvanju, mora imati i ono nešto što nekoga čini televizijskom zvijezdom', smatra Siniša Svilan, direktor programa Nove TV.
On se ne čudi što su ljudi poput Olivera ili Ramseya veće zvijezde od nekih TV prezentera, glumaca ili glazbenika. 'Kuhanje je vještina koju ljudi cijene i kada je neki kuhar dobar u tome i u prenošenju tog znanja na druge, jasno je da postaje zvijezda', objašnjava producent Nebojša Taraba.
Vezani članci:
arti-201105140144006