ZNANSTVENICI U ČUDU: / Voda neočekivano brzo nestaje s površine Marsa; ima li čovječanstvo uopće šanse preseliti tamo?

Foto: Interstellar Lab / Ferrari / Profimedia

Voda neočekivano nestaje s površine Marsa, puno brže nego što se dosad mislilo

10.1.2020.
Interstellar Lab / Ferrari / Profimedia

Znanstvenici tvrde da voda neočekivano nestaje s površine Marsa. Proces se odvija daleko brže nego što bi sugeriralo naše trenutačno razumijevanje crvenog planeta. Isto tako nije u skladu s onim što prošla opažanja ukazuju da bi se to trebalo dogoditi u budućnosti, javlja The Independent.

Postepeno nestajanje vode događa se kada sunčeva svjetlost i kemija pretvore molekule vode u atome vodika i kisika od kojih su sastavljeni. Jednom kada se razdvoje, Marsova slaba gravitacija ne može ih zadržati tako da nestaju u svemir. Brzina tog procesa sugerira da bi Mars mogao izgubiti vodu brže nego što se prije mislilo.

Nekad je planeta bila preplavljena tekućom vodom, koja je u svojoj novijoj povijesti uvelike nestala, pokazala su prethodna istraživanja.

IZNENAĐUJUĆE OTKRIĆE NA CRVENOM PLANETU: /

'Postoji misteriozan izvor kisika u Marsovoj atmosferi. Nešto postoji, ali ne znamo objasniti što'

IZNENAĐUJUĆE OTKRIĆE NA CRVENOM PLANETU: /

Misija ExoMars

Novo otkriće objavljeno je u časopisu Science, a do njega se došlo pomoću sonde Trace Gas Orbiter koja je poslana na crveni planet u misiji ExoMars, u nadležnosti Europske svemirske agencije i ruskog Roscosmos.

Umjesto da se zadrži na Marsovskoj površini, kako je očekivano, voda se prenosi u puno većim razmjerima od predviđenih do nadmorske visine veće od 80 km te visi u atmosferi planeta. Ta atmosfera sadrži do 100 puta više vodene pare nego što bi njezina temperatura teoretski trebala dopustiti, pišu istraživači u novom znanstvenom radu. Voda je također puno sposobnija "pobjeći" tijekom toplih i olujnih sezona planete, otkrili su istraživači koristeći iste podatke.

Danas je Mars uvelike suh, a ono vode što postoji smrznuto je u ledenim pokrivačima. Iako razne formacije na Marsu pokazuju da je nekada bilo puno vlažnije, voda se izgubila u svemiru, a Mars se postupno pretvorio u uglavnom sušno mjesto kakvo je danas.

Šanse za preseljenje na Mars

Ipak, na površini planeta ostalo je nešto vode koja bi mogla biti ključna kako za otkriće već postojećeg života, tako i za šanse čovječanstva da se preseli na Mars.

Dok voda u atmosferi predstavlja samo malu količinu vode na planeti, istraživači kažu da bi potencijalno mogla pronaći svoj put u svemir ako bude lebdjela dovoljno visoko u atmosferi, što bi moglo dovesti do toga da se planet još više osuši, piše The Independent.