SOVJETSKE TAJNE: / Desetljećima nakon incidenta otkriveno da su vlastite građane pobili antraksom

Foto: AFP, JAY DIRECTO

Tim istraživača sa Sveučilišta Northern Arizona napokon je identificirao tajno biološko oružje koje je razvijeno tijekom sovjetskog razdoblja.

21.11.2016.
AFP, JAY DIRECTO

Studija, objavljena u časopisu Američkog društva za mikrobiologiju, navodi da je znanstveni tim dekodirao cijeli genom bološkog oružja, Bacillus anthracis, zahavaljujući analizi sačuvanih bakterijskih spora iz područja zahvaćenoga jednom od najvećih epidemija antraksa u povijesti.

Ars Technica piše da je smrtonosni antraks "pobjegao" iz tajnog sovjetskog Postrojenja 19 za istraživanje i proizvodnju biološkog oružja.

Do sada je već bilo tvrdnji da su Sovjeti koristili biološko oružje za napad, ali srećom, nema dokaza da je oslobođeni antraks bio genetski modificiran.

Korištenjem tehnologije sekvenciranja tim kojeg je vodio genetičar Paul Keim, uspio je "izvući DNK kod cijelog genoma". Navedeni kod, iako je na nekim mjestima oštećenen formaldehidom, otkriva da je vrlo sličan soju antraksa koji su koristili Sovjeti.

"Ovaj genomski identitet sada se može koristiti za forenzičko praćenje ovog materijala za izradu biološkog oružja na globalnoj razini, kao i za buduća istraživanja antraksa", objavili su američki istraživači.

AMERIKANCI ŠOKIRANI: /

Vojska 20 godina testirala biokemijsko oružje na vlastitom narodu

AMERIKANCI ŠOKIRANI: /

Vojska 20 godina testirala biokemijsko oružje na vlastitom narodu

Pokvareni filter, a ne pokvarena hrana

Biološko oružje je dospjelo u zrak zbog pokvarenog filtera za zrak, uslijed čega je umrlo 66 ljudi. IFLScience piše da je incident prekršio Konvenciju o biološkom oružju, zbog čega su sovjetski dužnosnici zameli tragove kako bi se činilo da je smrt uzrokovala pokvarena hrana nabavljena na crnom tržištu.

"Sve to ukazuje na vrlo razvijeni program naoružanja koji je identificirao odgovarajući soj, održavavao stanične zalihe, koji je zahtijevao minimalnu manipulaciju da bi se održala virulenost. Ova strategija sigurno se koristila za proizvodnju velikih količina visoko virulentnog materijala, o čemu svjedoči smrt antraksom 1979. godine", rekao je Keim.

Ovo otkriće je dokaz da svako istraživanje mogu zadesiti neočekivani problemi. Na primjer, sigurnosni analitičari pretpostavljaju da su Sovjeti barem pokušali napraviti soj antraksa otporan na antibiotike. Međutim, kao i uzgoj u laboratoriju, uvođenjem ovih genetskih promjena bakterije mogu postati manje smrtonosne.

No, ako je iscurio glavni soj, tko zna, možda se u Postrojenju 19 još uvijek nalaze mutirane bakterije smrtonosnog antraksa.

Priča je daleko od kraja

Što je najluđe, priča o sovjetskom antraksu nije bi blizu završetka. Početkom godine velika količina smrtonosnih bakterija "oslobođena" je u sibirsku divljinu nakon što su 75 godina bile zamrznute ispod permafrosta.

"Čekale" su u leševima davno uginulih jelena, a ubrzano zagrijavanje čitave regija omogućilo je odmrzavanje ovih lešina, zbog čega se zaraza nanovo proširila. Kao posljedica toga, umrlo je dosta lokalnih nomada, a još mnogi su evakuirani.