Mliječna staza napuhuje ogromne balone

NASA-in Fermi Gamma-ray svemirski teleskop otkrio je još neviđenu strukturu u Mliječnoj stazi. Ona je u obliku dva velika balona, a širi se na 50.

10.11.2010.

"Ono što vidimo su dva velika balona veličine 25.000 svjetlosnih godina sjeverno i južno od centra galaksije", rekao je astronom Doug Finkbeiner s Harvard-Smithsonian Centra za Astrofiziku na Cambridgeu u Massachusettsu te je dodao kako još uvijek nije potpuno razjašnjeno porijeklo ove pojave u svemiru.

Ova neobična struktura zauzima više od polovice vidljivog neba, od konstalacije Virgo do konstelacije Grus. Rezultati istraživanja ove pojave biti će objavljeni u časopisu The Astrophysical Journal.

Drugi astronomi koji su proučavali ove zrake nisu uočili mjehure zbog visoko-energetske magle koja nastaje u interakciji elektrona i protona sa svjetlom i međuzvjezdanim plinovima.

Procjenjuje se da svaki od mjehura sadrži energiju od oko 100.000 zvijezda supernova. Također, imaju jasne obrise i rubove. Njihov oblik sugerira da su nastali kao rezultat brzog i ogromnog otpuštanja energije, no kako je do toga došlo zasad je zagonetka. Finkbeiner i njegovi kolege vjeruju da su nastali kombinacijom eksplozija supernova u populaciji golemih zvijezda koje su napuhale balone te djelovanja crne rupe koja je u njima pokrenula gama zračenje.

Fizičar David Spergel sa Sveučilišta Princeton smatra da su golemi mjehuri rezultat crne rupe u središtu naše galaksije mase četiri milijuna puta veće od našeg Sunca. Supermasivne crne rupe i u drugim galaksijama pokreću vjetrove koji iz njih izbacuju teške elemente i plinove.

Zvijezde ubrzano nastaju i umiru?

Rezultati jednog drugog istraživanja nazvanog Galaxy Zoo predstavljeni u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical otkrili su da velika nakupina zvijezda u središnjoj prečki Mliječne staze ubrzava formiranje zvijezda i njihovu smrt.

Tim istraživača zaključio je da postoje dva scenarija. Jedna ideja je da prečke ubrzavaju razvoj galaksija, dok su prema drugom one proizvod starenja galaksija. Prečke, prema nekim teorijama potiču trošenje zaliha plinova tjerajući galaksije prema stanju u kojem se zvijezde više ne stvaraju.

Prethodni članci:

arti-201001100592006 arti-201001160060006 arti-201010210019006 arti-201010280435006 arti-201007010148006