LED SE TOPI BRŽE NEGO MISLIMO: / Znanstvenici objavili 'geološku detektivsku priču'

Foto: Thinkstock

Grupa znanstvenika sa Sveučilišta Rutgers prikupila je podatke s 24 lokacije širom svijeta i otkrila kako je razina mora u 20. stoljeću rasla nekoliko puta brže nego u prijašnjih 2.800 godina.

23.2.2016.

Studija je otkrila kako je globalna razina mora narasla za oko 14 centimatara u 20. stoljeću, ali brzina rasta skočila je na 30 cm po stoljeću od 1993. Bez globalnog zatopljenja, razina mora bi se podigla za manje od pola nego što je, a možda bi čak i opala, tvrdi se u studiji.

RAZINA MORA I DALJE RASTE: /

Na Antarktici nastaje više leda nego što ga gubi

RAZINA MORA I DALJE RASTE: /

Na Antarktici nastaje više leda nego što ga gubi

Kako bi procijenili prijašnje razine mora i brzinu njihovog rasta, znanstvenici su proveli 'geološku detektivsku priču' kaže suautor istraživanja Ben Horton.

Horton kaže kako je međunarodna grupa znanstvenika kombinirala proučavanje slanih močvara, koraljnih atola i arheoloških nalazišta kako bi otkrili koja je bila razina mora u različitim vremenskim periodima. Proučavali su i reakcije jednostaničnih organizama koji su osjetljivi na različiti slanitet u različitim slojevima mora. Koristeći te podatke, usporedili su ih s markerima kao što su povećanje količine olova do kojeg je došlo početkom industrijskog doba, kao i izotopa koji su se pojavili u atomskom dobu.

Znanstvenici tvrde kako su proračunali s vjerojatnošću od preko 95% kako je barem pola rasta razine mora u 20. stoljeću direktno prouzročeno globalnim zatopljenjem.

"Rast u 20. stoljeću stvarno je bez premca u zadnja tri tisućljeća, a rast u zadnja dva desetljeća još je i brži", izjavio je Robert Kopp, vodeći autor studije i profesor na Odjelu za zemaljske i planetarne znanosti u Rutgersu.

U istraživanju objavljenom 2010. godine, znanstvenik sa Sveučilišta u Southamptonu procijenio je kako je posljednji put kada je razina mora znatno narasla bilo krajem zadnjeg ledenog doba, kada je voda rasla brzinom od jedan metar po stoljeću. Istraživanje je ustvrdilo kako je razina mora narasla ukupno preko 120 metara kako se ogromni ledeni pokrov ledenog doba topio. To je topljenje trajalo u vremenskom razdoblju od prije 19.000 do prije 6.000 godina.

Koppova studija procijenuje kako je vjerojatno da će globalna razina mora porasti za 0.5 do 1.3 metra tijekom 21. stoljeća ako svijet i dalje nastavi trošiti fosilna goriva u velikim količinama. Izbacivanje fosilnih goriva moglo bi smanjiti porast na 24 do 60 centimetara.

Procijenjeno je da će podizanje mora ugroziti preko milijardu ljudi koji žive uz obale mora širom svijeta.

RT/Danas.hr