IZ DALEKE GALAKSIJE STIŽU ČUDNI RADIO SIGNALI: / Astronomi konačno uspjeli uloviti izvor 'čudnih rafala'

Foto: AFP

Međunarodna skupina astronoma nadomak je odgovoru na pitanje iz kojeg dijela svemira stižu zagonetni udari radiovalova velike energije koji su prvi puta uočeni prije deset godina.

6.1.2017.
AFP

BBC piše o tome kako su od 2007. astronomi bilježili kratke, ali izuzetno snažne radio-valove u trajanju ne dužem od treptaja oka. Ti su udari naglo stizali i odmah nestajali, a imali su energiju milijuna zvijezda.

"Dok pucnete prstima, pojave se i nestanu"

"Mi ne znamo kakvav je to objekt koji ih stvara. Doista nemamo pojma. Dok pucnete prstima, oni dođu i nestanu", kaže Keith Bannister iz australskog nacionalnog instituta za astronomiju.

Prve takve "rafale" snažnih radio-valova iz dubine svemira astronomi su uočili 2007. godine koristeći se Parkesovim radio-teleskopom u Australiji, a dosad su ih zabilježili više od dvadeset. Ti su "naleti" radio-valova ujendo postali jedna od najvećih zagonetki u astronomiji.

Istraživanje objavljeno ovih dana u časopisu Nature po prvi puta govori o tome da je prepoznalo izvor jednog takvog radio-signala. Koristeći se divovskim radioteleskopom Arecibo u Portoriku, skupa sa sličnim radioteleskopima u Meksiku i Europi, međunarodni tim stručnjaka "ulovio" je izvor signala. On je stigao je iz jedne male galaksije udaljene 2,5 milijarde svjetlosnih godina.

TAJANSTVENI RADIO SIGNALI: /

Astronomi pronašli izvor misteriozne svemirske pojave

Sada se zna odakle su, ali ne i što su

Međutim, niti najnovije otkriće ne dotiče se temeljnog pitanja: što su ti signali koji stižu iz udaljene galaksije?

"N akoncu može ispasti da je riječ o nečemu posve jednostavnom. No, isto tako, može nam otvoriti sasvim nove uvide u fiziku te astrofizičke događaje i pojave", kazao je lani za BBC Maksim Ljutikov sa sveučilišta Purdue u SAD-u.

Jedna popularna hipoteza kaže da su brzi rafalni udari radio-valova rezultat hipotetskog fenomena poznatog kao blitzar: visokoenergetskog pulsiranja rotirajućih zvijezda koje ove emitiraju dok bivaju usisavane u crnu rupu.

JOŠ ŠEST TAJANSTVENIH SIGNALA STIGLO IZ SVEMIRA: /

Znanstvenici ne znaju o čemu se točno radi, ali jedno ipak znaju

JOŠ ŠEST TAJANSTVENIH SIGNALA STIGLO IZ SVEMIRA: /

Znanstvenici ne znaju o čemu se točno radi, ali jedno ipak znaju

Mala mogućnost da signale šalju izvanzemaljci

Jedna od alternativnih ideja je da su ti energetski udari posljedica neke goleme svemirske eksplozije - možda sudara neutronskih zvijezda.

"Potrebno je osloboditi mnogo energije da bi došlo do takve eksplozije", kaže Bannister. "No, ono što je doista zanimljivo jest da kada gledamo s drugim teleskopima, ne vidimo ništa što bi bile očite posljedice takve eksplozije", dodaje on.

Na koncu, neki će reći da su ti kratki i brzi radio-valovi signali koje šalju izvanzemaljci. Znanstvenici ne isljučuju ni tu mogućnost.

"Sve dok znam što su, neću reći da su izvanzemaljci. No dok ne znam ništa o njima, i to može biti mogućnost. Ipak, vjerojatnost je vrlo mala", dodaje Bannister.

On kaže da ako signali potječu iz središta galaksije, vjerojatno je da su tada povezani s crnom rupom. Ako dolaze s periferije, moguće je da dolaze s neke zvijezde ili s nekog planeta.