ZELENA AKCIJA: /

U sportskoj opremi koja se prodaje i u Hrvatskoj pronađene štetne kemikalije

Image
Foto: Patrik Macek/PIXSELL

Testiranjem su bili obuhvaćeni proizvodi poput lopti za pilates, prostirki za jogu, utega, užad za preskakanje, pomagala za plivanje, boca za vodu, tenisice i drugih,

14.1.2021.
16:33
Patrik Macek/PIXSELL
VOYO logo

Zelena akcija priopćila je u četvrtak da je testiranje proizvoda namijenjenih sportu i rekreaciji koji su kupljeni u 13 zemalja EU, među kojima je i Hrvatska, pokazalo da oni nerijetko sadrže problematične kemikalije, odnosno štetne tvari. Testiranje tih proizvoda provedeno je u sklopu LIFE AskREACH projekta kojeg financira EU kroz program LIFE. Projekt sufinanciraju Ured za udruge Vlade RH, Grad Zagreb i Deutsche Bundesstiftung Umwelt, izvijestili su iz Zelene akcije koja je partner u tom projektu.

Image
PORAŽAVAJUĆI REZULTATI: /

Previše je štetnih kemikalija u sportskoj odjeći i opremi

Image
PORAŽAVAJUĆI REZULTATI: /

Previše je štetnih kemikalija u sportskoj odjeći i opremi

Ciljano su testirani proizvodi od mekane plastike

Projekt se provodi u 13 zemalja EU kako bi pružio podršku potrošačima i tvrtkama te kako bi se povećala svijest o pravu na dobivanje informacija o štetnim tvarima u proizvodima svakodnevne potrošnje. U tu je svrhu kreirana i mobilna aplikacija "Scan4Chem", stoji u priopćenju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Testiranjem su bili obuhvaćeni proizvodi kao što su lopte za pilates, prostirke za jogu, utezi, užad za preskakanje, pomagala za plivanje, boce za vodu, tenisice i brojni drugi predmeti. U ovlaštenom i neovisnom laboratoriju ukupno su testirana 82 uzorka, a ispitivana je prisutnost takozvanih posebno zabrinjavajućih tvari (PZT), poput plastifikatora, usporivača gorenja, teških metala i alkil fenola. Ciljano su kupljeni proizvodi od mekane plastike različitih robnih marki i u različitim trgovinama.

Posebno zabrinjavajuće tvari pronađene su u 24 posto uzoraka, a 11 posto uzoraka sadržavalo je PZT-e u masenom udjelu većem od 0,1 posto, izvijestili su iz Zelene akcije te istaknuli kako udio PZT-a u proizvodu veći od 0,1 posto obvezuje proizvođače da informiraju potrošače o njihovoj prisutnosti u tim proizvodima, u skladu s uredbom EU o kemikalijama, poznatoj pod nazivom REACH.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Većina trgovaca nije odgovorila na upit o sadržaju

Napomenuli su također da je za svaki proizvod koji je kupljen i poslan na testiranje, trgovcima poslan upit o sadržaju PZT-a, a većina trgovaca nije odgovorila u zakonskom roku od 45 dana pa ih je trebalo podsjećati da su dužni odgovoriti. U konačnici je pak nešto manje od polovice trgovaca pružilo informacije o PZT-ima u proizvodima.

Iz Zelene akcije su izvijestili i kako niti jedan od trgovaca kod kojeg su kupljeni proizvodi koji sadrže PZT-e u koncentraciji većoj od 0,1 posto nije ispunio svoju zakonsku obavezu pružanja informacija o tim problematičnim kemikalijama na zahtjev. Štoviše, dodali su, neki su tvrdili da njihovi proizvodi ne sadrže PZT-e, iako su testiranja potvrdila da su oni prisutni u koncentraciji većoj od 0,1 posto.

'Inspekcije bi trebale poduzeti energičnije mjere'

"Rezultati ispitivanja navode na zaključak da je teško implementirati EU strategiju koja računa na dobrovoljnu zamjenu PZT-a u proizvodima od strane proizvođača", poručili su i upozorili kako su tvari kao što su reprotoksični plastifikatori, perzistentni parafini ili kancerogeni usporivači gorenja i dalje u proizvodima, a da je komunikacija s tvrtkama u vezi sa sastavom njihovih proizvoda komplicirana, a ni sami trgovci često ne znaju sastav svojih proizvoda.

"Čini se da je implementacija Uredbe REACH u više pogleda manjkava, pa bi zbog toga i trgovci i izvršna tijela, primjerice inspekcije trebali poduzeti energičnije mjere kako bi se ostvario dugo očekivani cilj zamjene posebno zabrinjavajućih tvari drugim tvarima u proizvodima široke potrošnje. Za početak, dionici u dobavnom lancu moraju moći dobiti informacije o sastavu PZT-a u proizvodima", poručili su iz Zelene akcije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
fnc 20
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo