Ako danas prođe evaluacija pristiglih ponuda za zakup plutajućeg terminala, bit će aktiviran i ugovor s norveškim Golar Power Limitedom, koji je LNG-u Hrvatska ponudio konverziju postojećeg tankera u plutajući LNG terminal, za 159,5 milijuna eura, piše Novi list.
Naime, LNG Hrvatska i Plinacro danas bi trebali zaključiti evaluaciju pristiglih ponuda, pri čemu su se za zakup javili samo HEP i INA, koji bi zauzeli svega oko pola milijarde kubika kapaciteta, od ukupno 2,6 milijarde ukupnog kapaciteta plinovodnog sustava.
Mali brod
LNG Hrvatska odlučila se za norveški plutajući terminal FSRU koji ima mali kapacitet, od 140.000 kubika plina.
Za manji brod se odlučilo jer se u prvoj polovici prošle godine pokazalo da neće biti zakupaca za krčki terminal, a i time je ušteđeno oko 90 milijuna eura.
Međutim, prema mišljenju stručnjaka, dugoročno gledano doći će do problema, budući da iz upotrebe sve više izlaze manji brodovi za prijevoz ukapljenog prirodnog plina, LNG tankeri koji plin prevoze do plutajućih terminala, odnosno FSRU-ova, piše Novi list.
Veća cijena prirodnog plina u Hrvatskoj
U posljednje se vrijeme, stoga, naručuju i grade veći tankeri. U 2017. godini prosječni kapacitet novosagrađenih LNG tankera bio je 173.300 kubika, a ni jedan od 24 nova broda nije bio mani od 150 tisuća kubika.
Budući da će jedinična cijena LNG-a u utovaru biti veća s obzirom na manju utovarenu količinu, mali kapacitet hrvatskog LNG-a mogao bi također imati negativan utjecaj na cijenu ukapljenog prirodnog plina u Hrvatskoj, Najmanji jedinični trošak nastaje kad se veliki tanker priključi na veliki teminal.
Kako se u sljedećih 15 godina manji brodovi budu zbog starosti zamjenjivali većim i jeftinijim brodovima-tankerima, tako će Hrvatska imati veće troškove jer će imati premali kapacitet na svom terminalu.
Više vremena za iskrcavanje tereta
Većim tankerima od 170.000 kubika trebat će i po 4-5 dodatnih dana za iskrcavanje tereta. Ako se ima na umu da troškovi pomorskih usluga za standardni tanker od 140.000 kubika po danu iznose oko 105 tisuća eura, a za brod kapaciteta 170 tisuća kubika oko 45 tisuća eura više, jasno je da će doći do povećavanja cijene.
Srećom krčki terminal neće puno raditi, ali ako se u budućnosti poveća kapacitet zakupa, upozoravaju stručnjaci, imat ćemo problem pri nabavi plina zbog malog skladišnog prostora, a time i limitiran izbor dobavljača.
Također, za razliku od modernih, velikih brodova s novim tehnologijama. manji i stariji LNG tankeri imaju nisku toplinsku učinkovitost i veće troškove prijevoza tereta.