ZAUSTAVLJEN PROJEKT OD MILIJARDU EURA /

Pruga za Mađarsku na čekanju zbog šišmiša, žaba, ćukova i pjegavih strizibuba

Za prugu koju je još prije pet godina najavio ministar Božidar Kalmeta, HŽ je tek ove godine podnio zahtjev za ocjenu prihvatljivosti za ekološku mrežu

22.7.2021.
7:04
VOYO logo

Šišmiš je svijetu donio pandemiju koronavirusa, a u Hrvatskoj je zaustavio najveći strateški projekt - gradnju nizinske pruge Rijeka-Zagreb- Botovo vrijednu milijardu eura. Naime, kaže se u prilogu RTL Direkta, na trasi pruge nalaze se brojna staništa šišmiša, ćuka, žutog mukača i pjegave strizibube, a studija utjecaja na okoliš nije napravljena.

U Hrvatskim željeznicama toga su se sjetili tek sad kad je gradnja trebala početi pa se zbog toga ne zna kada će krenuti. Prije nego krenu radovi, znanstvenici će najmanje godinu dana istraživati kako raste biljka Mirisava žlijezdača, kako se kreće Velika pjegava strizbuba, kako skače žaba Žuti mukač i gdje točno leti nekoliko vrsta šišmiša.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
PROJEKT VRIJEDAN 2,3 MILIJARDE KUNA: /

Kreće realizacija nizinske pruge prema Rijeci - posao koji se čeka već desetljećima

Image
PROJEKT VRIJEDAN 2,3 MILIJARDE KUNA: /

Kreće realizacija nizinske pruge prema Rijeci - posao koji se čeka već desetljećima

'Moramo voditi računa o staništima tih životinja'

"Nizinska pruga Zagreb-Rijeka je usporena zbog monitoringa šišmiša i ćukova, jeste li upoznati s tim? Što ste rekli, ćukove i šišmiše, pa moguće je, ali se nadam da te studije neće usporit projekt koji je bitan za Hrvatsku. Je li to trivijalan problem? Ne bih rekao da je trivijalan, postoje propisi, moramo voditi računa o staništima tih životinja", kazao je premijer Andrej Plenković.

Brza nizinska pruga od mađarske granice preko Botova do Rijeke najskuplji je građevinski projekt u povijesti Hrvatske - 270 kilometara pruge košta 3,6 milijardi eura. Sjeverni dio se gradi, a dionica Oštarije-Škrljevo tek se projektira. Prugu je najavio još ministar Božidar Kalmeta prije 15 godina, a tek ove godine HŽ je podnio zahtjev za ocjenu prihvatljivosti za ekološku mrežu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Važnost 'značajnih negativnih utjecaja'

"Nastavno na to, Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja je, a nakon prethodno traženog mišljenja Zavoda za zaštitu okoliša i prirode, u travnju donijelo Rješenje u kojemu se navodi da se vezano uz provođenje spomenutog projekta ne može isključiti mogućnost značajnih negativnih utjecaja na ciljeve očuvanja i cjelovitost ekološke mreže te da je obvezna glavna ocjena prihvatljivosti za ekološku mrežu", kažu u HŽ-u.

Formulacija "značajni negativni utjecaji" je nova, a nagađa se da bi zbog nje pruga umjesto do 2027. godine mogla biti dovršena tek 2033. godine. Istraživanja flore i faune već su trebala biti napravljena - poručuju bivši SDP-ovi članovi Vlade koji se s cijelim projektom ne slažu.

'Vrlo invazivan projekt prema vrstama i krajobrazima'

"Što poručujete onda onima koji kažu - a što sad ti šišmiši, ćukovi, što će nam sad to usporiti, ovo je ipak teško milijardu eura? Pa, ja nisam velika zagovornica nizinske pruge, ako se to realizira na način na koji je planiran. To podrazumijeva 40 kilometara tunela, to je vrlo invazivno prema vrstama i krajobrazima", poručuje bivša ministrica zaštite okoliša Mirela Holy.

"Je li se moglo predvidjeti ranije da će doći do ovakvih komplikacija? Da. Zato smo i odlučili da idemo u rekonstrukciju postojeće pruge, što je onda bilo, a vjerojatno je i sada bolje rješenje", kaže za RTL bivši ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Najveći projekt zaustavljen zbog zaštite prirode bila je hidrolektrana Ombla kraj Dubrovnika. Baš zbog nje žestoko su napadali tadašnju ministricu Holy za čijeg su mandata zaživjela europska pravila Natura 2000.

"To se može dogoditi i nizinskoj pruzi, tako da ne bi čudilo da i ova nizinska pruga bude zaustavljena", kaže ona.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo