ŽESTOKI UDAR NA VOZAČE / Cijene goriva opet rastu, a hrvatski stručnjak nema dobre vijesti: 'Ako i postoji opcija za zamjenu ruske nafte... Ona je puno skuplja'

Image
Foto: Srecko Niketic / Pixsell

Naftni stručnjak Davor Štern za Net.hr objašnjava zašto je dizel skuplji od benzina, ali i kada bi se situacija na tržištu mogla primiriti

28.3.2022.
18:28
Srecko Niketic / Pixsell
VOYO logo

Cijene nafte posljednjih nekoliko mjeseci nikako da se smire, a svako malo svjedočimo poskupljenjima. Tako je primjerice cijena barela na londonskom tržištu proteklog tjedna skočila za 11,7 posto, pa sada iznosi 120,65 dolara, dok je na američkom tržištu skok iznosio 8,8 posto, a barel sada iznosi 113,90 dolara. Sve se to odražava i na cijene goriva u Hrvatskoj, a nakon prošlotjednog smanjenja cijena, ovaj tjedan ponovo stižu poskupljenja.

Spremnik od 50 litara benzina mogao bi biti skuplji za 30,5 kn, dok bi prosječni spremnik dizela mogao narasti za 74,5 kn. Prosječni spremnik LPG-a mogao bi biti poskupiti za 9,5 kuna. Drugim riječima, benzin bi tako trebao poskupjeti za oko 0,61 kn po litri, a dizel za oko 1,50 kn po litri.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
NIJE DUGO TRAJALO /

Nakon pada, u utorak nas očekuje poskupljenje goriva, i to kakvo: Litra dizela raste za čak 1,50 kn, a ni ostali nisu izuzetak

Image
NIJE DUGO TRAJALO /

Nakon pada, u utorak nas očekuje poskupljenje goriva, i to kakvo: Litra dizela raste za čak 1,50 kn, a ni ostali nisu izuzetak

Kaos na tržištu dodatno je pojačan ratom u Ukrajini, odnosno sankcijama Rusiji koja je jedan od najvećih izvoznika nafte i plina, a svijet se trenutno grčevito bori kako zamijeniti rusku naftu.

Dizela ima manje, zato je skuplji

Naftni stručnjak Davor Štern u razgovoru za Net.hr ističe da će skok cijena na svjetskim tržištima utjecati i na cijene u Hrvatskoj, dodajući da bi se cijene vrlo brzo mogle vratiti na one koje su bile bazirane na "staroj cijeni nafte" koja se sada vratila. Upitan koja bi zemlja mogla uskočiti kao zamjena za rusku naftu, a o kojima se u posljednje vrijeme puno govori, Štern kaže kako niti jedna opcija nije realna. "Ako postoji opcija, ona je puno skuplja", ističe ovaj naftni stručnjak.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Bez ruske nafte, Europa će imati velike štete", kaže Štern, dodajući da će i Hrvatska kao članica Europske unije također osjetiti tu štetu.

Na tržištu imamo situaciju da je dizel skuplji od benzina. Štern kaže da je do toga došlo jer se išlo na smanjenje dizela u potrošnji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Dizel se smatrao prljavijim gorivom pa su rafinerije prelazile na dublju preradu; dakle više benzina, više lakših derivata nauštrb težih i jasno da je došlo do dispariteta u proizvodnji tako da ima manje dizela. A što ima manje robe, to je i skuplja", kaže.

Image
Foto: Slavko Midzor/PIXSELL

Navala vozača na benzinske postaje uoči posljednjeg poskupljenja goriva od prije dva tjedna

Na pitanje kada bi se cijene na tržištu mogle smiriti, Štern kaže da će do toga doći kada se smiri sukob između Rusije i Ukrajine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Neću reći da će se vratiti na staro, ali će se sve normalizirati", rekao je naftni stručnjak Davor Štern u razgovoru za Net.hr.

Dvije nove Vladine uredbe

Podsjećamo, Vlada Republike Hrvatske je početkom ožujka fiksirala maržu trgovaca naftnih derivata i privremeno smanjila trošarine na dizelsko i benzinsko gorivo, kako bi ublažila rast cijena. Na sjednici je Vlada donijela dvije uredbe kojima je uveden novi koncept u smislu fiksiranja marži trgovaca naftnih derivata i smanjenja trošarina na dizelsko i benzinsko gorivo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Na taj način cilj nam je osigurati sigurnu i punu opskrbu naftnim derivatima na području cijele Hrvatske i smanjiti razinu rasta cijena", poručio je tada premijer Andrej Plenković.

Fnc 16
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo