Zašto je Bruketa ustao i rekao 'Dosta mi je sranja'?

Kreativni direktori vjerojatno najnagrađivanije reklamne agencije u regiji, Davor Bruketa i Nikola Žinić, za Danas.

18.2.2010.
14:00
VOYO logo

Za početak – vječno pitanje: koji je od vas dvojice Bruketa, a koji Žinić? Neka Bruketa predstavi Žinića i obrnuto.Žinić: On je Bruketa. Bruketa: Dosta mi je sranja! Žinić: To je jedan dečko koji se trudi biti ozbiljan, ali teško mu ide. Bruketa: Aha, sad ja o tome tko je Žinić. On je čovjek PlayStationa i koji nikad ne odrasta. Ja sam deda u odnosu na njega.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dakle, danas je dan inauguracije predsjednika Josipovića, vi ste mu osmislili ponajprije vizualni izgled kampanje. Znači li to da ste navijali za njega?Bruketa: Mi smo radili komunikacijsku strategiju kampanje, znači nismo samo crtali. Postavili smo kako bi trebalo ispričati priču o tom čovjeku. I, naravno, da smo navijali na neki način, jer činilo nam se da je važno da on pobijedi.

Koja vam je još predsjednička kampanja bila dobra? Žinić: Kajinova je bila simpatična, pretpostavljao je da nema prevelike šanse, pa je krenuo u jednom duhovitom smjeru. Za ove ostale mi se činilo kao da su se dosta gubili i da nisu imali jasnu viziju što i kako komunicirati i to primijeniti od početka do kraja. Bruketa: Je li to problem kandidata koji nisu vjerovali u vlastitu strategiju ili ljudi koji su to radili, ne znam. Jednom kad izabereš konja kojeg ćeš jahati, onda ne prelaziš na druge i tuđe konje. Mi smo duboko vjerovali, a i istraživanja su pokazivala da u Hrvatskoj postoji velika većina ljudi koja želi pristojnog, normalnog političara i da im je dosta "karizmatičnih lidera" koji zavode mase.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Biste li s istim žarom radili Bandićevu kampanju, za iste ili veće novce? Žinić: Teško. Dugo smo razmišljali treba li raditi kampanje za političke stranke, iako smo u počecima radili plakate za sve: i HDZ, i SDP, i HSLS. Prije je vrijedilo da za onog za koga radiš, to i jesi, danas je to malo drugačije. S Josipovićem smo razgovarali ranije i odgovarao nam je, a pitanje je bi li Bandić legao našem senzibilitetu.

Jeste li kada odbili angažman iz etičkih razloga? Žinić: Jesmo. Mislili smo da nam nije potrebno da nas razvlače po logici 'za koga radiš, takav si', pa smo odbijali pojedine političke stranke.

Ali, nije vam smetao angažman na promociji cigareta MC, Adris grupe. Bruketa: Mi u principu nemamo s tim problema jer na tom proizvodu piše točno što ti on radi. Žinić: Dok na političaru ne piše. Bruketa: A, na masu drugih proizvoda, kozmetičkih, prehrambenih, koji su isto tako vrlo problematični – ne piše ništa.

Jeste li pušači? Žinić: Ja jesam, on nije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Komičar Bill Hicks kaže da su svi ljudi u marketingu mali sotonini pomagači koji pune svijet nasilnim smećem i da je jedini spas za njihovu dušu – samoubojstvo.Žinić: Mislim da je prije holivudska produkcija sotonin pomagač. Od 19 do 22 sata, kada djeca još gledaju TV, u ta tri sata je bezrazložno ubijeno 20 tisuća ljudi, dok se mi bavimo komunikacijom. Trudimo se biti maksimalno iskreni i otvoreni.

Ne gledate na marketing kao na alat kapitalizma koji navlači ljude da kupuju nepotrebne stvari?Žinić: Nitko te ne može natjerati da kupiš nešto što ne želiš, nitko te ne tjera pištoljem. Čak ćeš kupiti proizvod i vidjeti paše li ti ili ne paše. Bruketa: Lagati ne možeš. Možeš jednom, ali će ti sutra na Fejsu napisati da je sranje i to nitko više neće kupiti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Je li vam lakše postići poslovno zadovoljstvo sada kada u krizi zapošljavate 60-ak ljudi ili prije 15 godina kad niste znali što vas čeka?Žinić: Onda nam je bilo lakše jer smo se mogli uvijek vratiti starcima. Mislim da i jedna i druga situacija nose svoje. Sada zaista imamo opterećenje da svi od tih 60 ljudi svaki mjesec dobiju plaću, ali opet sve je stvar pažljivog planiranja i vođenja kompanije. Mi smo se dobro pripremili za krizu još 2008. godine kad smo osjetili da će se nešto dogoditi i izradili smo planove. Bruketa: Ja mislim da kad postaneš ozbiljno zabrinut, da je gotovo s biznisom.

Preuzimate li zasluge drugih dizajnera i zaposlenika u svojoj tvrtki?Žinić: Ne. Bruketa: Zaista na svim projektima, od natječaja do priopćenja o projektima, piše tko je sve radio na njemu, čitav tim. Evo, bili smo sad u Beogradu na izložbi i na svim su radovima potpisani svi ljudi koji su na njima radili.

O kakvoj se izložbi radi?Bruketa: Radili smo na izložbi koja putuje okolo. Bili smo u Beogradu, sad je u petak u Sarajevu, imamo i dogovore za Ljubljanu, ali pošto nemamo baš para, vidjet ćemo hoćemo li to premjestiti za sljedeću godinu. Pa ćemo je vjerojatno u Londonu organizirati i vidjeti hoće li nas još tko pozvati. Cijeli koncept je podijeljen u tri dijela i oslikava proces rada naše agencije. Svaka izložba završava knjigama komentara u kojima posjetitelji mogu upisivati svašta, pa će tu biti upisana i četiri 'S'. Imamo kompjutore s radnim datotekama gdje će ljudi u raznim fazama projekta moći mijenjati ako misle da smo seljaci i da smo trebali to ovako ili onako. Žinić: U Beogradu je bilo tri soma ljudi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Osim krize, tvrtke u državnom vlasništvu, poput Podravke, pogodile su i policijske istrage. Je li to utjecalo na vašu suradnju s njima?Žinić: Normalno radimo za njih, možda i više nego što smo radili. To što se dogodilo je bilo negdje gore u hijerarhiji. Bruketa: Nedavno sam čitao da su neovisni revizori utvrdili da su im izdvajanja za marketing bila ispodprosječna.

Je li teže dobiti posao od privatne ili državne firme, odnosno tvrtke čiji je država suvlasnik?Žinić: Mislite na Podravku? Kao i u svakoj drugoj kompaniji. Za pojedine projekte raspišu se natječaji i pozovu određene agencije. Tko je najbolji, taj dobije. Svaki pitch je užasno teško dobiti i to svaka agencija dobro zna. Bruketa: Za svaki brend Podravke je bio natječaj. Sudjelovale su četiri najjače agencije u Hrvatskoj. Nama nije bilo lako.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kako gledate na aferu s Fimi mediom koja je eskalirala baš zbog suradnje s tvrtkama u državnom vlasništvu? Bruketa: Ja znam da nije bilo nikakvih natječaja za državne kompanije, dakle ne za neke kompanije u kojima država ima vlasnički udio, nego baš državne tvrtke koje počinju s "H". Mi nikad nismo pozvani ni na jedan natječaj za takvo nešto. A, nešto se non-stop radilo.

Optuživali su vas za plagijate, od Nissana do gumenih bombona. Nitko nije tužio.Žinić: Nazivali su to krivim riječima, temeljem anonimnih pisama novinarima da smo nekome ukrali ideju. To je stvar i etike novinarstva. Događa se da imate slične proizvode i da su vam strategije slične u određenim elementima. Nama je to noćna mora, zato prije nego izbacimo nešto van, pregledamo sve na internetu kako bismo to izbjegli. Bruketa: Dva su problema: jedan je kreativnost jer ljudi ne znaju što je to. Kreativnost je kad poznate elemente staviš u novi kontekst. Ne možeš optužiti jednog pisca za plagijat jer je koristio iste riječi kao drugi pisac. Druga stvar je Nissan. Bio sam u žiriju na Cresta Awardsu na kojima su bila prijavljena tri ili četiri projekta koja su imala gotovo identične ideje kao druga tri-četiri, i to nitko nije prijavio. Ako si već plagirao, nećeš se time hvaliti. Slične ideje se dešavaju, dnevno se proizvode milijuni komunikacijskih ideja u svijetu, zato najprije pogledaš tko je to napravio. Ja mogu staviti desnu ruku u vatru da taj čovjek koji radi za nas nije plagirao jer je napravio deset tisuća projekata u životu i nijedan nije bio takav. Nađeš mu jednu stvar koja sliči nekoj drugoj i sad je to plagijat? To je stvarno sick. Žinić: Ili kada smo kupili istu pjesmu za Kiki bombone Gumm Bear. Posebno je napravio za brend Kiki. Kontaktirali smo te ljude i kupili smo je jer smo ocijenili da nam paše. To je poznavanje posla.

Shvaćate li takav publicitet, po nekoj marketinškoj logici 'i loša reklama je reklama', ipak kao pozitivnu stvar?Žinić: Samo nek' se priča, nema veze je li dobro ili loše. Bruketa: Nije štetilo poslu, dapače. Ali, stvarno nam je glupo kad se pišu stvari koje nisu istinite. Žinić: Mene osobno zna zaboljeti kad se sjetim da tamo negdje ima ljudi koji me mrze. To mi je najgore. Ali, kaj sad. Ništa strašno.

Jeste li vas dvojica vezani nekakvim doživotnim ugovorom ili...Žinić: Nismo vezani nikakvim ugovorom. Ničim. Samo o osnivanju tvrtke. Bruketa: Potrajat ćemo, osim ako me ne počne tući.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jeste li se posvađali koji put u ovih 15 godina, ali onako ozbiljno, i zbog čega?Žinić: Dvaput. 1995. i 1996. godine. Jednom zato što sam ja igrao igrice, bilo je preglasno pa mu je smetalo, a drugi put... Kaj? Bruketa: Zbog gluposti.

Bračno stanje?Bruketa: Sretno, hm... udan! Jedno dijete. Žinić: Oženjen, dvoje klinaca, sve super.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dizajnere se često automatski proglašava gejevima.Bruketa: Da, piše se po svim forumima. Netko bi užasno to htio.

Jeste li se našli u prilici da vas netko na taj način napada ili pokušava diskreditirati?Bruketa: Kaj me tu diskreditira? Boli me dupe. Ako netko misli da je reći za nekoga da je gej tu osobu diskreditira, onda je tenkre čisti, čije me mišljenje ne zanima.

O Josipoviću... Žinić: On je jedna topla osoba koja do dva ujutro na Facebooku odgovara ljudima na postove, pa smo odlučili da to treba istaknuti. Nismo ga htjeli pretvarati u nešto što nije, jer da ga kreneš mijenjati bio bi nakaradan.

O kuhanoj nozi... Bruketa: Normalno mi je što su mediji cijelo vrijeme vrištali kako je dosadan jer im on ne daje materijala od kojeg mediji žive.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

O teretu kampanje... Bruketa: Mi smo morali do kraja ostati pristojni i fini iako je to na momente bilo teško. Josipović je znao odreagirati u 90 posto situacija.

O tome koliko posto umjetnih trepavica ima u reklamama za maskare... Žinić: Sto posto. Bruketa: Pa dobro, nitko nije glup da će misliti da će izgledati baš tako kao na reklami. Više kupuješ neku nadu da ćeš izgledati ipak malo bolje nego kad se probudiš.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Najdraži umjetnik/inspiracija... Bruketa: Trenutno sam oduševljen Tomislavom Torjancem i njegovom ilustracijom za Antuna Tuna. Žinić: Ja užasno volim ulične grafitere koji to rade s nekim smislom. Banksy. Bruketa: Na PechaKucha Nightu znam otkriti kreativne ljude koji me potpuno oduševe.

O lijenosti... Žinić: To je dobra aktivnost ako si u njoj aktivan. To je kao da počistiš mozak i može biti dobrodošla. Ima više vrsta lijenosti – imaš lijenost od jednog dana i od jednog dana i tri godine. Bruketa: Ja sam latentno lijen. Užasno bih htio, a ne ide mi.

O puštanju životinja u radni prostor... Bruketa: Za nas nema negativnih strana toga. Jedino ako će se netko bojati cucaka, ali što se nas tiče, životinje su čisti antistres.

O tome što je dobar projekt... Bruketa: Za dobar projekt ti treba kao i za dobar seks – jedna strana nije sasvim dovoljna. Kad se nađu dvije strane, dobro uhodane i koje se dobro razumiju, ispadne da te najbolje stvari izađu iz takvog odnosa međusobnog povjerenja. A, postoje neke situacije kad se sve te stvari ne poklope. Žinić: I nastaju oni projekti kojih se sramiš.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

O biznisu... Bruketa: Biznis je igra i ako se ne igraš, malo ovo, malo ono, taj biznis je teret i gotovo je. Kad kreneš razmišljati o 60 ljudi, s obiteljima je to 180, pa njihova djeca, pa i ja imam djecu... Samo se zasereš i staneš. Treba razmišljati o tom problemu kao i o svakom drugom. Radim najbolje što mogu pa će biti što bude.

O vezi PechaKucha Nighta i Haitija... Bruketa: PechaKucha Night je pokrenuo arhitektonski studio u Tokiju i okuplja dvjestotinjak gradova u svijetu, a među njima i Zagreb. Mi kroz svoj projekt Rasadnik taj event organiziramo zajedno s 3LHD-om, Komakinom i Lanom Cavar. To je noć u kojoj se sreću sve vrste kreativca. Sljedeća će se održati sad u subotu, 20. veljače, u Muzeju suvremene umjetnosti u 19.30 i skupljat će se novci za obnovu Haitija, za graditeljstvo. Bit će super, dolaze super face.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo