Nakon odluke vijeća za obranu /

Zapovjednik Ninić za RTL Direkt: 'Nije točno da će piloti koji će letjeti u F-16 biti stariji od njega'

U RTL Direktu smo ugostili zapovjednika 91. zrakoplovne baze HRZ-a pukovnika Željka Ninića da prokomentira odluku Vijeća za obranu

27.3.2018.
22:47
VOYO logo

Nakon godinu dana, špekulacija, kombinacija i lobiranja, Vijeće za obranu večeras konačno donijelo odluku: Hrvatska kupuje eskadrilu izraelskih borbenih aviona F16. 

Vijeće za obranu čine Predsjednica RH, premijer, predsjednik Sabora, ministar obrane, ministrica vanjskih poslova i načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga, dakle nema jačeg sastava državnog vrha, a i odluka koju su morali donijeti je jedna od najvećih ikad u Hrvatskim oružanim snagama, riječ je o poslu vrijednom najmanje 500 milijuna eura.  

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Logika po kojoj je izabran izralski avion je: "što starije - to jeftinije". Čini se kao racionalan izbor dobrog gospodara koji je svjestan koliko mu je novčanik plitak. S druge strane, mnogi će reći kako nas ono što danas jeftino kupimo - kasnije skupo košta.

U RTL Direktu ugostili smo jednog od članova stručnog povjerenstva koje je odlučivalo o nabavci borbenih aviona, zapovjednika 91. zrakoplovne baze HRZ-a, pukovnika Željka Ninića da prokomentira odluku Vijeća.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ovi će avioni biti smješteni u vašoj bazi?

Toplo se nadam da ne, da neću toliko dugo trajati kao zapovjednik 91. baze, a da, zrakoplovi koji dođu, bit će smješteni kod nas. Ovo je velik dan za državu i Oružane snage. Piloti borbene eskadrile su bili najviše zainteresirani za donošenje ovakve odluke. Odluka je pozitivno i jednoglasno mišljenje i preporuka Vijeća obrane Vladi RH da nastavi pregovore u cilju potpisivanja ugovora. Dakle, odluka nije donesena, donesena je preporuka.

Kako ste kao pilot zadovoljni s ovim izborom? 

Da demistificiramo odmah neke stvari u startu. Stručno povjerenstvo nije ocijenjivalo avione već pristigle ponude, ogromna je razlika.  Ja kao pilot i moje kolege, imali smo sreću da smo mogli probati neke od tih aviona F16 iz te klase i to je iskustvo nešto što svaki pilot može poželjeti. Nemam iskustva u njegovoj operativnoj ili borbenoj primjeni, ali iskustva svih drugih zemalja koji ga lete, govore u prilog modela aviona o kojem je riječ.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na kraju je očito ipak presudna bila cijena, ali za nju smo ipak dobili 30 godina stari avion, podsjetit ću da su naši MIG-ovi sad stari 35 godina, dakle za 5 godina ovi će bit jednako stari?  Čuli smo vašeg kolegu pilota Ivana Selaka kaže da su to izraubani avioni, stariji od pilota koji će u njima letjeti?

To su tako relativne stvari. Da, točno je da to nije noviji avion, ali nije ni najstariji. Rumunjska je kupila od Portugala i dijelom od SAD-a još starije modele koji su stariji još nekih sedam godina od ovog modela.  Ovo je jedan od najboljih aviona u toj klasi, tome u prilog govore mnoge činjenice. Govorimo o polovnim avionima, starim 30 godina, točno.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dosta se špekulira oko cijene, možete li nam napokon reći koliko je vrijedna ta izraelska ponuda?

Nemam ovlasti za razgovor takve vrste nažalost, bit će tiskovna konferencija nakon odluka Vlade, mogu samo reći da se Povjerenstvo vodilo s četiri domene od kojih je financijska domena valorizirana u značajnom postotku, a čiju izradu je donijelo Ministarstvo financija.

Što dobijamo osim aviona, ima li tu kakvog transfera tehnologije, hoće li naša vojska i piloti dobiti nešto drugo?

To je nezamisliv skok sa sadašnje situacije s avionima. Tehnološki se otvara novi spektar sposobnosti, novih znanja i tehnologija. Na nama je koliko ćemo to moći iskoristiti. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Koliko su ti avioni kompatibilni s NATO standardima, može li on letiti u eskadrili s ostalim NATO lovcima?

Naš je zahtjev bio isključiv i jasan - NATO kompatibilan avion, ti su standardi poznati. Tu nema nikakvih dvojbi, avion će biti NATO kompatibilan, opremljen ili spreman za opremanje. Pozvani smo na vježbu u Izrael.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kad će ući u operativnu upotrebu, kakav je sad hodogram? 

Isporuka predviđa dva aviona 2020. i simulator letenja, šest aviona 2021. i četiri aviona 2022. godine. 

Dakle 2020. godine ćete vi letjeti prvi avionom?

Ne, već mlađi kolege. I nije točna teza da će piloti koji će letjeti Baraka biti stariji od baraka, srećom imamo mlađih kolega dovoljno.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
fnc 20
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo