Grad Zagreb i Zagrebački holding pripremili su konačnu odluku o cijenama odvoza otpada koje bi trebale vrijediti od sljedeće godine i pustili je u javnu raspravu. Odluka će nesumnjivo izazvati gnjev građana jer je njome predviđeno poskupljenje odvoza otpada veće od svih dosadašnjih najava.
Naime, u skladu s novom uredbom Vlade RH, Grad Zagreb i tvrtka Čistoća tom su odlukom odredili fiksnu cijenu koja će se plaćati bez obzira na to koliko otpada kućanstvo imalo i koliko puta bilo odvoženo.
Fiksni dio cijene za kućanstva čak 68,57 kuna
24 sata pišu kako taj fiksni dio cijene za kućanstva iznosi čak 68,57 kuna (s uračunatim PDV-om). To znači da će i građani koji žive u stanu od 25 kvadrata i oni koji žive u kući od 250 kvadrata minimalno plaćati tih 68,57 kuna, dok će varijabilni dio cijene ovisiti o broju tjednih pražnjenja spremnika za otpad. Sada se u gotovo cijelom gradu spremnici ispražnjavaju dvaput tjedno. U spomenutoj odluci zasad nema cijene varijabilnog dijela, nego će ona biti donesena naknadno.
Prema prvim izračunima, pišu 24 sata, varijabilni bi dio u slučaju usvajanja fiksnog dijela od 68,57 kuna u prosjeku iznosio dodatne 42 kune pa se dolazi do ukupnog prosječnog iznosa cijene odvoza otpada od 110,50 kuna mjesečno. Ako, primjerice, građanin za stan od 40 četvornih metara sada plaća odvoz smeća 36,25 kuna mjesečno, prosječna cijena bi od iduće godine mogla biti triput veća, a poskupljenje bi najviše osjetili oni u malim stanovima.
Čistoća godinu završava s gubitkom od 60-ak milijuna
24 sata neslužbeno doznaju da se gradska uprava odlučila na ovakvo poskupljenje kako bi se pokrili sve veći troškovi odvoza otpada, nabave novih kanti i ostale opreme. K tomu, tvrtka Čistoća će sa sadašnjim cijenama navodno završiti u gubitku od oko 60 milijuna kuna.
Prethodno je val nezadovoljstva već izazvala uredba Vlade RH za cijelu Hrvatsku o sedam kategorija koje nisu kućanstva za koje će mjesečni fiksni dio cijene odvoza otpada biti od najnižih 85 pa čak do 188 kuna, ako su u pitanju hostel ili hotel. Radi se o kategorijama od ustanova, preko obrtnika ili iznajmljivača apartmana pa do noćnih klubova.
Povodom upućivanja u javnu raspravu Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada i usluga povezanih s javnom uslugom u Gradu Zagrebu, tijekom poslijepodneva je stiglo i priopćenje iz Ureda gradonačelnika Milana Bandića. Prenosimo ga u cijelosti.
Priopćenje iz Ureda gradonačelnika Bandića
"Dana 14. rujna 2019. stupila je snagu Uredba o izmjenama i dopunama Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom koju je donijela Vlada Republike Hrvatske. Izmjenama su propisane obveze jedinice lokalne samouprave da usklade svoje odluke o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada. Najznačajnije izmjene odnose se na obvezu utvrđivanje dvije kategorije korisnika javne usluge, kućanstva i oni koji nisu kućanstva (korisnici koji obavljaju djelatnost). Pored toga značajna izmjena odnosi se i na činjenicu da se u samoj Odluci koju donosi predstavničko tijelo lokalnih jedinica treba utvrditi cijena minimalne javne usluge.
Grad Zagreb je dana 08. studenog 2019. objavio u javnom savjetovanju prijedlog Odluke o izmjenama i dopunama odluke o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada i usluga povezanih s javnom uslugom u Gradu Zagrebu. Cijenu javne usluge sukladno zakonu i Uredbi čini cijena obvezne minimalne javne usluge (fiksni dio), cijena javne usluge za količinu predanog miješanog komunalnog otpada (varijabilni dio) i cijena ugovorne kazne u slučaju kada se postupa protivno ugovoru o korištenju javne usluge.
07.09.2019., Zagreb - Pune kante smeca na krizanju Hecimoviceve ulice i Ulice Brace Domany u naselju Srednjaci. Photo: Igor Kralj/PIXSELL
Korisnici će sami moći birati broj pražnjenja
Cijena obvezne minimalne javne usluge (fiksni dio), sukladno zakonu i Uredbi uključuje troškove nabave i održavanja opreme za prikupljanje otpada, prijevoza otpada, obrade otpada (osim troškova zbrinjavanja miješanog komunalnog otpada), troškove nastale radom reciklažnih i mobilnih reciklažnih dvorišta, prijevoza i obrade glomaznog otpada i vođenja propisanih evidencija i izvješćivanja u vezi s javnom uslugama. Cijena obvezne minimalne javna usluge i usluge povezane s javnom uslugom na području grada Zagreba za korisnike javne usluge razvrstane u kategoriju korisnika kućanstvo predložena je u visini 60,68 kn uvećano za PDV (68,57 kn).
Korisnici koji nisu kućanstva dodatno se dijele u sedam potkategorija, koje je definirala Uredba, što im određuje i visinu iznosa cijene obvezne minimalne javne usluge. Ista je predložena u ovisnosti od potkategorije kojoj korisnici pripadaju, od cca 75 do 180 kn mjesečno, uvećano za PDV. Cijena za pražnjenje volumena spremnika javne usluge za količinu predanog miješanog komunalnog otpada (varijabilni dio cijene) ovisit će o broju pražnjenja spremnika miješanog komunalnog otpada tijekom mjeseca i veličini spremnika. Cijenu po litri otpada određuje pružatelj javne usluge, Zagrebački holding – Podružnica Čistoća.
Ugovorne kazne se odnose na postupke poput odlaganja problematičnog otpada koji sadrži opasne tvari ili glomaznog otpada u spremnike za komunalni otpad ili odlaganja miješanog komunalnog otpada u spremnike za papir ili biootpad i slično. Predmetne kazne predložene su u iznosima od 250 do 800 kn za kućanstva odnosno od 250 do 1.000 kn za korisnike koji nisu kućanstva, a njihova visina ograničena je Uredbom Vlade RH.
Korisnicima usluge omogućit će se da biraju broj pražnjenja i volumen spremnika za miješani komunalni otpad te da samim time i utječu na ukupan iznos koji će platiti za uslugu.
15.04.2018., Zagreb - Gradonacelnik Milan Bandic obisao je nekoliko zelenih otoka odnosno reciklaznih dvorista. Reciklazno dvoriste u Klari. Photo: Davor Visnjic/PIXSELL
Građane se želi potaknuti da odvajaju otpad
Cilj navedenih promjena je uspostava javnog, kvalitetnog, postojanog i ekonomski učinkovitog sustava sakupljanja komunalnog otpada u skladu s načelima održivog razvoja, zaštite okoliša, gospodarenja otpadom i zaštitom javnog interesa.
Navedenim promjenama želi se potaknuti korisnike usluga da odvojeno predaju otpad kako bi se smanjila količina miješanog komunalnog otpada, smanjio udio biorazgradivog otpada u nastalom miješanom komunalnom otpadu i ispunila obveza Republike Hrvatske da osigura odvojeno sakupljanje i recikliranje otpadnog papira, otpadnog metala, otpadne plastike i otpadnog stakla te da se do 2020. osigura odvajanje 50 % komunalnog otpada.
Odlukom koja je upućena u javno savjetovanje predložena je primjena nove cijene javne usluge od 01. veljače 2020.", stoji u priopćenju Ureda gradonačelnika.