JEDNIMA SVANULO, DRUGIMA SMRKLO: Dizeli pojeftinili, benzin stagnira, ali je poskupio autoplin
Prije godinu i pol dana, točnije u lipnju 2015., došlo je do rekordne razlike u cijeni litre autoplina (LPG) i Eurosupera 95, koja je iznosila više od sedam kuna: 10,54 kune po litri benzina u odnosu na 3,45 kuna po litri plina. U ovom trenutku litra bezolovnog benzina Eurosupera 95 košta 9,73 kune (na Ininim crpkama) u odnosu na 4,77 kuna, koliko košta litra autoplina.
Ušteda na plinu gotovo dva puta veća
Stoga je autoplin jeftiniji 4,96 kuna po litri u odnosu na benzin, što znači da je LPG upola jeftiniji od benzina, premda Europska komisija posljednjih godina preporučuje standardnu razliku od 55 posto. U odnosu na benzin plin je sada jeftiniji 51,0 posto, što znači da još ima prostora do tih famoznih 55 posto, piše Slobodna Dalmacija.
S obzirom na sadašnju situaciju i činjenicu da se litra bezolovnog benzina s 95 oktana približila granici od 10 kuna, čini se da vozači čije automobile pokreću benzinski motori opet mogu razmišljati o ugradnji plinskih instalacija, čija se cijena kreće između 7000 i 10.000 kuna, ovisno o snazi motora i broju cilindara.
Ako se uzme u obzir da automobil s 4-cilindarskim motorom troši osam litara benzina na 100 kilometara, te da je potrošnja plina veća za 15 posto (9,2 l/100 km), onda je lako izračunati trošak goriva. Benzinac će po sadašnjoj cijeni na 100 prijeđenih kilometara potrošiti 77,84 kune, dok pogon na plin iziskuje trošak od 43,88 kuna.
Znači da je ušteda na plinu samo u pogledu goriva gotovo dva puta veća. Ako se uzme u obzir da prosječni vozač tijekom godine dana prijeđe 13.500 kilometara (podatak Centra za vozila Hrvatske), proizlazi da će vozači koji koriste LPG u godinu dana potrošiti 5923,80 kuna, a oni koji voze na benzin čak 10.508,40 kuna. Dakle, ušteda na gorivu bila bi 4584,60 kuna.
Međutim, da bi se smanjili izdaci za gorivo vožnjom na plin, treba računati na nova ulaganja koja će se isplatiti nakon određenog broja kilometara. Računica je vrlo jednostavna i počinje od vrijednosti plinske instalacije koja se ugrađuje.
Za jednostavniju računicu uzet ćemo prosječnu vrijednost plinske instalacije od 8000 kuna, što opet ovisi o vrsti motora, njegovoj starosti i slično. Naravno, u obzir dolaze samo benzinci, premda se plin može ugrađivati i u dizelske motore, ali to je mnogo skuplje, složenije i ne isplati se.
Nakon ugradnje plinske instalacije zakonska je obveza svakog vlasnika automobila da u roku od 15 dana ode u stanicu za tehnički pregled vozila kako bi se obavilo ispitivanje novoinstaliranih elemenata, a za dobivanje atesta plaća se 1050 kuna.
Trošak ugradnje isplatit će se za otprilike dvije godine
Naravno, prilikom svake sljedeće registracije vozila plaća se i 550 kuna za cestarinu, koja nije ukalkulirana u litru plina, za razliku od benzina. Kad se na vrijednost potrošenog plina (5923,80 kuna) i ugradnju plinske instalacije (8000 kuna) doda 1600 kuna nameta (atest i cestarina), proizlazi da će u godinu dana trošak na kraju biti 15.523,80 kuna.
Prema našem izračunu, ovisno o vrsti vozila i snazi motora, trošak ugradnje plinske instalacije isplatit će se za otprilike dvije godine ili nakon prijeđenih 25.000 kilometara.
Tek nakon te kilometraže vlasnik vozila s plinskom instalacijom vozit će se otprilike 51,0 posto jeftinije nego da se vozi na benzin. Stoga nije naodmet da se okrenemo plinu u većoj mjeri, koji je, usput rečeno, i ekološki prihvatljiviji od Eurosupera 95 i Eurodizela.