Vodič kroz javnu nabavu za lopove

21.12.2009.
12:33
VOYO logo

Kako prevariti javnu nabavu? Uprava za javnu nabavu Ministarstva gospodarstva uočila je osam najpopularnijih modela izigravanja institucije javnog natječaja, putem kojih se godišnje oštećuju proračuni države, jedinica lokalne samouprave te državnih i javnih poduzeća.

U 2009. godini u igri se našlo više od 36,6 milijardi kuna javnih sredstava za poslove koji su se dodjeljivali putem natječaja, što je 1,1 milijardu više nego lani. Najviše novca od tog iznosa natječajem su podijelile Hrvatske autoceste – 3,6 milijardi kuna, zatim Hrvatske ceste s dvije milijarde i Zagrebački holding koji je platio 1,77 milijardi kuna za usluge i poslove dodijeljene natječajem.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sav taj novac od prosječno 18 tisuća ugovora godišnje, kontrolira 10 osoba zaposlenih u Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave, od kojih je dvoje na porodiljnom dopustu, navodi Jutarnji list, koji donosi listu načina prijevare.

Top 8

Prvi je način takozvani pro forma natječaj, kada državna tvrtka dogovara posao s dobavljačem bez prethodne objave natječaja. Natječaj se zatim objavi samo pro forme, pa su zakinute druge zainteresirane tvrtke.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prema drugom modelu, zahvaljujući sposobnosti da se ne provjerava, prilikom postupka javne nabave se uopće ne traže dokazi o sposobnosti gospodarskog subjekta. Uočeno je i nepostojanje zapisnika ili neispravna pravna osnova za primjenu pregovaračkog postupka.

Cjepkanjem predmeta nabave na male narudžbe može se izbjeći primjena zakona o javnoj nabavi, i to na način da svaka pojedina narudžba ne premašuje 70.000 kuna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Okrupnjavanjem predmeta može se pogodovati ponuđaču koji jedini može izvršiti takav ugovor, čime se iz igre izbacuju konkurenti.

Kršenjem rokova otvaranja ponuda otvara se mogućnost da prihvatljivu ponudu dostavi samo unaprijed obaviješten ponuđač. Javne ponude se, naime, počinju otvarati prije nego što istekne krajnji rok za dostavu ponuda.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U slučaju samovolje naručitelja otvaraju se mnogobrojne mogućnosti, pa i mogućnost sklapanja ugovora s ponuđačem iz poništenog postupka, nastavljanje s postupkom bez obzira na žalbu, samovoljno poništavanje postupka ako nije prošao favorit.

Zabranom udruživanja malima se tvrtkama minimaliziraju šanse natječaju. Naime, naručitelj može ne tražiti dokaze o financijskoj sposobnosti tvrtke ponuđača, ali i zabranjivati da se na natječaj prijavi zajednica ponuđača, čime se diskriminiraju manje tvrtke.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Osmi model po kojemu korumpirani pojedinci unutar naručitelja mogu zagrabiti u javni novac radi privatne koristi jest da samima sebi dodijele posao, i to tako da naručitelj sklapa ugovore s tvrtkom ponuđačem iako je čelnik tvrtke ili član upravnog ili nadzornog tijela naručitelja istovremeno šef u tvrtki ponuđaču.

List piše kako nasumičnih kontrola ugovora nema jer, kako tvrde u Državnoj komisiji, po zakonu smiju reagirati samo po žalbama sudionika natječaja te zahtjevima tužiteljstva koje, pak, reagira na signal Državne revizije, ali, nažalost, većinom samo na osnovi medijskih napisa.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prethodni članci:

arti-200911290127006 arti-200912080467006

Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo