Cijene dobara i usluga za osobnu potrošnju, mjerene indeksom potrošačkih cijena, u prosincu 2022. u odnosu na studeni 2022. u prosjeku su niže za 0,3%. U odnosu na prosinac 2021., tj. na godišnjoj razini, u prosjeku su više za 13,1%, dok su u godišnjem prosjeku više za 10,8 posto, objavio je DZS.
Cijena košarice od 103 proizvoda
Ukupna košarica cijena 103 proizvoda i usluga koje prati Državni zavod za statistiku u prosincu 2022. iznosila je 7138,35 kuna ili 947,43 eura. Ista košarica u studenome lani bila je jeftinija 0,2 posto, a u rujnu 0,3 posto.
Na mjesečnoj je razini u prosincu u odnosu na studeni 2022. poskupjelo 59 proizvoda, 35 proizvoda je bilo jeftinije, dok su za devet proizvoda cijene ostale iste. Ukupna vrijednost košarice 103 proizvoda i usluge u rujnu 2022. iznosila je 7.118,29 kuna ili 944,77 eura, u listopadu 7.099,81 kunu ili 942,31 eura.
Samo maslac poskupio za tri kune
Ista košarica u studenom je iznosila 7.126,46 kuna ili 945,87 eura da bi u prosincu narasla na 7138,35 kuna ili 947,43 eura. U jeku rasprave o cijenama tako su i podaci DZS-a potvrdili blagi nastavak rasta cijena od 0,2 posto na mjesečnoj razini. Među cijenama koje su rasle je primjerice 10 svježih jaja koja su u prosincu koštala 21,52 kune, a mjesec ranije 20,02 kune. Maslac je u mjesec dana poskupio sa 24 na 26,99 kuna, a primjerice gel za tuširanje s 19,84 kune na 21,38 kune u prosincu.
Riječ je o košarici od 103 proizvoda i usluge koje u procesu uvođenja eura redovno mjesečno prati i objavljuje Državni zavod za statistiku u devet gradova: Zagreb, Split, Rijeka, Osijek, Varaždin, Dubrovnik, Pula, Slavonski Brod i Sisak. Za praćenje prosječnih maloprodajnih cijena odabrana su 103 proizvoda, od toga 78 roba i 25 usluga. Na mjesečnoj razini prikuplja se oko 5.700 cijena na oko 800 prodajnih mjesta.
U godinu dana najviše poskupjela hrana
Promatrano prema glavnim skupinama klasifikacije ECOICOP, na godišnjoj razini, najveći porast potrošačkih cijena u prosjeku je ostvaren u skupinama Hrana i bezalkoholna pića, za 19,0%, Restorani i hoteli, za 17,1%, Pokućstvo, oprema za kuću i redovito održavanje kućanstva, za 16,1%, Stanovanje, voda, električna energija, plin i ostala goriva, za 16,0%, Odjeća i obuća, za 12,1%, Razna dobra i usluge, za 11,5%, Rekreacija i kultura, za 9,6%, Prijevoz, za 8,4%, Alkoholna pića i duhan, za 5,3%, te Zdravlje, za 4,6%.