''Iako živimo u izazovnim vremenima suočeni s brojnim promjenama
koje izravno utječu na sve segmente našeg društva; iako nas je
ekonomska situacija sve duboko pogodila; iako se sve teže nosimo
s teretom siromaštva i sve manje imamo za dati - ipak dajemo.
Odazivamo se za pomoć u vrijeme teških elementarnih nepogoda.
Tužne priče motiviraju nas na brzu reakciju. Niti jedan apel ne
ostaje bez odgovora, a svaka priča je primjer filantropije na
djelu.
No, reakcija na apele za pomoć nije jedini kriterij kojim se
mjeri kultura davanja. Pomažemo li nepoznatim osobama čiji
problemi ne dospiju u medije? Ima li u našem davanju nekog
sustava ili kontinuiteta? Kako taj potencijal za pomoć usmjeriti
prema odgovornom davanju i ulaganju u budućnost? Postoji li u
Hrvatskoj kultura davanja ili smo podložniji ad hoc pozivima?''
Zakladništvo u povojima: Shvaćamo li dovoljno
važnost filantropije?
Tko će dočekati sustav? Osniva se fond ‘Solidarka’:
Pomoć onima za koje država nema razumijevanja
Pitanja su to na koje je odgovore potražila Zaklada Slagalica te
je u
nacionalnom istraživanju provedenom prije par godina utvrdila
da u Hrvatskoj postoji filantropski potencijal: ''Građani i
tvrtke su svjesni svoje suodgovornosti za opće dobro koje dijele
s ostalim članovima društva i vide brigu za razvoj zajednice kao
svoju dužnost. Više od 50 posto građana smatra da svatko može
doprinijeti razvoju zajednice, ma kako malo bilo to što može
izdvojiti''.
Gotovo 70 posto građana je sudjelovalo u nekoj akciji za opće
dobro. Slična je situacija i s tvrtkama iako nemaju strategiju
davanja dok su mediji prepoznati kao važni akteri informiranja
građana, ali i kao oni koji bi trebali više izvještavati o
rezultatima tih akcija.
''Unatoč tome bilježi se niska razina socijalnog kapitala te
manjak povjerenja i kapaciteta za empatično društvo što znači da
se na razvoju ovog filantropskog potencijala mora još dugo i
vrijedno raditi. Brojni problemi koji koče razvoj, istodobno su i
prostor za promjenu'', ističe upraviteljica Zaklade
Slagalica Branka Kaselj.
Još jedan projekt koji je zapeo: Što je 'banka hrane'
i zašto je Hrvatskoj prijeko potrebna?
'Moje mjesto pod suncem': Zraka koja najmlađima
pokazuje put iz života u siromaštvu u bolje
sutra
Da Hrvatsku čeka još dosta posla na razvoju filantropije,
pokazuju i podaci iz godišnjeg izvještaja o stanju dobročinstva
'Hrvatska
daruje 2018.', koji je izradila zaklada Catalyst Balkans.
Prema njihovim istraživanjima u zadnje tri godine vidimo rast
ukupnog godišnjeg iznosa doniranja u Hrvatskoj gdje je
istraživanjem za 2018. zabilježeno oko devet milijuna eura, ali
isto tako i rast medijskog izvještavanja donatorskih akcija.
Pojedinačnih donacija bilo je ukupno 2623, a dok su kompanije
najviše darivale neprofitni sektor, građani su najviše darivali
za zdravstvenu skrb.
Valja
pritom reći da podaci Catalysta, koji prati podatke o
dobrotvornim akcijama od 2013. u Albaniji, BiH, Crnoj Gori,
Kosovu, Makedoniji, Hrvatskoj i Srbiji, ne uključuju donacije
državnih institucija, kao ni primjerice donacije vjerskih
institucija. Podaci o doniranju prikupljeni su iz tiskanih i
internetskih medija koji ne izvještavaju o svim akcijama
prikupljanja sredstava, a i mnogi donatori žele ostati
anonimni.
Ukratko, podaci za 2018. pokazuju da je stanje filantropije u
Hrvatskoj ostalo na jednakoj razini kao i prethodne godine, a do
pozitivnih promjena je došlo u donacijama korporativnog sektora,
povjerenju donatora u neprofitne organizacije kao primatelja
donacija, ali i u većoj potpori obrazovanju.
Korporativni
sektor je najaktivniji i najvelikodušniji donator dok se kod
građana bilježi pad. Oni su u 2018. u usporedbi s prošlom godinom
imali manje prilika dati svoj doprinos jer je objavljen manji
broj poziva za donacije i dobrotvorne događaje s ciljem
prikupljanja financijskih sredstava. Ova je promjena omogućila
korporativnome sektoru da prvi put u posljednjih šest godina
zasjedne na prvo mjesto češćim sudjelovanjem putem izravnih
donacija i natječaja.
Potpora marginaliziranim skupinama - među njima su osobe s
invaliditetom, intelektualnim poteškoćama, žene i djeca koje su
preživjeli nasilje, stariji - i dalje ostaje u središtu zanimanja
dok je većina pojedinačnih donacija bila usmjerena na lokalnu
zajednicu. Dobar je vijest i da s godinama raste interes za
doniranje u područja obrazovanja i edukacije. Neprofitne
organizacije primatelji su koji uživaju najveću potporu što je
ove godine još izraženije, a 2018. je obilježio porast strateške
potpore i transparentnosti vrijednosti donacija.
Decentralizacija
darovanja u smislu geografske distribucije također pokazuje
visoku razinu filantropskog razvoja s obzirom na to da Zagreb ima
najmanji postotak darovanja. U distribuciji davanja u dobrotvorne
svrhe u regijama Jadranska Hrvatska i Sjeverozapadna Hrvatska kao
i izvan zemlje primijećene su tek neznatne promjene, ali broj
pojedinačnih donacija u srednjoj i istočnoj Hrvatskoj značajno je
skočio, čak 9,2 posto u odnosu na 2017. godinu. Uglavnom je to
rezultat rasta aktivnosti neprofitnog sektora s obzirom na to da
je on u srednjoj i istočnoj Hrvatskoj primatelj donacija u 14,1
posto slučajeva više nego 2017.
U izvještaju se među dobrim primjerima društveno odgovornog
poslovanja ističe firma Pevec sa sjedištem u Sesvetama, koja je
vukovarskoj socijalnoj samoposluzi donirala hranu i higijenske
potrepštine u vrijednosti od 32.481 eura pri čemu valja reći da
tu nije riječ o jednokratnoj donaciji. Naime, uprava društva je
2017. potpisala sporazum s Gradom Vukovarom i preuzela obavezu
pružanja stalne pomoći socijalnom samoposluživanju u vrijednosti
od 2707 eura mjesečno.
Dobre stvari čine često i mala i srednja poduzeća pa je tako
primjerice konoba Veranda iz Dubrovnika donirala cjelokupan
prihod od poslovanja unutar 24 sata za kupovinu CTG uređaja za
Odjel za ginekologiju Opće bolnice Dubrovnik.
Kad je riječ o individualnim doprinosima, lani je zanimljiv bio
slučaj Mate Vuića, koji je donirao 100.000 eura Općoj županijskoj
bolnici u Požegi za kupovinu ultrazvučne dijagnostičke opreme
nakon što mu je Ljubljanska banka, koja mu je zamrznula račun,
vratila dio štednje. Odličan primjer akcije pojedinca je i onaj
Žakline Brekalo iz Bola na Braču, koja je ponudila smještaj
tijekom turističke sezone za četiri obitelji slabijeg imovinskog
stanja. Obitelji su provele 40 dana u Bolu, od 24. kolovoza do
30. rujna bez ikakve naknade. Njezin potez je potaknuo više ljudi
s obale da ponude besplatni smještaj onima koji si ga ne mogu
priuštiti te je zahvaljujući tome više od 10 obitelji slabijeg
imovinskog stanja provelo ljetne praznike na Jadranu.
''Građani
i građanke Hrvatske uvijek su spremni donirati, no samo jedan
negativan slučaj utaje doniranih sredstava otežava drugima koji
transparentno i pošteno rade zadržati povjerenje građanki i
građana. Prema istraživanju svaki građanin i građanka doniraju
oko 2,2 eura dok se primjerice u Austriji radi o 119 eura po
osobi. Vjerujem da Austrija nije 60 puta naprednija država od
RH'', istaknuo je za Vijesti.hr tajnik Zaklade za ljudska prava i
solidarnost SOLIDARNA Ivan Blažević.
No, u Hrvatskoj se vrlo malo zna o zakladama koje iniciraju
akcije od općeg dobra premda građani vide prednost takvog davanja
u osjećaju sigurnosti da će sredstva biti pravilno i
transparentno utrošena, pokazalo je nacionalno istraživanje
zaklade Slagalica o individualnoj i korporativnoj
filantropiji.
Istraživanje je također pokazalo i da više od 70 posto građana i
građanki ne prepoznaje ni sam pojam filantropije što je apel za
sustavnim i ozbiljnim radom na obrazovanju o filantropiji.
Udruživanje građana u cilju rješavanja problema tamo gdje oni
nastaju jedan je od preduvjeta za snažniji zamah
demokratizacijskih procesa u hrvatskom društvu, podsjećaju u
Zakladi Slagalica i napominju da je taj proces je otpočet, ali na
njemu treba još dugo raditi, a od pomoći je tu svakako i
građanski odgoj i obrazovanje koji njeguje kulturu davanja kao
jednu od temeljnih ljudskih vrednota.
''Republika
Hrvatska se do danas ni na koji način nije sustavno bavila
razvojem filantropije i sada imamo priliku uhvatiti zadnji vlak.
S dva posto poreznog oslobođenja na donacije na začelju smo
Europske unije gdje je prosjek 10 posto, a dodatno ni Porezna
uprava niti Ministarstvo financija ne prate sustavno donacije od
građana i tvrtki'', upozorava Blažević.
Dodaje i kako nam s obzirom na to da nemamo potpune podatke o
ukupnom iznosu kao ni područjima za koja se donira, analize ovise
o drugim, često parcijalnim istraživanjima.
''Također, zaklade kao nositelji razvoja filantropije u društvu
ne mogu se prijavljivati na natječaje koje raspisuje primjerice
Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva iako su zaklade po
definiciji organizacije civilnog društva. Kao da se namjerno koči
razvoj filantropije u RH iako znamo kakvi su pozitivni učinci
razvijene filantropije za društvo u cjelini. Zaklade su, naime,
kroz svoje filantropsko djelovanje često na prvoj crti razvoja
inovacija, strateških razvojnih projekata ili pak sustavnim
promjena u društvu. Žao mi je što dosada niti jedna Vlada RH nije
prepoznala vrijednost zakladništva i filantropije za razvoj
društva u cjelini'', ističe Blažević.
U
brojkama gledano, u Hrvatskoj djeluje oko 260 zaklada, među
kojima zasigurno ima i mnogo njih koje su neaktivne jer je takav
slučaj i s udrugama kojih je u odnosu na zaklade čak 2.000 puta
više. A koliko zaklade mogu biti važni katalizatori kreativnosti
jednog društva, vidi se na primjeru Zaklade 'Ana Rukavina', jedne
od najznačajnijih zaklada u Hrvatskoj koja je napravila ogroman
pomak u zdravstvu razvojem Hrvatskog registra donora koštane
srži. Kao što smo već pisali, ova zaklada djeluje komplementarno
zdravstvenom sustavu te svojim primjerom dokazuje da se
promišljenim ustrajnim građanskim i stručnim zalaganjem i
ulaganjem – bez čekanja da se institucije same toga
sjete - može utjecati na veću efikasnost,
inovativnost i responzivnost sustava zdravstva.
Zaklada Ana Rukavina: Svi mi u sebi nosimo 'lijek'
kojim možemo izliječiti teško oboljele
Desa Baković prodala je stan i odrekla se novca da bi
pomogla školovati siromašnu djecu
No, i ovom prigodom ćemo podsjetiti da se kada govorimo o
filantropiji, valja zapitati i koliko se razmišlja o svojevrsnoj
sjeni ili čak 'namjernoj' grešci u sustavu. Naime, filantropija s
jedne strane može poslužiti kao 'zgodna' zamjena za ulogu države
u smislu da se određene (socijalne) uloge koje bi država trebala
ispunjavati prebacuje na zaklade ili fundacije (a što je već
dobrim dijelom prebačeno na organizacije civilnog društva). S
druge strane, zapravo se (i) kroz zaklade može financirati ne ono
što je možda zaista potrebno, već ono što je onome koji osigurava
financije (osnivaču) u interesu, a pritom taj ne mora biti vođen
dobrim namjerama, već primjerice željom za rušenjem društvenog
sustava iz privatnih pobuda.
"Za
libertarijance, ekonomske liberale i sve one koji smatraju da je
socijalna država balast koji ograničava tržišnu ekonomiju kao
glavnu polugu ukupnog društvenog razvoja, naravno da je
filantropija zamjena za sistemsko pružanje socijalnih usluga pa
takvi pristupi afirmiraju dobrovoljne i proizvoljne činove
milosrđa kao glavnu garanciju socijalne ravnoteže. Takvo
shvaćanje ne uzima u obzir sistemsku i kompleksnu prirodu
društvenih nejednakosti koje uvelike generira sam ekonomski
sustav, niti se bavi temeljnim pitanjem imaju li svi građani
jednak pristup sigurnosti, slobodi i životu u dostojanstvu u
skladu s ustavnim odredbama i što ih u tome priječi", kazala je
ranije na tu temu Marina Škrabalo, upraviteljica
Zaklade za ljudska prava i solidarnost SOLIDARNA.
U kontekstu aktualnog ustavnog poretka naše zemlje, ali i šire
zajednice Europske unije kojoj pripadamo, objasnila je,
"filantropija se shvaća kao komplementarna sfera ulaganja u
društveni razvoj i smanjenje društvenih nejednakosti, koja
reagira na akutne probleme, ali i potiče državne strukture na
inovacije, time što prepoznaje potrebe i prilike koje sistem,
koji je nužno tromiji od privatne inicijative, još ne prepoznaje.
Filantropija ponekad kompenzira slabe karike u sustavu, no bez
namjere da ih zamijeni privatnom inicijativom, već da ih potakne
promjene. Najvažnija funkcija filantropije je sloboda inoviranja
i brzina djelovanja".