Pilot-projektom HHMS-a vrijednim 8,5 milijuna kuna osigurat će se dvije baze na Krku i Braču koje će helikopterima pokrivati obalni dio Hrvatske, a prema potrebi i zaleđe.
"U srijedu je završio rok mirovanja i žalbeni rok, na javnom natječaju Ministarstva zdravlja odabrana je ponuda talijanske zajednica tvrtki EliFriulia i Airgreen koje će za 8,5 milijuna kuna tijekom četiri mjeseca osigurati dva helikoptera, letačko osoblje, hangare i servisnu službu za uspostavu HHMS-a za područje hrvatske obale i zaleđa", rekao je Varga na konferenciji za novinare.
Sve sukladno Zakonu o javnoj nabavi
Poručio je kako je parametre i vrijednost ugovora odredila struka, a potpisan je s pet posto jeftinijom ponudom od procijenjene, dodavši da je sve napravljeno sukladno Zakonu o javnoj nabavi.
Na temelju parametara bit će raspisan natječaj za dugoročni projekt HHMS-a, koji će se sufinancirati iz turističkih zajednica, a dio će se plaćati iz državnog proračuna.
Dodao je da će medicinski dio posade biti liječnici i tehničari iz županijskih zavoda s iskustvom u takvim intervencijama, koji će se dodatno obučiti najvjerojatnije u Italiji.
Osiguranicima HZZO-a i državljanima s europskom karticom zdravstvenog osiguranja usluga će biti besplatna, a turist će uslugu plaćati putem različitih osiguravajućih paketa, što je uobičajena praksa u svijetu, istaknuto je na konferenciji.
Bolje zdravstveno zbrinjavanje starijih turista
Projektom bi bili bolje zdravstveno zbrinuti stariji turisti, kao i turisti koji se bave sportskim avanturističkim turizmom.
"Hrvatska gorska služba spašavanja (HGSS) od početka je uključena u projekt, a MORH, koji će također nastaviti surađivati u projektu, podržava tu odluku", kazao je Varga. Traganje i spašavanje obavljat će se kroz suradnju s MORH-om, HGSS-om i ostalim nadležnim službama.
Prednost je HHMS-a u odnosu na prijevoz vojnim helikopterima to što je pacijentu već tijekom prijevoza do bolnice omogućen početak liječenja. Helikopteri se mogu spustiti na zahtjevne terene u neposrednu blizinu unesrećenih, opremljeni su kao manje jedinice intenzivne njege i u roku od 20 minuta su na mjestu nesreće.
Dosad su taj posao obavljali vojni helikopteri koji su osiguravali odgođeni sanitetski prijevoz. "U slučaju, primjerice, srčanog ili moždanog udara brza intervencija spašava živote i smanjuje mogućnost invalidnosti, zbog toga su ti helikopteri iznimno važni", rekao je pomoćnik ministra zdravlja Miljenko Bura.
Helikoptere će voziti talijanski piloti jer u Hrvatskoj nema pilota obučenih za letenje u takvim helikopterima. Po EU standardu propisano je da pilot mora imati najmanje 1000 sati leta, pa je Ministarstvo zbog veće sigurnosti propisalo 1500 sati leta, a od toga najmanje 500 sati leta u HHMS-u.
"Nijedna hrvatska tvrtka nema takve helikoptere, a izvan MUP-a i MORH-a nema takvih pilota", obrazložio je Bura.
Treći vojni helikopter ostat će na raspolaganju, posebno za noćne letove. Bura je objasnio da čak i Austrija, koja ima dugogodišnju tradiciju hitne medicine, tek sada počinje rješavati pitanje noćnog letenja, na čemu će i Hrvatska raditi u budućnosti.