U LOŠEM STANJU /

Uvoz vozila u Hrvatskoj i dalje netransparentan: Evo koliko je uvezenih auta s vraćenom kilometražom

Image
Foto: Shutterstock

Iako su stope izmjene brojača kilometara u zemlji pale s 3,5 posto u 2023., ista pozicija na ljestvici mogla bi se pripisati većoj prosječnoj krivotvorenoj kilometraži

15.10.2024.
18:24
Shutterstock
VOYO logo

Iako se tržište rabljenih automobila stabiliziralo u većini zemalja i vratilo se na razinu prije pandemije, transparentnost ostaje glavna briga. Svake godine tisuće kupaca kupuju vozila sa skrivenim nedostacima i lažiranom kilometražom, često nesvjesni da preplaćuju za automobil u lošem stanju.

CarVertical proveo je svoje godišnje istraživanje transparentnosti tržišta kako bi procijenili koje su zemlje najrizičnije za kupnju rabljenog vozila. Hrvatska je i ove godine ostala na istom mjestu, zadržavši 15. mjesto u indeksu od 25 zemalja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Preplaćena vozila

Istraživanje je pokazalo da je u Hrvatskoj 2,5 posto automobila s lažiranom kilometražom, s prosječnom korekcijom od 75.300 kilometara. Budući da to može udvostručiti vrijednost automobila starog samo nekoliko godina, vozači koji kupuju ova vozila znatno ih i preplaćuju.

Image
NAKON BURNIH REAKCIJA /

Treba li Hrvatska zaštititi svoje tržište? Stručnjak: 'Možemo se pozivati da smo siromašniji, ali...'

Image
NAKON BURNIH REAKCIJA /

Treba li Hrvatska zaštititi svoje tržište? Stručnjak: 'Možemo se pozivati da smo siromašniji, ali...'

Iako su stope izmjene brojača kilometara u zemlji pale s 3,5 posto u 2023., ista pozicija na ljestvici mogla bi se pripisati većoj prosječnoj krivotvorenoj kilometraži. Prošle godine automobilima u Hrvatskoj u prosjeku je lažirana kilometraža za 70.439 kilometara.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Značajna je i statistika za oštećene automobile: više od polovice (55 posto) svih vozila pregledanih na carVertical platformi u Hrvatskoj sudjelovalo je u prometnim nesrećama, s prosječnom vrijednošću oštećenja od 3.207 euro.

Vozači koji kupuju uvezena vozila suočavaju se s najvećim rizikom kupnje automobila s krivotvorenom kilometražom ili prošlim oštećenjima. Prema Matasu Buzelisu, stručnjaku za automobile i voditelju komunikacija u tvrtki carVertical, kod automobila u prekograničnim trgovinama postoji do četiri puta veća vjerojatnost da će imati lažirani brojač kilometara.

Značajnih 65,2 posto svih rabljenih automobila u Hrvatskoj uvezeno je iz drugih zemalja, stoga bi kupci trebali biti posebno oprezni pri kupnji uvezenih vozila. Prosječna starost kupljenih vozila u Hrvatskoj je 8,1 godina, što ukazuje na to da su automobili u Hrvatskoj uglavnom mlađi u usporedbi s onima u drugim istočnoeuropskim zemljama.

Zapadna Europa i Skandinavija

Kao i prethodnih godina, Ujedinjeno Kraljevstvo bilo je najtransparentnije tržište rabljenih automobila među svim zemljama koje su sudjelovale u istraživanju. Samo 2,1 posto automobila imalo je lažiranu kilometražu, a 17,8 posto vozila bilo je oštećeno.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za razliku od kontinentalne Europe, Ujedinjeno Kraljevstvo pretežno koristi automobile s volanom na desnoj strani, koji cirkuliraju zemljom cijeli životni vijek, a samo dva posto pregledanih vozila je uvezeno. U prvih pet najtransparentnijih zemalja još su Italija, Švicarska, Njemačka i Švedska.

"Kupci automobila u Zapadnoj Europi i Skandinaviji rjeđe se suočavaju s prevarama s kilometražom ili skrivenim nedostacima. Stroži zakoni osiguravaju da kupci mogu imati više povjerenja u povijest i kvalitetu vozila", kaže Matas Buzelis, voditelj komunikacija u tvrtki carVertical.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Među istočnoeuropskim zemljama jedino se Slovenija uspjela probiti među prvih 10, zauzevši 10. mjesto.

Najniže rangirane zemlje

Najmanje transparentne zemlje uključene u istraživanje bile su Ukrajina, Latvija, Litva, Rumunjska i Estonija. Ta su tržišta također bila najniže rangirana prošle godine. Visok udio automobila s lažiranom kilometražom i oštećenjima, zastarjeli vozni park i visoke stope uvoza doprinose tome da se ova tržišta smatraju izuzetno netransparentnim i rizičnim.

"Situacija na istočnoeuropskom tržištu rabljenih automobila ostaje nepromijenjena. Budući da je samo nekoliko prevaranata kažnjeno zbog krivotvorenja kilometraže ili skrivanja nedostataka, ova štetna praksa vjerojatno će se održati još dugo. Štoviše, udio dizelskih automobila koji putuju sa zapada na istok je značajan, što znači da bi dugoročno dostupnost dizelskih vozila mogla biti ugrožena", objašnjava Buzelis.

Najveći broj prevara s kilometražom među europskim zemljama zabilježen je u Latviji (11,1 posto) i Ukrajini (9,6 posto). Najveći udio oštećenih automobila pronađen je u Poljskoj (62,1 posto) i Slovačkoj (60,5 posto).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

POGLEDAJTE VIDEO: Bračni par htio prošvercati tablete na europsko tržište: 'Bili su iznenađeni, pravili se'

pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo