Od četvrtka u 7 ujutro kontrolori leta u Hrvatskoj kreću u štrajk, za koji Hrvatski strukovni sindikat kontrolora letenja (HSSKL) priopćava da je prouzročen "preopterećenosti kontrolora letenja i manjak stručnog kadra".
Sve to, kako navode iz HSSKL-a, dovodi do smanjene učinkovitosti i opasnosti da se ugrozi sigurnost zračnog prometa. Odluka o štrajku, objašnjavaju dalje, nije pala preko noći niti naglo:
"Rezultat je to višemjesečnih pregovora koji su započeli još 24. ožujka 2022. godine i niza neuspješnih pokušaja postizanja dogovora s Upravom Hrvatske kontrole zračne plovidbe, koja u konačnici nije pokazala razumijevanje za zahtjeve kontrolora letenja u čijim smjenama se već sada bilježe rekordne brojke praćenja zrakoplovnih operacija na našem nebu, čak i u odnosu na predpandemijske godine."
Članovi sindikata predlažu da se preraspodjele dnevni i tjedni odmori: "Sve u svrhu smanjenja rizika od povećanog stresa, tzv. burn outa."
"Također, ističu da nakon noćne smjene kontrolorima mora biti omogućen odmor od minimalno 48 sati, te da za kraći odmor od 48 sati poslodavac mora dobiti pisani pristanak radnika, u što bi trebali biti uključeni svi zaposlenici koji rade operativno i u smjenama, a ne samo kontrolori", navode dalje.
Sljedeće čime su nezadovoljni je i neprilagođavanja koeficijenata plaća inflaciji, što su, kažu već počeli provoditi u Austriji, Mađarskoj, Sloveniji i Češkoj.
"Poznato je da je naš posao jedan od najstresnijih na svijetu i da kontinuirano upozoravamo na preopterećenost i rizik od povećanog stresa. Zbog toga je potrebno što prije prilagoditi uvjete rada kako bi se spriječilo ugrožavanje sigurnosti zrakoplovnog prometa. Smatramo da bi ispunjavanje naših zahtjeva trebalo biti na vrhu ljestvice prioriteta, zbog čega se ipak nadamo razumijevanju i dogovoru s Upravom Hrvatske kontrole zračne plovidbe, a sve kako bi, što je moguće prije, bio osiguran nesmetani rad svih zračnih luka", poručio je Krešimir Rakoci, predsjednik ovog sindikata.
Od prvog dana štrajka kapacitet, odnosno broj zrakoplova koji prelijeću Hrvatsku, bit će smanjen na 40 posto ukupnog propisanog kapaciteta. Što se tiče prometa na zračnim lukama, on će ostati nepromijenjen do subote, 23. srpnja, od kada će kapaciteti svih zračnih luka u Hrvatskoj, osim Zračne luke Osijek, biti smanjeni na 50 posto ukupno planiranih zrakoplova.