Oni rade jedan od najzahtjevnijih poslova na svijetu, za koji dobivaju jednu od najvećih plaća u Hrvatskoj. Ali kontrolori leta u zadnje vrijeme su u centru pažnje zbog nečeg drugog.
Mnogi od njih bune se protiv direktora Kontrole zračne plovidbe Vlade Bagarića, zbog čega su prije mjesec dana i prosvjedovali. Kažu da im se prijeti otkazima, da ih se zastrašuje, prijeti smanjenjem plaća. A Kontrola zračne plovidbe odgovara da je sve to medijska manipulacija. Davorin Šprljan i Ivan Stanić su kontroli leta i večerašnji gosti RTL-a Direkta.
Tvrdite da vam Vaš direktor zastrašuje, da vam prijeti otkazima.
Šprljan: Nastavilo se događati od početka koronakrize, kada je direktor došao na svoju funkciju. Tad se počela narušavati radna atmosfera u firmi, a to je najviše došlo do izražaja kad je krenula kriza s koronom.
Na koji način vas zastrašuje?
Stanić: Mi nismo znali što će se događati. Cijeli svijet je stao, no krenuli su mailovi zastrašivanja u smislu restrukturiranja društva za što je navodno angažirana vanjska firma. Do nas su dolazile glasine da će otkaz dobiti 19 ljudi, glasine po kojem ključu će se dobivati otkazi. A za naš posao treba mir.
On cijelo vrijeme negira da se razmišlja o restrukturiranju i smanje broja radnika ili plaće.
Stanić: Ispada da da.
U vrijeme pandemije je bio smanjen aviopromet, jeste li zbog toga osjetili smanjenje plaće?
Šprljan: Doživjeli smo smanjenje plaće, ali ne odmah kada je krenulo smanjenje prometa, jer smo svi bili razmišljanja da treba sačekati. Napraviti plan, proći sve dugoročno i onda vidjeti što treba poduzeti. Zaposlenici su svi bili svjesni situacije, pokazali smo dobru volju odreći se i primanja i drugih prava. I odrekli smo se krajem 2020. 15 posto svojih plaća.
Međutim tvrdite da on istovremeno sam sebi isplaćuje bonuse, da si je isplatio milijun kuna, neka davanja namijenjena zaposlenicima.
Stanić: Cifra nam nije poznata, ali do nas su došla saznanja da je suprotno odredbi Vlade. Svaki direktor sebi može isplatiti bonuse na neku predefiniranu plaću, ali moraju biti zadovoljeni uvjeti. Imamo informaciju da je on, bez obzira što nisu zadovoljeni uvjeti, povećao sebi primanja za 30 posto. Kada je cijeli svijet stao i svatko je osjetio koronu na neki svoj privatni način, aviona praktički nije ni bilo, a on je sebi isplatio bonuse. Bez obzira na drugu odredbu koja govori da da bi uopće nešto isplaćivao, moraju biti zadovoljeni uvjeti kao što su uspješno poslovanje. I definira se da se mora trošiti samo na neophodne troškove koji su potrebni za poslovanje firme, a u tom slučaju to nije bilo.
Što mu još zamjerate, rekli ste da je problematično i zapošljavanje? Zapošljavaju se ljudi koji nemaju kvalifikacije?
Šprljan: Tako je, postoji više primjera gdje je zaposlio ljude koji ne samo da nemaju određene kvalifikacije za ta radna mjesta, nego su unutar 24 sata uspjeli napredovati na rukovodeće pozicije, nakon što su primljeni na pozicije za koje uopće nisu ni imali kvalifikacije.
Koliko ukupno ljudi radi u kontroli zračne plovidbe i koliko ljudi se slaže s vama odnosno u ovom vašem istupu koji je protiv direktora?
Stanić: U našoj kući nas ima oko 750, a zapravo nikad toliko ljudi nisu bili ujedinjeni kao danas.
Znači to nije nekoliko ljudi kao što se on brani?
Stanić: Ili svi ili gotovo svi.
On kaže, citiram, to je manipulativni pokušaj pritiska na menadžment i zapravo samo se radi o pokušaju da spasite mjesto posla predsjednika sindikata Krešimira Rakocija?
Šprljan: To nema nikakve veze s tim. Mi želimo izraziti zabrinutost kao zaposlenici firme, zato što smo tu firmu gradili, neki od nas i više 10, 15 pa i do 30 godina. Ne želimo vidjeti da sad jedan čovjek u roku od 3,4 godine uspije doslovno uništiti sav taj trud koji smo mi uložili da sagradimo firmu. Nama je stalo do firme i želimo dalje da firma dobro posluje i želimo pomoći, ali smjer u koji vodi vođenje firme direktora Bagarića jednostavno nije dobar i svi smo u strahu za budućnost firme pa tako i za nas. Tako da se tu sigurno radi o svim zaposlenicima.
Na koji način to sve skupa utječe na radnu atmosferu i utječe li možda i na sigurnost u tom smislu ako je narušena radna atmosfera?
Stanić: Tamo je uvijek vladala, pod navodnicima, ležerna atmosfera, s dozom visoke profesionalnosti, ali primjetna je razlika s obzirom na prije da ljudi dolaze u većem grču. Zapravo mi samo znamo uvjete poslovanja i vlastite uvjete rada na kraju krajeva, a do sredine sljedeće godine naša budućnost je iza toga neizvjesna.
Što vi planirate? Rekli ste mi ranije da razmišljate da odete van.
Šprljan: Razmišljamo aktivno. Ja sam konkretno i imao nekakve kontakte u inozemstvu zato što mi je neizvjesna budućnost ovdje i atmosfera u firmi jednostavno nije takva u kojoj ja želim prisustvovati pogotovo kad nama jesu otvorene opcije vani.
I Vi isto tako razmišljate?
Stanić: U zadnje 4 godine, ako se ne varam, je 4 ljudi otišlo što možda ne zvuči puno, ali s obzirom na to da nas fali u cijeloj Europi i šire, to nije zamjenjivo baš toliko.
Šprljan: I s obzirom na to da ove uvjete koje ste rekli da hajdemo reći imamo dobre volje. Ja stvarno ne vidim razloga da bi netko odlazilo osim ako nije zadovoljan atmosferom.
Apsolutno, odlaziti ako imaš jednu od najvećih plaća u Hrvatskoj. Ono što sam vas htjela pitati je kako izgleda posao kontrolora leta? Uvijek slušamo da je to jedan od najzahtjevnijih poslova, jedan od najstresnijih poslova na svijetu. Kako izgleda vaš posao sutra kad dođete?
Stanić: Mi se bavimo sigurnošću. Ako vi letite iz Zagreba za Frankfurt, postoji čitav niz ljudi koji rade ili isti ili sličan posao poput našeg i jednostavno trudimo se da na prvom mjestu taj let bude siguran od toče A do točke B. Trudimo se da nema kašnjenja.
Koliko istovremeno letova jedan kontrolor leta prati?
Stanić: Iznad Hrvatske u danu u najjačim danima leti oko 3000 aviona, neki polijeću iz Hrvatske, neki slijeću, neki su samo preleti. A uzevši u obzir da je otprilike 300 tisuća ljudi koji prolete svaki dan ili u ili iz Hrvatske, to nije neka mala brojka. Mi brinemo o svima njima.
Šprljan: Velika je odgovornost za živote tih putnika i posuda koja leti u tim avionima i još tu postoji niz drugih stvari koje mi obavljamo koje nisu hajdemo reći sama srž tog našeg posla.
Smjena trajne 8 sati. Koliko čovjek može koncentrirano pratiti 20 aviona?
Šprljan: Baš zbog toga što je osjetljiv posao, naša smjena traje 8 sati, smijemo raditi maksimalno 2 sata na sektoru nakon čega mora uslijediti minimalno pauza od sat vremena. Tako da efektivno radimo 6 sati u smjeni i tako pokušavamo dolaziti do toga da čovjek ostane koncentriran na tih 2 sata koje radi bez pauze.
Što očekuje kako će izgledati vaš sljedeći radni dan s obzirom na to da ste sad na televiziji istupili protiv direktora? Očekujete li probleme?
Šprljan: Jednostavno ne znamo što možemo očekivati od njega. Zastrašivanje će se sigurno nastaviti. Hoće li se to nastaviti i svesti na neku osnovnu razinu, spremni smo na to i nadamo se da neće.
Stanić: Sigurno je primjetno da ovdje nismo doma, da uživamo biti ispred kamera i možda ćemo saznati što će se desiti. Evo ja se iskreno nadam da nećemo, ali vidjet ćemo.
Što očekujete? Što biste htjeli da se sad dogodi kao rezultat?
Šprljan: Mi zapravo želimo da koga god se to tiče da od reagira. Zato što smo zabrinuti za budućnost firme. Želimo da se stvari promjene i da nadležna tijela preuzmu odgovornost i krenu rješavati problem.