Krajem srpnja Ministarstvo prometa raspisalo je javni poziv za izbor konzultanta koji će izraditi Studiju razvoja elektronskog sustava naplate cestarina u Hrvatskoj, a u okviru Projekta modernizacije i restrukturiranja cestovnog sektora. Ti bi konzultanti, stoji u diskretnim smjernicama popratnog teksta priloženog uz natječaj, a koje sugerira Svjetska banka, trebali sustav naplate cestarine temeljiti na elektronskoj naplati uz pomoć satelita i ENC uređaja. Vinjete bi, također stoji, trebalo odbaciti kao opciju plaćanja, a trebalo bi izbjegavati i nerazumna ulaganja u opremu koja bi postala zastarjela uvođenjem novog sustava što se odnosi prije svega na ranije najavljivano korištenje aparata za naplatu cestarina.
Naime, prije dvije godine unutar Ministarstva prometa i HAC-ONC-a razrađen je plan o uvođenju aparata za naplatu cestarina. Kriterij je bio količina prometa na određenoj naplatnoj postaji. Vrijednost ugradnje aparata iznosila je sedam milijuna kuna, u što je uključeno instaliranje 10 aparata plus centar za upravljanje. Tada je procijenjeno da bi se uvođenjem automatske naplate na tih pet postaja uštedjelo oko sedam milijuna kuna na godišnjoj razini. Prema navodima sugovornika Jutarnjeg lista taj se način naplate planirao uvesti 2021. što bi sad već bilo zastarjelo, a i nije prikladan za naplatna mjesta s velikim protokom prometa.
U natječajnoj dokumentaciji također se apostrofira da se cestarina mora naplaćivati po prijeđenom kilometru i da se u obzir uzme količina ispušnih plinova. Sve napomene u skladu su s nedavnim prometnim paketom koji je prezentirala Europska komisija, a u kojem se poseban naglasak stavlja na uvođenje digitalne naplate cestarina, piše Jutarnji list.
Uklanjanje naplatnih kućica i smanjenje broja zaposlenih
Prema ideji Europske komisije, za elektronsku naplatu cestarina koristila bi se mobilna tehnologija sa standardiziranim digitalnim kutijama u svakom vozilu. Cijene bi se određivale na temelju emisije ugljikova dioksida te bi vozila s nultom emisijom imala obvezni popust od 75 posto.
Prema ranijoj studiji EBRD-a Hrvatskoj je najbolje razmotriti sustav naplate DSRC (komunikacijski sustav kratkog dometa) te globalni navigacijski sustav GNSS. DSRC se već primjenjuje putem ENC uređaja pa bi on po riječima stručnjaka bio najoptimalnija opcija. Kad je riječ o GNSS sustavu, on bi se mogao primjenjivati za kamione i autobuse.
U praksi bi komunikacijski sustav bio instaliran na autocestovnim portalima i preko ENC uređaja bi bio registriran ulazak i izlazak automobila s autoceste. Prethodno bi bilo potrebno na razini europskih zemalja dogovoriti model registracije nacionalnih ENC uređaja kako bi vozač s jednim uređajem mogao prelaziti iz jedne u drugu državu. U slučaju uvođenja automatskog elektronskog sustava više ne bi postojala potreba za platnim kućicama koje bi se mogle i srušiti, a i znatno bi se smanjio broj zaposlenih u sektorima naplate.