Novom intervencijom na tržištu vlada Andreja Plenkovića na iduća dva tjedna zamrznula je cijene goriva - dizel će koštati 13,5, plavi dizel 9,45, a eurosuper 13,08 kuna na svim benzinskim postajama koje nisu uz autocestu. Premijer Plenković poručuje da se mjerom štiti standard građana, no trgovci su za tportal upozorili da su mjere pogubne.
“Šokiran sam, ovo je šok nad šokovima. Ne znam kako će funkcionirati veleprodaja jer cijene i dalje rastu – samo su danas trebale ići 1,4 kune gore i ne znam hoće li nam uopće puštati gorivo jer niti veliki trgovci neće dugo moći trpjeti milijunske gubitke svakog dana”, kaže za tportal vlasnik jedne benzinske crpke.
Zbog očekivanja poskupljenja navala na postaje
Zbog najave poskupljenja posljednjih je dana bila ogromna potražnja za gorivom, s čime se brojne benzinske postaje nisu mogle nositi te zbog toga vjeruje da će brojna prodajna mjesta u iduća 24 sata ostati bez goriva: “Drugi scenarij trenutačno ne vidim i ne vjerujem da će proizvođači i distributeri trpjeti gubitke”, kaže sugovornik koji je još u nedjelju ostao bez plavog dizela dok preostale zalihe dizela i benzina broji u litrama. Direktor u jednoj velikoj domaćoj naftnoj kompaniji, koji je pristao na razgovor s tportalom, ali također pod uvjetom anonimnosti, kaže da ne zna što će se dalje događati: “Svi mali privatnici zatvarat će crpke i slati ljude na burzu jer dalje ne mogu, a ne iskreno, ne znam ni kako ćemo mi dalje, već danas imamo niz sastanaka na temu zamrzavanja cijena goriva”.
INA: 'Opskrba nije ugrožena'
Govorkanja o nestašici goriva u Hrvatskoj postala su nešto glasnija prošlog tjedna, kada su građani također pohrlili natočiti ga prije najavljenog poskupljenja. Upitali smo Inu je li opskrba našeg tržišta sigurna i je li točna informacija da su neke od svojih kupaca upozorili da zadržavaju pravo da ne isporuče gorivo u slučaju manjka derivata.
U Ini nedvosmisleno kažu da sigurnost opskrbe tržišta nije ugrožena te da kontinuirano osiguravaju opskrbu svojih veleprodajnih i maloprodajnih kupaca. “Posljednjih dana Ina bilježi pojačanu potražnju za naftnim derivatima, koja značajno premašuje uobičajene potrebe za transportnim kapacitetima, stoga je obavijestila kupce o potencijalnim promjenama u vremenu isporuke proizvoda. Kompanija interventno, u skladu s logističkim kapacitetima, opskrbljuje kupce i maloprodajna mjesta svim vrstama goriva kako bi umanjila posljedice velike potražnje”, dodaje se.
Ministar gospodarstva Davor Filipović nakon prezentacije novih mjera Vlade također je komentirao navode da su neki distributeri ostali bez dizela riječima kako ne vjeruje da je to istina: “Ne kupuje se gorivo u nedjelju za ponedjeljak. Ne očekujem nikakve nestašice”.
Crni dan za male trgovce
Odluku je za N1 komentirao i Armando Miljavac iz Udruge malih trgovaca naftom
“Danas je crni dan za male trgovce naftnih derivata u Hrvatskoj, mi se nalazimo u bezizlaznoj situaciji. Pokušavali smo napraviti kontakt s Vladom da vidimo što će se dogoditi, međutim, danas smo saznali da je situacija takva kakva jest, imamo gubitak od 75 lipa po litri dizela, 10 lipa po litri benzina i više od kune po litri plavog dizela. To znači otprilike, u nekoj maloj benzinskoj postaji u zabačenom mjestu, to je barem 5.000 kuna dnevnog gubitka, dok velike postaje imaju i preko 15.000 kuna gubitka”, rekao je Miljavac.
Komentirao je i izjavu ministra gospodarstva, Davora Filipovića, da su trgovačke marže i dalje visoke. “Ako radite s gubitkom, onda marža nije viša. To bismo jako rado da nam netko objasni. Mi nismo na autoputu, mi smo mali benzinski servisi i nemamo mogućnost koristiti punu cijenu goriva, kod nas je manje aditiviranih goriva, to se ne odnosi na nas. Mi dalje ne možemo raditi, ne da nemamo marže, radimo svaki dan s gubitkom i ako se ne poduzme nešto, morat ćemo zatvoriti svoje postaje”, rekao je Miljavac.
Potrošili smo sve naše rezerve
Dodao je da oni žele bilo koje rješenje, koje ih neće tjerati u minus. “Mi smo dobrano potrošili sve naše rezerve i nemamo više prostora. Mi ćemo definitivno morati zatvoriti svoje postaje. Prvo kao znak da ne možemo više dalje, a onda i definitivno, jer nemamo dovoljno kapaciteta da opslužimo sve naše kupce”, rekao je Miljavac.
Istaknuo je da male benzinske postaje drže 20 posto tržišta u Hrvatskoj te da se njihove postaje nalaze na zabačenijim mjestima, gdje se velikim proizvođačima ne isplati biti. “Naše zatvaranje će sigurno poremetiti i snabdijevanje tržišta i komfor kupaca, koji će onda po gorivo morati ići na druga mjesta”, rekao je Miljavac.