Još jedan slučaj odbijanja prijevoza slijepe osobe jer je u pratnji psa vodiča dogodio se prošloga tjedna kada je predsjednica Hrvatske udruge za školovanje pasa vodiča i mobilitet Mira Katalenić pozvala taksi udruženja Radio Taxi Zagreb, čiji joj je vozač uskratio prijevoz iako je, po Zakonu o kretanju slijepe osobe uz pomoć psa vodiča, bio dužan to napraviti.
Taksist koji ne želi voziti pse
Katalenić je ispred Centra za kulturu Trešnjevka čekala
sa svojim psom vodičem naručeni taksi od Radio Taxi Zagreba, no
kada se pojavio vozač ih je demonstrativno odbio primiti u kola
jer ne želi voziti pse. Katalenić i njezina psa kasnije je
prevezao vozač druge taksi tvrtke.
Katalenić je Hini izjavila da su joj u razgovoru
s Radio Taxi Zagrebom rekli da je odluka o tome hoće li
prevoziti kućne ljubimce na samim taksistima jer su to njihova
privatna vozila. Rečeno joj je i da je, kada je zvala taksi,
trebala najaviti da je u pratnji psa vodiča pa bi onda
poslali vozilo koje je voljno prevoziti životinje.
Iako pri pozivu drugom taksi prijevozniku, kaže, namjerno nije najavila da je u pratnji psa vodiča jer je htjela vidjeti reakciju, taj ih je taksist bez pogovora i ljubazno odveo na željeno odredište.
Za diskriminaciju nitko ne odgovara
"Razmišljajući o godinama iza nas, često pomislim da se više neće
ponavljati neugodne situacije. No, okolnosti me demantiraju",
kaže Katalenić podsjećajući da se ostvarenje prava na
prijevoz nalazi i u Zakonu o kretanju slijepe osobe uz
pomoć psa vodiča.
Pita se kako je moguća tolika samovolja i neprofesionalan odnos
prema korisnicima usluga i gdje je kraj diskriminaciji za koju u
pravilu nikada nitko ne odgovara.
Katalenić je najavila da će protiv taksiste podnijeti prekršajnu
prijavu, prijavit će ga i udruženju Radio Taxi Zagreb, a
obratit će se i Gradskom uredu za promet.
"Pravila u gradskom taksi prijevozu određuje Gradski ured za
promet, pa bi bilo vrijeme da se pobrinu za sankcioniranje onih
koji se ne pridržavaju pravila igre", poručila je.
To nije prvi slučaj da se pse vodiče slijepih ne želi prevoziti u
taksi vozilima jer prije dvije godine slijepu putnicu s psom
vodičem nije želio primiti vozač Taxi Cammea, no ubrzo nakon tog
slučaja Cammeo je ukinuo zabranu vožnje za pse.
Radio Taxi Zagreb: taksist je morao prevesti psa vodiča
Predsjednik Udruženja Radio taxi Zagreb Jozo
Kovačević rekao je Hini da se vozači u udruženju
registriraju za vožnju pasa po volji - žele li voziti životinje u
svom autu ili ne. No, u ovom slučaju morao je to učiniti
jer je svaki taksist po zakonu dužan voziti psa
vodiča.
"Protiv tog taksiste treba podnijeti prijavu udruženju nakon čega
ćemo mi donijeti disciplinsku odluku o kazni jer je dužan voziti
psa vodiča", istaknuo je Kovačević dodavši kako nisu svi
ljudi ljubitelji životinja.
"Ako taksist nije primio slijepu osobu koja se kreće uz pomoć psa
vodiča radi njezinog invaliditeta u automobil onda je riječ o
izravnoj diskriminaciji. Ako pak to nije učinio radi psa slijepe
osobe onda smo mišljenja da se radi o propuštanju razumne
prilagodbe prema slijepoj osobi, što također predstavlja
diskriminaciju", istaknula je pravobraniteljica za osobe s
invaliditetom Anka Slonjšak.
Zakon o kretanju slijepe osobe uz pomoć psa vodiča propisuje
kazne od 5.000 do 20.000 kuna, a prijava se podnosi osobno ili
posredstvom Hrvatske udruge za školovanje pasa vodiča.
Ne žele voziti kućne ljubimce
Ured pravobraniteljice upoznat je s problemima slijepih osoba
koje se kreću uz pomoć pasa vodiča s taksi prijevozom u Zagrebu,
zbog čega su ljetos održali sastanak s predstavnicima Radio Taxi
Zagreba i udruga osoba s invaliditetom.
Iz udruženja taksista, kaže Slonjšak, priznaju da među njima ima
onih koji ne žele voziti osobe s kućnim ljubimcima, odnosno
psima, unatoč pojašnjenju da se psi vodiči ne smatraju kućnim
ljubimcem već neophodnom podrškom za kretanje osobama s
oštećenjem vida.
Pravobraniteljica se sastala i s pročelnicima mjerodavnih ureda
Grada Zagreba te ih zamolila za rješenje kojim bi se spriječila
diskriminacija, a takvo ponašanje sankcioniralo. Predložila je da
uvjetuju izdavanje koncesije onim taksi prijevoznicima koji će
omogućiti prijevoz osobama s invaliditetom, s obzirom da se
problem tiče i osoba koje se kreću uz pomoć drugih pomagala.
Odgovor, kaže Slonjšak, do danas nisu primili iako je, zbog ponavljanja sličnih incidenata, nužno što hitnije dogovoriti rješenje tog problema između Grada Zagreba i udruga osoba s invaliditetom.