Nakon fijaska s izraelskim avionima ministar Krstičević spas opet traži u F-šesnaesticama. Ovog puta novim novcatim F-16 Block 70/72 kojeg proizvode, naravno, Amerikanci. F16 70/72 najnovija je generacija te klase, ima poboljšan radar, novo i ubojitije naoružanje kao i poboljšane borbene sposobnosti.
"To je jedna od opcija kojom smo najbliže, ali mi očekujemo od SAD-a da svom strateškom partneru Hrvatima daju najbolju ponudu koju Hrvati sigurno neće moći odbiti", rekao je ministar Damir Krstičević.
Ponuda koju su prihvatili Slovaci izgleda ovako:
eskadrilu od 14 novih f 16 platili su 1,8 milijardi dolara. Po toj matematici Hrvatska bi šest aviona mogla dobiti za 770 milijuna dolara. Da su novi avioni dobra prilika misli i vojni analitičar Jan Ivanjek.
"On ima letni resurs od 12 tisuća sati. Po našem planu ekslopatacije od 100 sati godišnje mi bi s tim avionom mogli letjeti doslovno 120 godina. Naravno da nećemo toliko letjeti da se tako nešto uzme, ali to znači da za 40 ili 50 godina kad ćemo ga mijenjati avionom šeste generacije se opet može dobro prodat jer ima više od polovice svog radnog vijeka još u sebi", kaže vojni analitičar Jan Ivanjek.
Ali problem u toj priči mogao bi biti u tome što ti avioni još nisu stavljeni ni na proizvodnu traku što znači da se još nisu počeli ni proizvoditi. Ali i prije proizvodnje i prije natječaja ministar obrane je dao naslutiti da želi baš njih.
"Sigurno da smo zainteresirani za te modele, manji broj, manji broj, postupnop korak po korak", rekao je ministar.
I evo nas dakle u priči s nabavkom novih zrakoplova. Treba podsjetiti kako je državni vrh porezne obveznike, koji će sve to platiti, ne tako davno uvjeravao kako si Hrvatska ne može priuštiti nove zrakoplove nego rabljene iz Izraela. I vrhovna zapovjednica je tada slikovito objašnjavala zašto je bolji second hand.
"Ja bih najradije kupila novi Mercedes, ali onda si ne mogu priuštiti ni hranu i tako dalje, moramo tu biti racionalni", govorila je predsjednica.
"Tu je financijska domena. U našoj odluci mi moramo voditi računa i imati razumijevanje za školstvo, zdravstvo, poljoprivredu, učitelje, profesore, nastavke. Znači odluka mora biti odgovorna i priuštiva", rekao je ministar Krstičević, 28.ožujka 2018. godine.
Ministar je odjednom promijenio smjer. Od kuda mu sada novac za nove avione zanima i oporbu.
"Prije devet mjeseci kad sam javno postavljao pitanje zašto 12 polovnih a ne šest novih nisam na njega mogao dobit odgovor. Odnosno u nekom momentu sam bio proglašen gotovo pa nacionalnim izdajnikom. I sad smo se vratili na manje aviona, a mogu bit novi i cijena će bit kao i ova", kazao je Franko Vidović, saborski zastupnik.
Ipak F-16 block 70/72 možda je samo ministrov san. Jer premijer u odabir aviona nije tako siguran.
"Nema još nikakve odluke i nove ponude. Ono što je jedino i meritorno bitno je ono što vam ja sada govorim", predsjednik Vlade Andrej Plenković.
A dok se ne donese odluka o kupovini novih ili rabljenih aviona. Hrvatsko će nebo i dalje čuvati prastari MIG-ovi kojima je ionako mjesto ovdje u Tehničkom muzeju.