Svi znamo koliko nam na živce idu nepoznati brojevi s kojim povremeno dobivamo pozive na mobitel pa se pitamo 'otkud tim firmama naš broj?'. Isto se pita i jedan čitatelj Slobodne Dalmacije, samo što on nema problem s neželjenim pozivima, nego SMS porukama.
Naime, njemu su počele stizati takve poruke koje u zamjenu za novac nude seksualno eksplicitni sadržaj. Čovjek ogorčeno konstatira da je takvu poruku moglo dobiti i njegovo dijete.
"Karticu sam uzeo jer mi doma ne radi internet pa je koristim za hotspot, a odlučio sam se za Simpu jer su imali dobar paket s neograničenim internetom", govori muškarac za Slobodnu Dalmaciju te kaže kako ni sam nije siguran kako bi se "hotline" poruka riješio.
Spam poruke?
Kaže da prilikom kupnje kartice i instalacije nije unosio podatke poput godina. Zato je moguće pomisliti da takve i slične poruke mogu dobiti i djeca. Novinari su iz Hrvatskog telekoma, vlasnika Simpa mreže, saznali da su oni utvrdili, preko provjere brojeva, da je riječ o porukama koje stižu s mreže drugog operatera. Kažu da se poruke koje muškarac prima mogu okarektizirati kao spam poruke.
No, te poruke ne prestaju stizati. Tako u jednom od SMS-ova "gospodarica" traži roba dok je u drugom "prsata baka". Teško se ne zapitati kako je moguće da osoba ili tvrtka koja ih šalje zna da je broj aktivan i tko sve ima pristup takvim podacima. U vezi tog pitanja Slobodna Dalmacija se obratila HT-u, iz kojeg poručuju kako jednostavan odgovor ne postoji. Naime, kartica postaje aktivna u trenutku kada se počne koristiti, a registracija nije potrebna jer je riječ o pretplati.
"Nemamo informaciju na koji način je treća strana došla do konkretnog broja, no možemo samo pretpostaviti da se, kao što je i inače slučaj u sličnim situacijama, brojevi telefona na koje stižu ovakve poruke nasumično generiraju od softverskih programa koji potom šalju spam poruke na veliku bazu korisničkih brojeva. Savjetujemo svim korisnicima koji se ubuduće susretnu sa sličnim problemom da od operatora iz čije mreže dolaze poruke traže službeno očitovanje", odgovorili su iz HT-a.
A1 lopticu prebacuje na HT
S obzirom na to da se radilo o brojevima s pozivnim brojem 092, novinari su kontaktirali Tomato, odnosno A1. Od njih su doznali kako oni nemaju uvid u poruke, no uvjerili su novinare kako mogu pomoći Splićaninu kako bi mu prestale stizati lascive poruke.
"Niti jedan operator ne može, niti smije kontrolirati dopisivanje i druge sadržaje korisnika na mobilnim uređajima. Navedeni brojevi su blokirani jer su slali neželjene SMS poruke protivno Općim uvjetima poslovanja A1 Hrvatska i Zakona o elektroničkim komunikacijama. Korisnici koji zaprime neželjene SMS poruke, odnosno one na koje se nisu predbilježili, trebaju ih prijaviti svojem operatoru koji će provesti postupak sukladno Zakonu o elektroničkim komunikacijama", poruka je A1. Tako su lopticu ponovno prebacili na HT. Njihov jedini savjet je da korisnik krene s korištenjem HAKOM-ovih usluga.
05.05.2018., Zagreb - Ulaz u skyoffice u kojemu su smjesteni uredi Hakoma-a. Hrvatska regulatorna agencija za mrezne djelatnosti, nezavisni je regulator trzista elektronickih komunikacija, trzista postanskih i zeljeznickih usluga u Republici Hrvatskoj.
"Sugeriramo da se korisnik upiše u Registar 'Ne zovi' jer brojeve upisane u Registar trgovci ne smiju zvati ili na te brojeve slati promidžbene ili prodajne poruke. Više informacija o Registru možete pronaći na stranicama HAKOM-a", navode iz HT-a.
Nažalost, taj savjet u praksi neće biti koristan ako druga strana do brojeva dolazi tako da softverski program nasumično generira broj. U slučaju Splićanina, A1 Hrvatska spriječio je daljnje slanje neželjenih poruka. Kažu da će i ubuduće po prijavi isto postupiti.
Kada su u pitanju sadržaji neželjenih SMS-ova, treba posebno oprezno postupati te ne otvarati poveznice ili ostavljati osobne podatke jer mogu generirati trošak.
U HAKOM-u misle da se broj već koristio
HAKOM ima nešto drugačije viđenje pa otkrivaju kako vjeruju da je riječ o broju koji je već korišten, ali da je nakon određenog vremena dodijeljen novom korisniku.
"Nakon što se broj ugasi operator ga drži u svojevrsnoj karanteni minimalno šest mjeseci, upravo kako bi se izbjegle situacije u kojima korisnik kojem je dodijeljen već korišteni broj ne bi primao poruke, odnosno bilo koji oblik komunikacije, a koji je upućen prijašnjem korisniku. Nažalost, to nije uvijek tako pa se dogode i ovakve situacije", govore iz HAKOM-a.
HAKOM-ov savjet jest da korisnik od operatora zatraži blokiranje primanja SMS poruka koje mu ionako ne trebaju, ako karticu koristi tek kao hotspot. Premda su sve strane izašle sa svojom verzijom rješenja, izgleda da uzrok ne mogu točno objasniti, kao ni preuzeti odgovornost, piše Slobodna Dalmacija.