divljanje cijena goriva /

Štern savjetuje drastičnu mjeru: 'Treba upogoniti riječku rafineriju za preradu nafte za domaće tržište'

Image
Foto: Sandra Šimunović/Pixsell

Više od uvođenja vaučera za gorivo, Štern savjetuje da država treba subvencionirati domaću proizvodnju nafte koja je nekad pokrivala 60% potrebe tržišta, danas 20%

4.7.2022.
16:35
Sandra Šimunović/Pixsell
VOYO logo

Nekadašnji ministar gospodarstva i stručnjak za energetiku Davor Štern komentirao je najnoviju Vladinu intervenciju kojom se cijena goriva ograničila na ispod 14 kuna kako već sutra ne bi došlo do drastičnog poskupljenja goriva. Kaže, ovo je izvanredna situacija i ona traži drastičnu reakciju Vlade.

"Kad bi Vlada htjela napraviti drastične poteze, mogla bi se boriti protiv drastičnog poskupljenja goriva i to prerađivanjem nafte u riječkoj rafineriji. Tako bi prestali biti ovisni o špekulativnim cijenama mediteranskom tržištu naftnih derivata. Riječka rafinerija navodno radi, a država bi trebala dogovoriti da sama preko Agencije za ugljikovodike kupi naftu te da je u Rijeci prerade uz pristojnu maržu. To je jeftinije rješenje."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Štern, zapravo, predlaže da Hrvatska preuzme upravljačka prava na riječkom rafinerijom od mađarskog MOL-a, a za to treba pregovarati. Štern kaže: "Istina je da je politički trenutak osjetljiv, da se bojimo Mađara, ali mi uvijek nešto čekamo. Prvo da uđemo u EU, sad čekamo da uvedemo euro, da uđemo u schengenski prostor. Ali situacija je izvanredna i traži takve mjere."

Nastavlja da je ranije riječka rafinerija imala kapacitet prerade od 4,5 milijuna tona, to je sada palo na oko 2,8 milijuna tona.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ali svi smo mi suvlasnici INA-e jer je ona u djelomičnom vlasništvu države te je red da predsjednik Nadzornog odbora INA-e stane pred nas i da iznese kakvo je stanje u toj rafineriji, koliko se prerađuje i što se može napraviti", govori Štern.

Ističe da je Hrvatska domaćom naftom nekad zadovoljavala 60 posto svojih potreba, sada oko 20 posto, da se proizvodnja domaće nafte može povećati, ali ne preko noći (ili barem ne bez primjene drastičnih metoda eksploatacije koje ne preporučuje za Hrvatsku). Nafte imamo u Slavoniji i na području Ivanić Grada.

Image
mjera u pripremi /

Vaučeri za gorivo: Tko bi mogao imati pravo na njih, kako bi mogli funkcionirati, ali i zašto su problematični?

Image
mjera u pripremi /

Vaučeri za gorivo: Tko bi mogao imati pravo na njih, kako bi mogli funkcionirati, ali i zašto su problematični?

Štern govori da je riječka rafinerija godinu dana bila u remontu, da je obnovljena "od glave do pete", te da bi trebala moć ponijeti posao obrade nafte za potrebe domaćeg tržišta.

"Ali netko to mora modelirati, omogućiti prijevoz domaće nafte u rafineriju Rijeka, to bi država mogla kontrolirati i subvencionirati. Država treba subvencionirati uzročnik, a ne posljedice. Stalno govore o vaučerima, ali svi će tad već biti mrtvi, poduzetnici će biti mrtvi. Bolje je subvencionirati to na izvoru, nego kasnije plaćati. Nisam prorok, ali sada stvarno imaju svi razlog za kukanje", kaže ovaj naftni stručnjak.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pitali smo, vidi li gdje je plafon cijena nafte i benzina. Odgovara: "Gledao sam prognoze JP Morgana i, prema najcrnjem scenariju, barel nafte mogao bi dosegnuti 300 dolara. To je zaista crni scenarij za koji se nadam da se neće dogoditi, ali on se ne može isključiti. Koliko bi koštalo gorivo ako barel dosegne 300 dolara, to ne može nitko izračunati…", kaže naš sugovornik.

Ponovio je svoj stav da i dalje smatra da je EU embargom prema ruskoj nafti i plinu bila ishitrena odluka te da je dovela do toga da se "klima" čitavo gospodarstvo EU, pa tako i Hrvatske.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Nisam za agresiju (Rusije protiv Ukrajine op.a), protiv sam toga. Ali je trebalo prvo promisliti o posljedicama prije nego su se napravili koraci. Rusiju je trebalo kazniti, ali ne tako da kažnjavamo sami sebe", smatra Štern.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo