Na lokacijama u Dubrovniku, Splitu, Šibeniku i drugim mjestima snimaju se epizode HBO-ove uspješnice Igra prijestolja, koja se, nakon posljednje tri, sada i petu sezonu snima u Hrvatskoj, a 1. rujna počelo je snimanje nove kriminalističke mini TV serije NBC/Universala Dig.
Riječ je, između ostalog, i o izuzetnom turističkom potencijalu, budući da, kako kaže Hrvoje Hribar, prvi čovjek Hrvatskog audiovizualnog centra, statistike pokazuju da će pet posto turista iz zemalja članica Europske unije istaknuti lokaciju omiljenog filma kao prvi motiv za izbor destinacije. A motiv potencijalnih gostiju iz Azije još je veći.
U cilju razvoja filmske i televizijske industrije, 2012. godine uveden je i sustav mjera poticaja za ulaganje u filmsku industriju, piše Al Jazeera.
Radi se o tzv. Cash-rebate sustavu, objašnjava Hribar, koji funkcionira tako da projekt koji zadovolji određene uvjete kulturnog testa, poput kulturnog sadržaja, udjela hrvatske kreativne i tehničke ekipe i angažmana hrvatskog koproducenta, ima pravo na povrat potrošenih sredstava u visini 20 posto u okviru priznatih troškova nastalih u Hrvatskoj.
U Srbiji je 2011. godine, kad je Hrvatska odlučila uvesti poticaje, bilo negodovanja jer su tamošnji predviđeni poticaji bili manji, a minimalni iznos na koji su se mogli ostvariti veći, pa su se neki projekti iz Srbije "preselili" u Hrvatsku.
Projekti potrošili skoro 11 milijuna eura na hrvatske proizvode i usluge
U Hrvatskoj je istovremeno minimalni iznos ukupnih troškova koji se priznaju za mjere poticaja 260.000 eura za igrani film.
"Spomenuti projekti potrošili su gotovo 11 milijuna eura na hrvatske proizvode i usluge, izravno doprinoseći gospodarstvu, ali i promociji Hrvatske kao turističke destinacije. Isplaćeni iznos poticaja, odnosno povrat uloženih sredstava, iznosio je nešto više od dva milijuna eura", kaže Sunčica Pleština, koja je u HAVC-u zadužena za dio poslovanja vezan uz poticaje.
U ovoj godini se zasad može očekivati ukupna lokalna potrošnja od gotovo 12,5 milijuna eura, što je više nego u prethodne dvije godine zajedno. Ipak, ne ide sve glatko. Hribar kaže da je potreban stabilniji način osiguranja sredstava za poticaje.
Razvoj filmskog turizma
Na pitanje je li u Hrvatskoj upravo na djelu razvoj novog tzv. filmskog turizma, Hribar, pak, odgovara upravo primjerom poticaja, koji su uvedeni s ciljem da se izvoz filmskih usluga razvija na duge staze i temeljito podigne nacionalnu filmsku industriju.
"Uveli smo ih postupno... Samu priču o filmskom turizmu valja razvijati na sličan način, postupno. No, ne presporo, naravno. Tvrtka koja dovodi Španjolce na setove Igre prijestolja, ne moram Vam reći, nije hrvatska, već američka", kaže Hribar.
Ipak, i hrvatske tvrtke u svoju ponudu sve više uključuju obilaske lokacija snimanja.
Potencijal ovog oblika turističke ponude je, kaže, golem i ova vrsta filmskog turizma bi mogla biti ono nešto čemu Hrvatska teži i traži kako bi gosta zadržali na destinaciji tijekom cijele godine.
Broj gostiju koji u Hrvatsku dolaze upravo u destinacije koje su poslužile kao idealna kulisa za snimanje, prema podacima HTZ-a, iz godine u godinu raste, iako o konkretnim brojkama ne mogu govoriti, jer ne vode statistiku o dolascima i noćenjima turista po proizvodima.
No, ističu da je filmski turizam iznimno značajan kao cjelogodišnji proizvod, koji značajno može utjecati na produljenje turističke sezone.
http://balkans.aljazeera.net/vijesti/filmovi-i-serije-donose-milione-u-hrvatsku