''Avion L17 je jednomotorni lovac presretač, opremljen je
instrumentalnom elektronskom opremom koja osigurava letenje danju
i noću, u složenim meteorološkim uvjetima. Sveto pismo
aviona MIG-21 u kojem piše kako se leti noću i kako se
priprema kabina i kako se priprema za vožnju noću".
Dok nam čita upute za pilote, koje je i sam čitao svih godina
svoje karijere, umirovljeni vojni pilot bivši vojni pilot
Hrvatskog ratnog zrakoplovstva Ivan Selak
ne može se načuditi izjavi ministra obrane koji je u nedjelju za
RTL izjavio da MIG-ovi ne lete noću.
''I sada imate s ovim avionima koji su druge generacije i nemaju,
recimo, mogućnost noćnih letova, imamo već taj problem'', kazao
je Mario Banožić (HDZ), ministar obrane.
''Što da ja sad kažem da predložim ministru, nije ovo sad
obračun s ministrom, njega mi je iskreno žao. Da predložim ovoj
ekipi, četiri godine nisam letio u tom avionu, nisam
bahat, nek odrede dan u tjednu da napravim dva leta dnevno,
nakon toga ću im napraviti dva leta noću…", poručuje
Selak.
Jer ne bi mu to bio prvi put, stotine sati u zraku proveo je i
danju i noću. Jedna takva vježba objavljena je i u službenom
glasilu vojske još 2009. godine. Tada se dogodio famozni let Pula
Zagreb na kojemu je bio instruktor. Kaže, od 2009. do danas,
avioni se mijenjali nisu.
''Sve su to (od 2009.) isti avioni s kraja '70-ih godina prošlog
stoljeća, ništa se na tim avionima nije promijenilo osim što su
došli do kraja svog životnog vijeka. S obzirom da se sada nalaze
pri kraju, jasno je da se u te avione mora ulagati'', kaže Selak.
Zanimljivo je napomenuti da Selak poručuje kako je i nakon
remonta 2016. trebala krenuti noćna obuka, ali do nje nikada nije
došlo.
A da je ministrova izjava u najmanju ruku čudna, komentirao je i
vojni analitičar Igor Tabak. Kaže, ako itko zna
leti li MIG noću, zna Ivan Selak.
''Ne mogu si objasniti stavove ministarstva koje zadnje vrijeme
sve češće dolazi u sukobe s vrhovnim zapovjednikom, sa saborskim
Odborom za obranu pa i medijima. To je neuobičajena praksa
za koju smatram da nije dobra'', kaže Igor Tabak, vojni
analitičar portala OBRIS.
Odgovor smo tražili i od ministra Banožića i nismo ga dobili, već
nas je uputio na zapovjednika ratnog zrakoplovstva.
''Ako stvari promatramo u kontekstu 21. stoljeća i činjenice da
je naše zrakoplovstvo i zemlja punopravna članica NATO saveza,
da prema kodifikaciji u NATO savezu MIG-21 ima
ograničene sposobnosti", kaže Michael
Križanec, zapovjednik Hrvatskog zrakoplovstva i
protuzračne obrane.
Pa smo došli do pravog odgovora, MIG kao takav može letjeti noću,
može i obavljati borbene zadaće, ali pod uvjetom da ga se
održava.
''Republika Hrvatska nije prošla kroz ekstenzivan proces
modernizacije MIG-ova-21 i iz tog razloga jednostavno nema te
sposobnosti", dodaje Križanec.
I neće ih ni imati, odluka o neulaganju bila je zbog nabave novih
borbenih aviona, a svi znamo kako je ta priča završila. Pa dok ne
dobijemo novu eskadrilu, hrvatski MIG-ovi jednom su nogom već
umirovljeni.