Mandat novog ministra obrazovanja i znanosti Radovana Fuchsa počeo je u znaku intenzivnih priprema za organizaciju nastave od jeseni u školama i na fakultetima.
Tijekom vikenda obavljeno je nekoliko konzultacija sa sudionicama u sustavu, a Fuchs sljedećih dana u razgovore na tu temu planira uključiti što širi krug ljudi, od predstavnika agencija u sustavu obrazovanja, središnjih logističkih računskih mreža, epidemiologa, Nacionalnog stožera civilne zaštite do predstavnika sindikata, ravnateljskih udruga, osnivača škola i ostalih.
''Razgovaramo sa svima, sve sugestije su dobrodošle. Sa svih aspekata sagledat ćemo sve probleme. Napravit ćemo sve da rizik bude minimalan, da bude sigurno i da djeca krenu u školu i da se nastava održava po predviđenim planovima. Djeca će ići u školu, osim onih koji će imati opravdane razloge zašto ne mogu ići. Preporuke vjerujem da će biti gotove najmanje 2 tjedna prije početka, sad ide faza priprema preporuka koje će ići prema školama, gradovima.'', kazao je u srijedu ministar.
Slijedom svega navedenog i uzevši u obzir da škola počinje tek za nešto više od mjesec dana, novom ministru su roditelji Facebook grupe ''Roditelji o koronaškoli'' uputili otvoreno pismo s prijedlozima i savjetima prikupljenima iz iskustva protekle školske godine u slučaju ponovnog uvođenja nastave na daljinu.
Pismo prenosimo u cijelosti:
''Poštovani gospodine ministre prof.dr.sc. Fuchs,
upućujem ovo otvoreno pismo ispred Facebook zajednice koja okuplja gotovo 5.700 članica i članova. U grupi ''Roditelji o koronaškoli'' okupljene su majke i očevi, skrbnice i skrbnici, učiteljice i učitelji, i svi oni koji su svojom potporom, mogućnostima, vještinama i znanjima omogućili da naša djeca što uspješnije i sa što manje nepoželjnih posljedica završe proteklu školsku godinu, obilježenu dugotrajnim štrajkom, a potom nastavom na daljinu.
Želimo Vam ovim pismom prvenstveno prenijeti vrijedne izravne uvide i iskustva koje je digitalno ''dokumentirala'' naša Facebook grupa kako bismo mi roditelji, koji smo uz našu djecu živjeli iskustvo nastave na daljinu, u idućoj školskoj godini doprinijeli smanjenju i uklanjanju poteškoća i manjkavosti koje smo konzumirali.
Svjesni smo kako je i nama roditeljima i odgojno-obrazovnim djelatnicima cilj isti, a taj je dobrobit i kvalitetan rast i razvoj naše djece. U tom smislu naglašavamo kako cijenimo sav uloženi rad i trud odgojno-obrazovnih djelatnika tijekom dosadašnjeg izvođenja nastave na daljinu i svjesni smo da su se i sami našli i, uglavnom solidno snašli, u novom okruženju i metodi prenošenja nastavnog gradiva.
Ohrabrilo nas je saznati iz medija da ste odmah po stupanju na ministarsku dužnost konzultirali sudionike sustava obrazovanja te da planirate uključiti što širi krug ljudi sljedećih dana u razgovore na tu temu. Stoga se nadamo da ćete uvažiti i iskustva i sugestije roditelja o uspješnijem provođenju nastave na daljinu i eventualno i nas uključiti u konzultacije. Velika većina članova grupe, koja je, jasno, heterogena kao što to i društvena stvarnosti jest, uočila je i cijelo vrijeme održavanja nastave na daljinu apeliralala na određene poteškoće i izazove koje bi u budućnosti bilo nužno eliminirati u online nastavi.
Nerealno je i nepravedno očekivati da roditelji imaju sva potrebna znanja i vještine, ali i vrijeme i energiju, kako bi djeca savladala nastavu na daljinu, što ujedno dovodi i do velikih razlika u obrazovnim ishodima učenika. Razvidno je da je sasvim drukčija pozicija i opterećenje nastavom na daljinu, primjerice, obitelji koja u domaćinstvu ima petoro odraslih članova i jedno dijete, ili samohrane zaposlene majke koja ima dvoje djece školaraca, uz zanemarene probleme koji su posebno pogodili djecu iz osjetljivih i ranjivih skupina - djeca s teškoćama u razvoju, pripadnici nacionalnih manjina, djeca azilanti i tražitelji azila, djeca u detenciji, djeca koja žive u siromaštvu - u vrijeme nastave na daljinu bila su ne samo diskriminirana, nego često i isključena iz prava na obrazovanje. Taj problem u pristupu obrazovanju u vrijeme održavanja nastave na daljinu treba adekvatno adresirati u sljedećoj školskoj godini, kako djeca iz ovih skupina ne bi zaostajala u dostizanju obrazovnih ishoda i znanja.
Razumijemo da će o razvoju epidemiološke situacije ovisiti načini kako će se organizirati nastava. No, pretežit stav roditelja, ali i stručnjaka (primjerice Hrvatske psihološke komore koja je objavila Stručno mišljenje vezano uz početak školske godine 2020./2021.) je sljedeći: za našu djecu nabolje je da nastavu pohađaju u školi. Svjesni smo da neposredni odgojno-obrazovni rad može pretpostavljati ili da određeni razredi (primjerice neparni imaju nastavu jedan tjedan, a sljedeći tjedan parni razredi) ili se pak može ustrojiti više smjena od dosadašnje dvije, skratiti sati, sažimati nastavnog gradivo ili pak, kako ste kroz medije informirali, primjenjivati mjere izolacije lokalno (u pojedinom razredu, školi ili gradu/županiji).
Ne držimo da su se ishodi i kompetencije nužno usvojili nastavom na daljinu stoga Vas molimo da se nastavnici na početku nove školske godine usuglase i ponove s učenicima gradivo ili barem najbitnije dijelove koje su obrađivali u školi na daljinu.
Ukoliko u sljedećoj školskoj godini ipak dođe do potpunog prelaska na online i televizijsku nastavu od kuće, držimo da se nastavni proces ne smije prebacivati isključivo na leđa roditelja i učenika na način da se učenicima tek šalju pismeni zadaci i koje stranice udžbenika trebaju pročitati, a koje zadatke ili stranice radne bilježnice riješiti. Predlažemo stoga povođenje nastave na daljinu simulacijom nastave u učionici što znači svakodnevnu, redovitu i na rasporedu utemeljenu digitalnu interakciju učenica i učenika s nastavnicima, kako bi školarci imali mogućnost izravnog sudjelovanja na nastavi, postavljanja pitanja u trenutku nerazumijevanja nastavnog gradiva i mogli dobiti stručnu pomoć u savladavanju gradiva. Ni u kojem slučaju, dakle, ne podržavamo dosadašnji model posredovanja gradiva koji se svodio na slanje linkova na produkcijski iznimno loše osmišljena online predavanja u kojima su djeca trebala gledati u neku osobu u uglu ekrana i prepisati u bilježnicu nekoliko slajdova s natuknicama.
Nastava na daljinu trebala bi imati jasnu vremensku strukturu, što znači da bi škola trajala u jasno određenoj satnici, kako bi i djeca i roditelji / bake i djedovi / skrbnici imali mogućnost i zajedničkog strukturiranja / planiranja / upravljanja vremenom koje bi uključivalo i vrijeme za nastavu, zajedničko obiteljsko vrijeme, odmor i druge potrebe koje imamo.
Sa žaljenjem Vas obavještavamo da su tableti koji su djeci
ustupljeni u tzv. Školi za život tehnološki zaostali, a programi
u kojima se nastava izvodila u pravilu nisu uzimali u obzir
propise o zaštiti privatnosti naše djece. Korištenjem aplikacija
osobni podaci djece se često iznose izvan EU i jurisdikcije EU
prava, na što se učenike i njihove roditelje ne upozorava već se
samo zahtijeva korištenje određene aplikacije pod prijetnjom
sankcije. Apeliramo stoga da sve aplikacije koje se u online
nastavi koriste budu odobrene i kontinuirano nadgledane od
Ministarstva znanosti i obrazovanja.
Kako bi učenici mogli odrađivati zadatke u online školi,
roditelji su bili nerijetko prilagođavati svoja računala novim
tehničkim zahtjevima ili kupovati nova. Da online škola ne bi
pridonosila socijalnom raslojavanju, iznimno je važno osigurati
svoj djeci tehnološke pretpostavke za praćenje nastave.
Konačno, smatramo da bi domaće zadaće trebalo prilagoditi karakteru nastave na daljinu. Učestalo je iskustvo roditelja da su na svoje mobilne telefone ili na adrese e-pošte dobivali poruke nastavnika da je zadatak riješiti određeni broj stranica u radnim bilježnicama ili priloženi listić za vježbanje, a bilo je i zahtjeva da roditelj sam osmisli zadatke za lekciju koja se obrađivala. To je u praksi značilo da su roditelji čitali e-poštu, printali listiće i pomagali djeci riješiti značajnu količinu dnevnih zadataka, a potom stranicu po stranicu fotografirali i slali putem e-pošte, što je nerijetko tražilo puno vremena, s nevjericom da će primatelj pošte otvoriti stotine fotografija i iščitavati ih. Držimo da tijekom izvođenja nastave na daljinu domaće zadaće trebaju biti u smanjenom obimu i prilagođene online okruženju, a da naglasak bude na razumijevanje gradiva koje se obrađuje tijekom takvog modela nastave. Dakle, zadaci koji se zadaju učenicima u online nastavi trebaju biti takvi da ih učenici mogu samostalno odraditi, a ne zahtijevati printanje, materijale i instrumentarij koje nema svako kućanstvo i sl.
Uočili smo i potrebu za većom unificiranošću nastave na
daljinu, barem na razini škole jer svaki od nastavnika ima je
neki svoj sistem rada i koristio raznorodne alate, što je uvelike
zbunjivalo učenike, posebice one osnovnoškolske dobi. Mnogi su od
nas roditelja zaključili da priopćenja pravobraniteljice za djecu
kao i Preporuke o organizaciji radnog dana učenika tijekom
održavanja nastave na daljinu MZO-a kao i Upute za vrednovanje i
ocjenjivanje nisu bile jednoliko poštivane i provođene. Stoga je
iznimno važno da osigurate da se standardi podučavanja tijekom
nastave na daljinu jedinstveno i bez odstupanja primjenjuju u
svim virtualnim razredima.''