INA slavi dvadesetu obljetnicu eksploatacije plina u Jadranskom moru. Od 1999. do danas dvadeset platformi iskopalo je više od 20 milijardi kubičnih metara plina. 45 kilometara od Pule okružena plavetnilom, bez kopna na vidiku punih 20 godina stoji Ivana A. U svitanju izgleda idilično, no 15 članova posade zna i njenu ružnu stranu.
Jedna smjena na platformi je dva tjedna
''Doživjeli smo tu da smo imali 160 km vjetra i 9 i pol metara valova. To je dosta i to ima sve neke zvukove koje proizvodi kroz ta postrojenja", izjavio je poslovođa Ivane A, Nenad Stipčić.
Robert na ovoj platformi radi od prvog kubika plina punih 20 godina.
Jedna smjena na platformi živi dva tjedna. U 12 sati rada nije im dosadno, već su postali poput obitelji.
''Šetnja, imamo tu kao teretanu, stolni nogomet, bicikl, možemo pogledati koji film i to je to, nema baš puno slobodnog vremena", rekao je operater procesa Robert Stanešić.
Ivana A je glavna platforma na sjevernom dijelu Jadrana i ona je povezana sa svih dvadeset platformi u okolici. 60-metarskim mostom spojena je s kompresorskom stanicom Ivana K u koju dolazi sav plin s ovog područja.
Plin koji se iskapa s dubine od 800 do 1200 metara na Ivani K se prikuplja, komprimira se i dehidrira pa se plinovodima šalje u Pulu. Najveća dnevna proizvodnja plina na ovih dvadeset platformi u sjevernom jadranu bila je 5 milijuna metara kubnih.
Plin postepeno nestaje
Ukupno u ovih 20 godina koliko se eksploatira plin u Jadranu proizvedena je 21 milijarda metara kubnih. No plin na ovom polju postepeno nestaje. Procjenjuje se da će se eksploatacije isplatiti još idućih 6 godina.
''Mislim da trebamo istražiti sto se događa u podmorju, odnosno što se nalazi i još jednom naglašavam, na sjevernom Jadranu ići korak dalje'', smatra ministar energetike Tomislav Ćorić.
No, zašto nastavljati s bušenjima ako Hrvatska gradi LNG terminal koji će imati kapacitet dovoljan za domaće potrebe?
"LNG nije građen da bi zadovoljavamo hrvatske potrebe za plinom. On je građen kao projekt koji pomaže odnosno utječe na diversifikaciju dobavnih pravaca za Europu'', objasnio je ministar energetike.
Svih 20 platformi nose ženska imena. Kao i kod brodova, smatra se da to donosi sreću. Ovih 20 godina bilo je bez ozljeda na radu i bez incidenata.