HDZ je sve stavio na kocku. Skupili su 42 potpisa svojih zastupnika i u Saboru pokrenuli proceduru rušenja Tihomira Oreškovića, kako bi spriječili rušenje Tomislava Karamarka.
Zoran Milanović je odmah najavio proceduru za rušenje i jednog i drugog -raspuštanje Sabora i nove izbore. Svi trebaju 76 ruku, ali dotad ipak vlada Vlada Tihomira Oreškovića koji usprkos žestokom napadu i s lijeva i s desna ostavku ne misli dati.
Ovo su potencijalni scenariji:
Ako se izglasa nepovjerenje premijeru, novi mandatar ima rok od 30 dana da predloži Vladu. U suprotnom predsjednica raspisuje izbore, najranije 17. kolovoza.
U slučaju da se Sabor raspusti, predsjednica raspisuje izbore.
A opcija je i da se premijeru izglasa povjerenje. U tom slučaju, nagađa se, svi bi HDZ-ovi ministri mogli podnijeti ostavke.
Proceduru rušenja Vlade i Sabora objasnila je u RTL Direktu profesorica Ustavnog prava na Pravnom fakultetu u Rijeci, Sanja Barić.
Ovo je prvi put da dio vlasti ruši svoju vladu i premijera koji se tome opire. Može li to dovesti do nekakvog ustavno-pravnog škripca ili su stvari i u ovakvom slučaju jasno regulirane?
Stvari su jasno regulirane. Iako je nama to sada jako neobično, čini nam se da se zbiva nešto katastrofično, ali to je normalni dio demokratskih procesa. Sve je regulirano Ustavom. Puno toga ćemo iz ove priče naučiti, o demokraciji, o ponašanju, o političarima, i napredovati dalje u jednu kvalitetnu državu.
U slučaju da Sabor ne izglasa nepovjerenje Oreškoviću, a HDZ-ovi ministri daju ostavke, što se onda događa?
Premijer bi u takvom slučaju prihvatio ostavke, međutim onda bi imao pravo predložiti druge kandidate na njihova mjesta i tražiti povjerenje tim drugim ministrima u Saboru.
SDP je najavio da će inicirati samoraspuštanje Sabora, u Ustavu je o tome samo jedna crtica, kako taj postupak teče kada ga pokrene oporba?
U parlamentarnoj praksi svaka većina u nekom parlamentu ima mogućnost određivanja redosljeda na dnevnom redu. Ovisilo bi dakle o gospodinu Reineru kada bi to došlo na dnevni red, a većina zastupnika bi u konačnici o tome odlučivala.
Predsjednica stalno ističe da je ona faktor stabilnosti u ovoj situaciji, koliko je zapravo u ovoj situaciji bitna institucija predsjednice?
Ona kao i do sada razgovara i vjerojatno ukazuje na ozbiljnost trenutka iza zatvorenih vrata, ali ona čeka razvoj događaja u Saboru - što će biti s Vladom i svim ovim glasovanjima, i tek tada dobiva jasne ustavne ovlasti. Do tada je to stvar autoriteta i razgovora koje može vršiti iza zatvorenih vrata.