Vozači električnih romobila već godinama jure hrvatskim cestama, neki i brže od 50 kilometara na sat, a zakon ih u prometu i dalje tretira kao pješake, odnosno kao dječja prijevozna sredstva. No, uskoro će i njihova vožnja biti regulirana zakonom, kaže se u prilogu RTL Direkta.
Neće se sve odredbe svidjeti romobilistma. Primjerice, električni romobil koji može ići brže od 25 km/h morat će biti registriran, baš kao i sva druga motorna vozila. A kada voze nogostupom morat će voziti brzinom kojom se kreću i pješaci. Oni koji to neće poštivati platit će 500 kuna kazne. Ali to su tek prijedlozi, s kojima nisu baš svi oduševljeni.
'Brže dođem, ne tražim parking...'
"Povoljniji je od automobila, lakše mi je, ne tražim parking, brže dođem, ne čekam u kolonama. I jeftinije svakako", kaže Ivana Šajn, vozačica električnog romobila.
Za hrvatske zakone vozači električnih romobila su kao i pješaci, iako mogu voziti 70 kilometara na sat. A jedini romobil koje zakon poznaje su dječja prijevozna sredstva.
U Hrvatskoj je oko 20 tisuća romobila, od toga polovina u Zagrebu. Za vozače stiže novi zakon prema kojem vozači neće smjeti juriti brže od 25 km/h. I za razliku od biciklista neće smjeti na cestu, mjesto im je na biciklističkim stazama, a kada ih nema, smiju među pješake gdje će smjeti voziti brzinom od 5 km/h. A najjači bi romobili, prema novom prijedlogu, morali imati i tablice.
Mlađi od 14 neće ih smjeti voziti
Goran Petković, predsjednik Hrvatske udruge vozača romobila ističe što im se sve ne sviđa u tom zakonskom prijedlogu.
"Prvo, onaj dio gdje želi registrirati romobili, a znamo da je EU parlament odlučio da vozila koja nisu opremljena barem jednim sjedećim mjestom ne podliježu registraciji. Drugo, što su rekli da ću ograničiti na biciklističke staze, a 90 posto sela i otoka u Hrvatskoj nema biciklističke staze što znači da se tamo neće moći uopće kretati".
Mlađi od 14 godina neće ih smjeti ni voziti, oni do 16 samo s kacigom na glavi. Ograničit će im brzinu, ali i snagu na 250 vata što najviše ljuti romobiliste, ali i monocikliste za koje će vrijediti ista pravila.
"Svi romobili i čak oni koji su deklarirani u trgovini da imaju 250 vata zapravo imaju više. Što znači da bi se u Hrvatskoj zabranili svi el. romobili i umjesto da idemo naprijed i budemo ekološki osviješteni oni će nas vratiti 100 godina unatrag", dodao je Petković.
S većim brojem romobila narastao broj nesreća
Stručnjaci ističu da se reda mora biti.
"Nisu bili definirani dosad romobili, bilo je sredstvo koje su ljudi koristili na svoju odgovornost. Problemi su nastajali ako se dogodi prometna nesreća. Primjerice, ako naletite romobilom na čovjeka, to se kvalificiralo kao nesreća pješaka i pješaka", kazao je za RTL Marko Šavorić s Fakulteta prometnih znanosti.
S većim brojem romobila na ulicama i cestama raste i broj nesreća u kojima sudjeluju njihovi vozači.
"Stvar je u tome što romobili imaju male kotače i uzimajući u obzir karakteristike cesta može doći do pada i najgorih prometnih nesreća", kaže Nikola Milas iz Službe za sigurnost cestovnog prometa Ravnateljstva policije.
'S 5 na sat ne možeš održati ravnotežu'
Što zbog njihove nepažnje, što zbog loše infrastrukture romobilisti su česti gosti na Traumi. najčešće oni od 35 do 50 godina.
"Primjećujemo sve veći broj ozlijeđenih vozača romobila. To su najčešće ozljede glave, zgloba ručnog i nožnog. U svijetu su zabilježeni i smrtonosni slučajevi. kod nas od težih slučajeva događaju se prijelomi zgloba nosa", kaže Stjepan Ćurić, specijalist ortopedije.
Strože kazne koje će biti od 200-500 kuna i novi zakonski okviri te bi nesreće trebali malo smanjiti. No romobilsti se nadaju da će im ipak biti dozvoljena brzina veća od 5 kilometara na sat među pješacima.
"Meni to nije logično jer romobil u pješačkoj brzini od 5 km na sat ne možeš održati ravnotežu, na biciklu još možeš, ali na romobilu ne možeš", rekla je romobilistica Ivana.
Oslo zabranjuje romobile noću
Stanovnici Osla više neće moći unajmiti električni romobil noću od 23 sata navečer do 5 ujutro zbog visokog postotka nesreća povezanih s tim prijevoznim sredstvom. Prema odluci gradskog vijeća ta mjera stupa na snagu početkom rujna, prenosei norveška novinska agencija NTB i TV NRK.
Liječnici u Sveučilišnoj bolnici u Oslu istaknuli su da bi zabrana spriječila stotine ozljeda tijekom ljeta. Nekoliko poduzeća za najam tog prijevoznog sredstva već je odlučilo parkirati električne romobile tijekom vikenda ili uvesti ograničenje brzine noću.
Od svih velikih gradova Europe Oslo ima najveći broj električnih romobila po glavi stanovnika, prenosi agencija NTB. Broj je porastao za gotovo četvrtinu samo u tri protekla mjeseca na 25.700, navodi se. Više od dvije trećine romobila trebale bi nestati s ulica jer se odlukom gradskih vlasti njihov ukupan broj svodi na 8000.