U Covid životu svega je manje pa i putovanja. U inozemstvo putuju tek rijetki ali se sve manje i sve rjeđe putuje i u Hrvatskoj. Žamor na kolodvorima davno je utihnuo, nema više ni studenata koji putuju kući ili na fakultet.
Ali nema ni autobusnih linija kao nekad, 40 posto ih je manje a zbog manjeg broja putnika neki prijevoznici su ukinuli povratne karte pa su i putovanja - skuplja.
Autobus iz Siska dolazi u 15:30 minuta s perona 602.
Poznati, ali gotovo jedini glas koji na trenutke odjekuje autobusnim kolodvorom u glavnom gradu. Nema žamora, nema ljudi koji traže svoj peron, nema čekanja u redu za prtljagu, nema ni buke od kotrljanja kotačića na koferima. Samo tišina.
Autobusni kolodovor u Zagrebu. Radni dan, nešto iza 15h. Ako vas pute zove u Split imate 17 linija. A kada je sve bilo normalno na današnji dan, 17.3.2019. mogli ste birati između 35 linija, od jutra do mraka.
Primijetili su to i rijetki putnici koje smo ulovili dok su čekali svoje rijetke linije za Dalmaciju, a muku muče i s povratnim kartama.
"Što se tiče autoprijevoznika s kojim idem nema više mogućnosti povratne. Ide u jednom smjeru, već sam došao jučer s tim istim prijevoznikom, morao sam kupiti u jednom smjeru i natrag. Je li vam to onda skuplje? Malo je", kaže Matko Lovreta iz Makarske.
"Primjećujemo da je manji broj autobusnih linija prema jugu. Nisam imao od podne do 4, samo idu do Makarske, a trebam do Metkovića", ističe Kristijan iz Metkovića.
Muk je bez turista, ali i studenata koji su sa svojim iksicama doma često putovali u pola cijene. Jedva smo našli jednog.
"Rađe bi išao s prijevozom koji ima manje ljudi, primjerice
četvero autom nego s 25.
Zbog straha ili čega? I to isto, a i ljudi se ne drže
mjera u autobusima, skidaju maske", govori nam student iz
Osijeka Domagoj Bet.
A na autobusnom kolodovoru u Zagrebu je 2019, godine kada se još normalno putovalo bilo 45 tisuće dolazaka i odlazaka, sada je 25 tisuća. Pad od 40 posto.
"Pad je možda čak i veći od 60 do 70 posto"
"Recimo u prodaji karata je pad možda čak i još veći od 60 do 70 posto. Utječe na sve. Sama činjenica da punih godinu dana nismo imali turističkih polazaka s autobusnog kolodvora govori koliko je tržište i situacija u prometu uzdrmana i poremećena", istaknuo je voditelj podružnice Autobusni kolodvor Zagreb Luka Grabušić.
Manje je linija zbog ograničenog broja putnika na 40 posto što je naložio Stožer, a prijevoznici ovise o broju prodanih karata.
"Nažalost putnici mogu birati samo između onih linija koje u ovim trenucima prijevoznik ima nekakvu računicu da ih vozi. Prije je bilo više polazaka pa su mogli birati i povratne karte, puno lakše nego danas", govori predsjednik koordinacije javno linijskog prijevoza pri HUP-u Hrvoje Meštrović.
Jer put od Zagreba do Splita košta jednako kad je autobus pun i kad vozi 4 putnika. Prijevoznici se žale da s malo putnika samo pokrivaju cestarinu, a gdje je onda novac za vozača, gorivo i ostalo.
"Svaki prijevoznik u ovim trenucima pokušava napraviti maksimum da opstane uopće. Ja bih rekao da možemo biti sretni da autobusi uopće idu, s obzirom na broj putnika je čudo da se vozi, ali na dugoročno, situacija je već dugo loša", ističe Meštrović.
Manje se škripi i po tračnicama - 10 posto je smanjen broj vlakova od prosinca. Od 2019. do danas 30 posto je manje putnika, ali cijene se nisu mijenjale i još ima i popusta.
"Zbog epidemije Covida-19 bilježi se manji broj putnika međutim mi i dalje pružamo tu uslugu i nadamo se da će se putnici početi vraćati javnom prijevozu, u zadnjih četiri tjedna bilježi se blagi porast broja putnika", rekla nam je glasnogovornica HŽ putničkog prijevoza Mihaela Tomurad Sušac.
Bliži se Uskrs, za koji se tradicionalno puno putuje. Ali ne prošle i vjerojatno ne ni ove godine. Jer Hrvatskom sada putuje korona.