e-trgovina / Pandemija je zatvorila fizičke trgovine, pa smo kupovali 'online': Koji su bili izazovi i tko je profitirao?

Image

Na internetu je puno jednostavnije plasirati zavaravajuće informacije o proizvodu...

25.7.2022.
18:52
VOYO logo

U pandemijsko vrijeme svjedočili smo naglom rastu popularnosti kupovine "preko interneta". S obzirom na to da su trgovine većinom bile zatvorene zbog epidemioloških mjera, sve više potrošača okrenulo se e-trgovini, izvijestio je Središnji portal za potrošače.

S kojim smo se prilikama i izazovima susreli u e-trgovini tijekom ovih pandemijskih godina? Tko je imao koristi? Koji su se novi trendovi zadržali trajno?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Upravo kako bi se odgovorilo na ova pitanja Europski potrošački centar Poljska organizirao je internetsku raspravu o utjecaju pandemije na e-trgovinu - iz poslovne perspektive, kao i perspektive potrošača.

Novi igrači

Koristi od kupovine putem interneta imaju mnogi! Udio ljudi koji kupuju putem e-trgovine godinama postojano raste, no pandemija je taj rast samo još više ubrzala.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

S obzirom na to da su države članice morale ograničiti kretanje, potrošači su bili na neki način prisiljeni prijeći na internet - kako zbog kupovine, tako i zbog posla i društvenog života.

Tijekom 2020. godine, 71 posto stanovništva EU-a kupovalo je putem interneta. To je značajan rast u odnosu na 66 posto 2019. godine i 64 posto 2018. godine

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Švedsko udruženje trgovaca provelo je istraživanje koje je pokazalo da je najveći porast kupovine putem interneta zabilježen kod starijeg stanovništva. Iako u Švedskoj nije bilo strogog zatvaranja mnogo je starijih potrošača počelo kupovati namirnice putem interneta obično uz pomoć djece ili unučadi", objašnjava Jolanda Girzl iz Švedskog udruženja trgovaca.

Osim toga, potpuna zatvaranja rezultirala su novim prodavačima, kao i novim poslovnim modelima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"E-trgovina također je omogućila uspjeh i za potrošače, robne marke i trgovce u ruralnijim područjima. Tako smo primjerice na Amazonu zabilježili primjer poljske robne marke čarapa koja je u kratkom razdoblju počela prodavati u više od 70 država diljem svijeta", prepričava James Waterworth iz Amazona.

Usvajanje novih metoda plaćanja

Drugi trend koji se uočava odnosi se na pojačano korištenje elektroničkih sredstava plaćanja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Njemačka je prije pandemije sporo usvajala kreditne kartice i Google Pay. Prevladavalo je plaćanje u gotovini; Nijemci su bili oprezni s elektroničkim sredstvima plaćanja", prepričava Patrick Oppelt, predstavnik Njemačke kontrolne točke za Direktivu o e-trgovini.

Novi problemi

Više e-trgovine, znači i više problema koji s internetskom kupovinom postoje otprije. Riječ je o prodaji neprovjerenih proizvoda, raznim prevarama… "Neki su čak obećavali i izlječenje od bolesti COVID-19", spomenuo je Augustin Reyna iz Europske organizacije za zaštitu potrošača.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na internetu, također, puno je jednostavnije plasirati zavaravajuće informacije o proizvodu, kao i njihove nerealne cijene. Neki su prodavači htjeli iskoristiti pandemiju. "Prevarantske internetske stranice zloupotrebljavale su situaciju nudeći nedostupne proizvode po visokim cijenama. Isto smo vidjeli na početku pandemije: bila je visoka potražnja za maskama i higijenskim gelovima…", podsjetio je Oppelt.

"Mi smo, baš iz tog razloga, uveli nove mjere kako bi odgovorili na pitanje prijevara i pokušaja neopravdanih naglih povećanja cijena vezanih za COVID-19, a to uključuje stroge prisilne mjere za trgovce koji ne postupaju u skladu s propisima", kazao je Waterworth.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Osim toga, javio se i problem poremećaja opskrbnog lanca iz Kine, a svi se sigurno sjećaju blokade Sueskog kanala 2021. godine. "Zahtjevi potrošača nisu mogli biti ispunjeni s obzirom na to da su isporuke bile odgođene te se roba nije mogla pravovremeno isporučiti", objasnila je Girzl.

Nova rješenja

Novi problemi dovode do konstrukcije novih rješenja. Tako je od ključne važnosti postalo ponovno zadobiti povjerenje potrošača.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Zračni prijevoznici počeli su nuditi besplatno otkazivanje, pojavili su se novi proizvodi osiguranja koji omogućavaju putnicima da otkažu svoj put u slučaju da se razbole oni ili članovi njihovih obitelji: pandemija je dovela do novih rješenja koja nikad prije nismo imali priliku vidjeli", kazao je Oppelt.

A osim novih rješenja od strane poduzetnika, potrebni su obrazovanje, međunarodna suradnja i osiguranje provedbe propisa.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Rješenje se uvijek nalazi u kombinaciji mjera. Edukacija je važna ali ne predstavlja univerzalni lijek. Potrebno je da e-trgovina postane inkluzivna u većoj mjeri, primjerice za starije stanovništvo i druge zajednice, ali ne mogu se uvijek predvidjeti sve opasnosti koje će se pojaviti", kazao je Reyna.

Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo