KAKO VAM SE SVIĐA? /

Netko je za ovo dobio 15.000 eura! Nedostaje zarez, deklinacija...

Image
Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL/Grad Zagreb

Ocjenjivački je sud rekao svoje. Ovo je veličanstvena petorka, ideje koje su i novčano nagrađene kao najbolje od 59 prijavljenih radova

18.3.2025.
10:51
Zeljko Lukunic/PIXSELL/Grad Zagreb
VOYO logo
VOYO logo

Nakon što je Hrvatsko dizajnersko društvo provelo javni natječaj, Grad Zagreb u ponedjeljak je predstavio prvonagrađeno idejno rješenje za vizualni identitet Grada Zagreba.

"Rješenje artikulira identitet Zagreba kao otvorenog, vedrog i ponosnog grada te omogućava kvalitetniju komunikaciju prema građanima i posjetiteljima", rekli su iz Grada.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prvu nagradu na osvojio je koncept pod nazivom "Slobodan čovjek u slobodnom gradu". Iz Grada tvrde da ovaj koncept na jedinstven način spaja bogatu tradiciju Zagreba sa suvremenim dizajnerskim pristupom. Također, da ističe dinamičan, inkluzivan i otvoren karakter grada.

O ukusima se ne raspravlja, ali nama je nešto drugo ukralo pozornost. Čini se da ovo rješenje jezično nije točno - riječ Zagreb nije u vokativu, a autori se, očito, obraćaju gradu kojemu govore da ga vole. Dakle, trebalo bi stajati "Zagrebe, volim te!" I nije samo deklinacija problem - pogreška je što nedostaje zarez.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Vrijedne novčane nagrade za najbolje

Ovako izgleda pobjedničko rješenje:

Image
Foto: Grad Zagreb

Autori pobjedničkog rješenja su Boris Malešević, Katja Malešević i Feđa Vukić, uz suradnike Gorana Trbuljaka, Vladu Marteka, Marka Lulića, Lindu Golik Horvat i Suzanu Potrebić.

Ocjenjivački sud u sastavu Ira Payer, Nina Bačun, Tom Dorresteijn, Luka Korlaet i Luka Thumm jednoglasno je odabrao pobjedničko rješenje kao strateški solidan temelj koji može rasti zajedno s gradom. Ocjenjivački sud, kažu, jednoglasno je prepoznao ovaj rad koji bi, uz daljnju razradu, mogao najpreciznije odgovoriti na komunikacijske potrebe Grada Zagreba.

Image
Foto: Grad Zagreb

pobjedničko rješenje

"Koncept uspješno balansira prošlost i suvremenost te vješto stvara most između institucionalne komunikacije i svakodnevnog urbanog života. Rad je uvjerljiv, grafički jednostavan, no ne i plošan – odlikuje ga slojevitost neophodna za dugovječan i uspješan identitet grada. Istovremeno, dovoljno je oblikovno odmjeren da se može lako uklopiti u institucionalne okvire, zajedno sa službenim grbom s kojim je kompatibilan", istaknula je predsjednica ocjenjivačkog suda Ira Payer.

Zamjenik gradonačelnika i član ocjenjivačkog suda Luka Korlaet rekao je da je vizualni identitet jedan od temeljnih medija kroz koji građani i posjetitelji doživljavaju grad. "On u sebi sadrži emociju, način povezivanja sa samim gradom. Rješenje koje smo odabrali ima potencijal jasno komunicirati emocije koje Zagrepčani osjećaju prema svom gradu: ljubav, ponos, sreću i povezanost", istaknuo je.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na natječaj je prijavljeno 59 radova, a ocjenjivački sud dodijelio je pet nagrada. Ekipa koja je pripremila ovaj vizualni identitet dobila je nagradu od 15.000 eura, a u nastavku su radovi koji su osvojili drugu, treću, četvrtu i petu nagradu.

Kritika za drugo mjesto: 'Ne pokazuje dovoljnu ambiciju'

Drugu nagradu osvojile su žene koje su osmislile koncept "VELIKO Z". Dobile su nagradu u iznosu od 12.000 eura. Evo što je o tome rekao ocjenjivački sud: "Kvalitetan je i promišljen prijedlog koji na intrigantan način reinterpretira vizualni kod Zagreba, oslanjajući se na službeni grb, dok istovremeno nastoji konstruktivno odgovoriti na izazove suvremenih komunikacijskih potreba", rekli su.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Grad Zagreb

Autorice ovog koncepta su Ana Kunej, Alma Šavar i Zlatka Salopek Radić.

Za slovo "Z", kažu, čitko je i domišljato rješenje koje nudi suvremen, čak i duhovit  – dizajnerski odgovor na heraldičku tradiciju. Jednostavna forma znaka omogućava lako prepoznavanje i upotrebljivost pri malim dimenzijama, što ga potencijalno čini praktičnim i nekompliciranim rješenjem u svakodnevnoj primjeni.

Uputili su i kritiku: "Iako funkcionalan, tipografski sustav ipak ne pokazuje dovoljnu ambiciju. Oslanja se isključivo na jedno geometrijsko neserifno pismo, koje je korišteno i za logotip i za cjelokupni tekstualni sadržaj. Ovaj pristup, premda konzistentan, ograničava izražajnu širinu i versatilnost tipografskog sustava te otvara pitanje njegove sposobnosti da zadovolji sve tipografske potrebe vizualnog identiteta grada".

O trećem mjestu: 'Primjećujemo određene nesporazume'

Za trećenagrađeni rad, ocjenjivački sud kaže da njihov vizualni sustav omogućuje široku primjenu u različitim komunikacijskim kontekstima. "Ocjenjivački sud prepoznaje vrijednost ovog pristupa, posebice u smislu strukturalne jasnoće i dosljednosti u oblikovanju aplikacija. Razrađena mreža vizualnih elemenata omogućuje lako prilagođavanje identiteta različitim potrebama gradske uprave i institucija", rekli su o konceptu "REFLECTION".

Image
Foto: Grad Zagreb

koncept REFLECTION, autor Strahinja Jovanović

Evo kako su kritizirali vizual: "Ovaj prijedlog odražava već poznate dizajnerske obrasce. Podsjeća na mnoge već viđene vizualne identitete gradova temeljene na modularnim sustavima, bez dovoljno specifičnih elemenata koji bi ga čvrsto vezali uz Zagreb. Nedostaje snažnija konceptualna veza sa Zagrebom, a vizualni jezik, premda razmjerno suvremen, ne donosi prepoznatljivost ili jedinstvenost potrebnu za dugoročni identitet glavnog grada".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ocjenjivački sud primjećuje određene nesporazume u interpretaciji lokalnih vizualnih referenci. Autori navode zagrebačku čipku kao inspiraciju, no takav element u kulturnom kontekstu grada zapravo ne postoji, što ukazuje na određeni nedostatak dubljeg razumijevanja lokalne baštine", rekli su o konceptu. Za ovaj prijedlog, autor je dobio 10.000 eura.

Ocjenjivački sud o četvrtom mjestu: 'Gubi se autentična veza sa Zagrebom'

Četvrtu nagradu u iznosu od 8000 eura dobio je tim koncepta "NOVE NOVE TENDENCIJE". Ocjenjivački sud rekao je da su prepoznali važnost modernističkog nasljeđa za grad Zagreb.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Pogonjen nostalgijom, rad zagovara konceptualni povratak izvornim idejama modernizma, reinterpretirajući bogatu vizualnu i teorijsku baštinu zagrebačke i međunarodne avangarde. Spajanjem elemenata apstraktne umjetnosti, konstruktivizma i novih medija, nastoji ih aktualizirati unutar suvremenih komunikacijskih i dizajnerskih praksi", rekli su o radu.

Image
Foto: Grad Zagreb

koncept NOVE NOVE TENDENCIJE, autori: Leo Kirinčić, Ian Farkaš, Sara Dumančić i Mia Radić

Ovo je kritika stručnog suda: "Unatoč zanimljivoj analizi i analogiji kao metodološkom alatu, rad se ipak više oslanja na retrospektivu nego na istraživanje i artikulaciju suvremenog Zagreba te anticipaciju njegove budućnosti. U suvremenom digitalnom krajoliku obilježenom hiperprodukcijom dinamičnih, šarenih apstraktnih uzoraka, geometrijski motivi gube subverzivnu snagu koju su nekoć imali te bivaju reducirani na dekoraciju koja gubi autentičnu vezu sa Zagrebom".

Peto mjesto: 'Znak je nedovoljno prepoznatljiv'

Petu nagradu u iznosu od 6000 eura odnio je autor koncepta "KVA01". "Premisa ovog rada bila je stvoriti jednostavan i suptilan znak koji će omogućiti njegovo fleksibilno korištenje u različitim kontekstima. Autor pritom ističe jednostavnost znaka kao kontrapunkt postojećem grbu uz koji će se koristiti, no također ga predviđa kao podlogu, element ili okvir kojeg će drugi dizajneri, umjetnici i korisnici moći interpretirati", rekli su o radu.

Image
Foto: Grad Zagreb

koncept KVA01, autor: Vedran Židanik

"Ocjenjivački sud smatra da je sam znak nedovoljno prepoznatljiv — iako je intencija korištenja simbola gradske i nacionalne heraldike sama po sebi pohvalna, razina redukcije rezultirala je znakom koji odviše podsjeća na niz sličnih postojećih znakova ili piktograma", komentirali su tako rad.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
savrseni kandidatkinje
FINALE SHOWA NE PROPUSTI!
VOYO logo
Još iz rubrike