Šest sati apstinencije od nekoliko društvenih mreža koje će milijarde diljem svijeta još dugo pamtiti jer prvi put se dogodilo da su tri najpopularnije aplikacije u isto vrijeme bile nedostupne. Otkriveno je zašto su pali Facebook, Instagram i WhatsApp, a odmah se postavljaju i pitanja kako se to uopće moglo dogoditi?
Od Facebooka - ništa. Ništa ni od novih lajkova na Instagramu. Nismo se mogli dopisivati ni putem Whatsappa. Za neke korisnike je to bilo šest dugih sati. Tako su se barem osjećale, kažu, ove riječke studentice.
"Ja sam inače po 4,5 sati po društvenim mrežama i bilo je iskreno katastrofa. Tragedija", rekla je Laura Kostelac, Rijeka.
"Jučer sam bila većinom na TikToku, a većinom sam na Instagramu i
Facebooku, ali falio mi je WhatsApp zbog dopisivanja s dečkom",
ističe Viktorija Kreš,
Rijeka.
Barem se razgovaralo bez gledanja u mobitele što je za neke sasvim normalno.
"Mi inače razgovaramo na kavi, mi smo generacija koja se voli družiti cheek to cheek što bi se reklo", priča Neda Janković, Zagreb.
"Moram reći da sam oduševljena što toga nije bilo jer kako sam u
penziji samo gledam što je na WhatsApp i Facebooku i samo se
onda javljam i lajkam i tako", naglašava
Aida Šoštarić, Zagreb.
No, svi su se pitali - Što se zapravo događa?
"Mislila sam da je problem u Internetu pa smo više puta resetirali ruter dok nisam skužila da je na svim mobitelima isto", kaže Klaudija Barlacaj Katić, Vukovar.
I tako u cijelom svijetu - najvećim društvenim mrežama 3 i pol milijarde korisnika uopće nije moglo pristupiti. Sve tri mreže dio su Facebook sustava koji je najveći prodavač internetskih oglasa na svijetu nakon Googlea. Izgubio je 545 tisuća dolara prihoda od oglasa samo u SAD-u na sat. Napisali su potom svojim korisnicima - oprostite.
"Radi se o ljudskoj pogrešci koja nije ugrozila ničije zdravlje i
ničiji život, naprosto je preusmjereni promet koji je trebao ići
na stvarnu internetsku adresu Facebookovih servisa negdje drugdje
na nepostojeće mjesto", objašnjava Dragan
Petric,
stručnjak za nove tehnologije.
Sve se događa dan nakon što je intervju dala zviždačica Frances Haugen, bivša menadžerica Facebooka koja je u prvom javnom intervjuu optužila tvrtku za stavljanje profita ispred sigurnosti korisnika, a prije pet mjeseci objavila je tisuće stranica o načinu rada najveće društvene mreže. Zviždačica bi pred Senatom danas trebala svjedočiti.
"Dezinformacije, sadržaj koji pobuđuje ljutnju mame ljude.
Taj je sadržaj vrlo primamljiv. I drži ih na platformi.Tako je.
Facebook je shvatio da ako promijene algoritam da bude sigurniji
da će ljudi provesti manje vremena na stranici", naglašava
Frances Haugen,
zviždačica.
A društvene mreže veliki su dio svakodnevice za one koji svoj biznis promoviraju upravo putem njih.
"Jednostavno to ne možemo zanemariti i možda je to prije nekad bila social mreža za druženje, a danas je to komunikacijski i prodajni alat, ne samo malim ljudima i poduzećima već i ogromnim tvrtkama", naglašava Lana Klingor Mihić, poduzetnica.
A zbog pada aplikacija, brojni korisnici prebacili su se brzo na Twitter, Telegram i Signal. Twitter je preplavilo more memova - Twitter kao Supermen koji spašava društvene mreže, dok Facebook tone poput Titanika. Neki su se i našalili da im je blokada pomogle da se odmore od svojih partnera. Izvadi iz utičnice i upali - bila je jedna od učestalijih poruka Marku Zuckerbergu, a oglasio se i HGSS koji se zapitao treba li krenuti u potragu za Facebookom.