Računalo kontrolora leta nikada se ne gasi, a na njima kontrolori mogu raditi samo dva sata, a onda ih čeka sat vremena odmora. U Hrvatskoj radi svega 288 kontrolora leta, a sada se traže i novi kandidati. Ekipa RTL-a Danas provjerila je kako izgleda jedan radni dan najplaćenijeg, ali i najstresnijeg posla u državi.
U Centru oblasne kontrole letenja u Velikoj Gorici glavni je zadatak biti vodič zrakoplovima da se ne susretnu. Kada se zrakoplovi približe, kontolori im mijenjaju visine ili skreću putanje, izbjegavaju opasno vrijeme i druge opasne situacije, koje pobliže opisuje Dubravko Meco, kontrolor leta i izvršni direktor Sektora upravljanja zračnim prometom.
"Pada tlaka u kabini kada onda avioni naglo spuštaju da bi došli na visinu gdje putnici mogu disati. Ili požar to je dosta stresna situacija. Onda čak čujete pilote da im se promijeni boja glasa jer imaju masku na licu", kaže.
Kontrolori leta obavezno rade u paru, a prate letove na jedom od dijelova neba. Najveća špica je ljeti kada zna biti i 3000 aviona na dan. Sada ih je oko 1000.
Na liječnički svake dvije godine
Kontrolori leta imaju beneficirani radni staž, plaću od nekoliko desetaka tisuća kuna i 15 slobodnih dana za tzv. zbrinjavanje stresa. U pauzama mogu koristiti teretanu, spavaonice i kafić. No, ako ne prođu liječnički pregled svake 2 godine, pozdravljaju se s radnim mjestom.
"Jer kako bi inače motivirali običnog čovjeka da uđe u nešto veličine zgrade i da to leti po zraku. Tako da kontrolori moraju biti uvijek na razini", govori Dejan Andrašek, instruktor kontrole leta.
Kandidati ne smiju biti stariji od 27 godina jer su tada, tvrde, najproduktivniji.
"Testiramo znanje engleskog jezika, sposobnost snalaženja u prostoru, obavljanje više zadataka istovremeno i toleranciju na stres, s obzirom na to da tek 1 do 2 posto ukupne populacije posjeduje sposobnosti koje su poželjne za kontrolore leta", navodi Andrašek.
I dok su se mladi kontrolori leta prije obučavali u inozemstvu, sada uče u Hrvatskoj na najsuvremenijim simulatorima.
Vedrana Brkić, studentica kontrole leta ističe: "Sada sam na pola puta do najboljeg posla na svijetu", a upitan zašto je to najbolji posao na svijetu kaže: "Zato što je zanimljiv, poseban, specifičan".
Lockdown je za kontrolore bio najgori period u povijesti. "Tad smo dnevno imali oko 100 aviona, u principu bilo je prazno nebo", pojašnjava Meco. Ipak, ova bi godina mogla postati rekordna po broju preleta iznad Hrvatske.