Zeleni, ekonomični, ali i dalje relativno skupi - električnih automobila na hrvatskim cestama je manje od 0,3 posto, ali taj broj polako raste. Oni čuvaju okoliš, ali i novčanik.
Tin Koren iz Strujnog kruga objasnio je da većina ljudi kupuje električna vozila zbog smanjenih troškova.
"Imate puno manje troškove kada se vozite električnim vozilom, a također troškova održavanja praktički ni nema jer nema toliko redovnih servisa promjena ulja, svjećica, lanaca i sličnih stvari", rekao je Koren za RTL Direkt.
Putovanje do Splita električnim vozilom jeftinije za 26 eura
Ranije su se električni automobili mogli puniti besplatno, ali čak i sada kada se punjenje naplaćuje, ušteda je značajna.
Put od Zagreba do Splita iznosi 480 kilometara. Ako električno vozilo napunimo kod kuće, potrošnja je 1,1 eura na 100 kilometara. S jednim skupljim punjenjem na autocesti od 16 eura, ukupni trošak puta iznosi 22 eura. Benzinski i dizelski automobili troše otprilike 10 eura na 100 kilometara, što znači da gorivo do Splita košta oko 48 eura. Kada se sve zbroji, putovanje do Splita električnim vozilom je jeftinije za 26 eura. Ušteda nije upitna, ali problem je raspon vožnje. Automobil koji se testira ima raspon od 350 kilometara, što znači da ne može stići do Splita bez punjenja. Međutim, to nije veliki problem, objasnio je dugogodišnji obožavatelj električnih vozila.
"Iako postoji mogućnost da ja punim za samo 10 minuta na svom putu do Splita. Uglavnom planiram da ću stati negdje i da do jedan ručam i ostajem čak sat vremena na nekom punjaču sporijem nego što bi drugi plaćali, ali taj je jeftiniji i taj novac koji sam uštedio potrošim za ručak", rekao je Hrvoje Prpić, poduzetnik i vozač električnog automobila.
Najjeftiniji električni automobil: 25 tisuća eura
No, jedan problem trenutačno nije riješen. Električna vozila, kao i ona tradicionalna, postaju sve skuplja. Najjeftiniji električni automobil u Hrvatskoj košta 25 tisuća eura, što najviše odbija kupce.
"Prevelika je cijena električnih automobila. Inače da imam, da sam milijunaš, kupio bih ga sigurno. Budući da nisam, jednostavno ne mogu", rekao je Ivica iz Zagreba.
Josip iz Zagreba je rekao da baterije i infrastruktura još nisu dovoljno razvijeni.
"Još smo dosta daleko od toga. Dugoročno u budućnosti možda da, ali sada još ne", dodao je.
Poticaji se dijele jednom godišnje
Država već godinama nudi poticaje, do 10 tisuća eura po vozilu. Prošle godine iznos poticaja iznosio je 105 milijuna kuna, ali problem je kako se oni dijele. Dijele se samo jednom godišnje, i to prema principu "tko prvi, njegova djevojka". Svi se nadaju pravednijoj raspodjeli.
"Fond je sada napravio nekoliko analiza. Također smo mi napravili među potencijalnim kupcima neka istraživanja i upravo se priprema model koji bi trebao već ove godine vjerojatno zaživjeti. U pravilu analize će pokazati koji je najbolji model za poticanje kupnje električnih vozila", poručio je Koren.
Od milijun i 800 tisuća registriranih vozila u Hrvatskoj, prošle godine samo je pet tisuća bilo električnih. Bez obzira na perspektivu, brojke će se vjerojatno obrnuti u roku od desetljeća.