Tko će kome nakon parlamentarnih izbora slavodobitno mahati još ne znamo, ali zasad jedino relevantno istraživanje predizbornog raspoloženja birača je ono koje je napravio RTL u suradnji sa agencijom Promocija Plus.
Samo da podsjetimo, prema njemu je HDZ bio u vodstvu sa 63 mandata u odnosu na SDP-ovih 60 , Most dobiva 5, a po tri mandata IDS, HDSSB i lista Bandić Milana. ORaH, Uspješna Hrvatska i Živi zid dobivaju po jedan mandat.
Izuzetno je važno naglasiti da je istraživanje provedeno od 3. do 21.10. dakle, vrlo je moguće da bi ovi brojevi danas bili drugačiji. U čiju korist, rekli su nam u RTL Direktu naši izborni analitičari Božo Skoko i Krešimir Macan.
Kome su možda išli u prilog protekli dani u kampanji?
Macan: "MOST-u prije svega, jer najviše od svih pričamo o njima. Danas ih je Karamarko prvi put napao. Vidimo da SDP još nije krenuo, ali ima blažih, neizravnih napada. Malo je neobično da je Karamarko tako izravno išao i na Bandića i na MOST. Pokazuje da ih ovih šest mandata 'žuljaju' i htjeli bi da padnu".
Skoko: "Sigurno je došlo do daljnje polarizacije između SDP-a i HDZ-a. No, sigurno su profitirale treće opcije koje su se u ovoj anketi pokazale kao najjače. Ljudi nisu spremni baciti svoj glas na one koji nisu u stanju prijeći prag. Došlo je do okrupnjivanja protestnih glasova oko onih koje je RTL anketa pokazala kao najjače".
Kako biste ocjenili kampanju tih manjih stranaka?
Macan: "IDS-ova kampanja je sasvim jasna, oni kažu - neće nam sudbinu krojiti birokrati iz Zagreba. Tako su složili cijelu kampanju. Mislim da uspješno privlače svoje biračko tijelo. Ali to je jedinica u kojoj se svašta događa. Bitno im je osvojiti tri mandata. S druge strane, Glavaš je zaoštrio retoriku da nije ni blizu rezultatu s prošlih izbora".
Bilo je dosta komičnih situacija u kampanjama tih trećih stranaka.
Skoko: "Očekivali smo da ćemo vidjeti kreativniju kampanju. Šarenila ne nedostaje, ali nedostaje ideja, profesionalizma. Dosta je kampanja stereotipna. Osim nekih uvreda, nismo puno toga zapamtili. A kako vidimo iz tiska i televizije, kampanja se prelila na nove medije koji su najjeftinije i pružaju najveće platforme za približavanje biračima".
Ali, je li oni donose i najveći broj birača?
Macan: "Nema pravila. Kampanja je važna, ali se kod nas ne radi izravno privlačenje da se, primjerice, kupe e-mail adrese birača pa se komunicira izravno".
Bilo je dosta niskih udarac. Što biste vi izdvojili kao politički najnekorektnije s jedne i druge strane?
Skoko: "Bilo je puno teških riječi, ali mislim da se nije pretjerano išlo ispod pojasa. Prednjačio je aktualni premijer po onim težim kvalifikacijama i korištenju samih epiteta, ali nije nedostajalo toga ni iz drugih stranaka".
Macan: "Danas mi kažu da bi trebalo pričati o tome da je napravljen lažni site Hrvatska raste. SDP je zakasnio registrirati domenu .com i sada je tamo smiješni program koji ismijava SDP".
Skoko: "Možda upravo ta gerila marketing nekako dominira kampanjom. Ima tu i kreativnih rješenja koja nas nasmiju".