Prestižni The New York Times napisao je članak o izgradnji Pelješkog mosta i ulozi kineske tvrtke China Road and Bridge Corporation (CRBC) u cijeloj priči.
Objašnjavaju kako Hrvatska godinama želi povezati dva dijela svoga kopna koji je razdvojen zemljom koja pripada susjednoj BiH koja ima izlaz na more u Neumu.
Kako navode, gradnju mosta desetljećima su opstruirali rat, korupcija, politička prepiranja i globalna financijske krize. Sve do dolaska Kineza koji su ovog ljeta preuzeli projekt, što je mnogim Hrvatima razlog za veselje.
Dodaju kako je ovaj projekt ujedno i test za Europsku uniju, koja je dugo vremena bila suzdržana kada je kineskim državnim tvrtkama trebalo dodijeliti sredstva za izgradnju velikih europskih infrastrukturnih projekata, zbog bojazni da bi kineske kompanije mogle potkopati tržišno natjecanje, smanjiti prava radnika i plaće. Ustvari, Pelješki most je prvi veliki infrastrukturni projekt EU-a koji europskim novcem gradi kineska kompanija.
Osim zabrinutosti o nižim plaćama, mnogi poslovi koji dolaze s projektom možda čak i neće odraditi Hrvati, već kineski radnici jer je praksa kineskih kompanija da dovedu svoje radnike na ovakve projekte. A kolika će biti njihova plaća, hrvatskim vlastima vjerojatno nije poznato s obzirom na to da nisu htjeli dati izjave na to pitanje.
U razgovoru za NYT, inženjer Jaroslav Šegedin iz Hrvatskih cesta kazao je kako "most znači puno Hrvatsku, ali i regiju" te da će on "biti nacionalni simbol Hrvatske".
Osim Pelješkog mosta, Kina se i na druge načine želi povećati utjecaj u Hrvatskoj. Jedan od primjera koji daje NYT je sporazum o zajedničkim policijskim ophodnjama. Tako su kineski policajci ovog ljeta na vrhuncu turističke sezone pomagali sunarodnjacima u srcu Dubrovnika.
Dio te politike je i summit Kine sa zemljama istočne Europe u Dubrovniku koji će se održati iduće godine, piše The New York Times.