Prema najnovijim izmjenama Zakona o trošarinama na motorna vozila koje bi na snagu trebale stupiti 1. siječnja 2017., najjeftiniji modeli, koje Hrvati inače najviše kupuju će poskupjeti, a trenutačno naskuplji će pojeftiniti, piše RTL. Dosad povoljniji će poskupjeti jer onaj dio trošarine, koji se izračunava na temelju emisije CO2, postaje samostalna kategorija. Više ne ovisi o vrijednosti vozila pa će sva povoljnija poskupjeti.
Primjerice, za najprodavaniji Opelov model - Astru, koja stoji 150 tisuća kuna, trošarina će s 2950 otići na gotovo 5000 kuna. Za drugu najprodavaniju, Corsu, koja sada stoji 97 tisuća kuna - s 3750 na 5600! Prema riječima direktora Opela za Hrvatsku i BiH Željka Sredoje, matematika je ovaj put isključivo na strani punjenja državnog proračuna. I to na strani bogatih.
Naime, sada kada pola izračuna više ne ovisi o vrijednosti, pojeftinjuju najskuplji automobili. Koristeći se novim tablicama za izračun i podacima s internetskih stranica proizvođača, ispada da će onaj tko kupuje Audi RS6, uštedjeti 112 tisuća kuna. Oni koji se, pak, odluče za Range Rover s trenutačnom cijenom od 1,84 milijuna kuna uštedjet će 170 tisuća.
Cijene će ipak ostati iste?
U carinskoj upravi tvrde kako je sustav oorezivanja koji dovodi do tih iznosa moderan te očekuju da će se tržište prilagoditi.
"Mi govorimo o rastu od 127 posto", kaže Pero Klarić, direktor TransAuta. Toliko je on izračunao rast trošarine na jednom od rabljenih automobila koje prodaje. Isto je s gotovo svima. Primjerice rabljenim Audijem A5. Klarić tvrdi kako ipak neće mijenjati cijene, već svoje marže koje planiraju smanjiti. "Zapravo primarni efekt stimuliranja kupnje vozila s manjim CO2 nije postignut, jer baš suprotno, vozila s većim C02 i skuplja vozila su pojeftinila, dok mala vozila s niskim C02 su poskupjela", kaže Klarić.
U Gospodarskoj komori se nadaju da se još stigne promijeniti. Rješenje nalaze u izbacivanju vrijednosnog kriterija te ostavljanju samo onog ekološkog. "Da se opterete isključivo po gramima CO2. To bi dovelo do ravnomjernijeg rasporeda za sve klase automobila, opterećenja trošarinom", kaže Hrvoje Paver iz Sektora za trgovinu HGK-a.