SIMBOL METROPOLE /

Nekada su je zvali 'zapinjača': 'Stara dama' proslavila 129. rođendan i još uvijek je posebna u cijelome svijetu

Image
Foto: Emica Elvedji/PIXSELL

Zagrebačka Uspinjača zvana i 'Stara dama' proslavila je 129. rođendan i smatra se najstarijim oblikom javnoga prijevoza u Zagrebu

9.10.2019.
12:00
Emica Elvedji/PIXSELL
VOYO logo

Uspinjača, jedna od najljepših prometnih priča Zagreba, započela je daleke 1890. godine, a na prvu vožnju, pogonjena parnim strojem, krenula je u sedam sati ujutro i povezala Donji i Gornji grad.

Mnogi Zagrepčani i Zagrepčanke pohrlili su tog 8. listopada prije 129 godina vidjeti kakvo je to 'čudo', no kako je zabilježio ondašnji kroničar, ''dugo je trebalo dok se prvi putnik nije odvažio i ušao u vagon, platio kartu i prevezao uspinjačom na 'Gričke gorice'.'' 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image

Nekad su je zvali 'zapinjača': 'Stara dama' proslavila 129. rođendan i još uvijek je po nečem posebna u cijelome svijetu

Image

Nekad su je zvali 'zapinjača': 'Stara dama' proslavila 129. rođendan i još uvijek je po nečem posebna u cijelome svijetu

Uz zagrebačku katedralu, uspinjača je najčešći motiv na zagrebačkim suvenirima koje izrađuju obrtnici i obrtnice pa i ne čudi da je jedan od napoznatijih simbola metropole, ali i ponos ZET-a, koji njome upravlja od 1929. godine.

Radovi na izgradnji počeli su 6. svibnja 1889., a ako vam taj datum možda zvuči poznato, u Parizu je za posjetitelje taj dan otvoren Eiffelov toranj. Kad smo već kod grada svjetla tamošnja uspinjača Montmartre duga je 108 metara, a zagrebačka 'stara dama' ubraja se među najkraće žičane željeznice namijenjene javnom prometu na svijetu po dužini pruge, naime, ima samo 66 metara.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Također, još je po nečemu posebna - tijekom više od jednog stoljeća vožnje nije bilo ijedne nesreće, niti ijednog stradalog putnika ili putnice pa slovi za najsigurnije javno prijevozno sredstvo u svijetu.​

Image
Foto: Emica Elvedji/PIXSELL

Da bi tako i ostalo, ne bi trebalo smetnuti s uma upozorenje zastupnika u gradskoj Zagrebačkoj skupštini Renata Peteka, koji je lani proučavajući inspekcijski nalaz Ministarstva prometa u periodu unazad tri godine naišao na zabrinjavajuće podatke i stavke. I to u vidu opetovanih propusta i nekvalitetnog upravljanja Uspinjačom nadležnih u ZET-u, a skrenuo je pažnju i na situaciju vezanu uz održavanje i ulaganje u istu te propustima oko osiguravanja objekata upravljanja što može direktno utjecati i na sigurnost putnika i putnica. 

Iz ZET-a napominju da se uspinjača kontinuirano servisira, i to na tjednoj, mjesečnoj, polugodišnjoj i godišnjoj bazi dok sindikati nisu sporili da stanje nije katastrofalno jer uspinjača dobiva dozvola za vožnju, ali da bi renoviranje dobro došlo te da bi trebalo zaposliti više radnika s obzirom na to što sve vozači, koji rade i po devet sati bez prestanka, moraju odraditi kao 'katice za sve' pa na tom polju i dalje ima prostora za borbu za radnike i radnice te sigurnost uspinjače, koju turisti rado i redovito posjećuju.

Image
Foto: Emica Elvedji/PIXSELL

Da je osvojila njihove simpatije, pokazalo se i kada je prije pet godina izabrana za drugu najbolju uspinjaču u Europi, odmah iza čuvene uspinjače u Lisabonu - Bica funicular, pohvalio se tada ZET rezultatima izbora na internetu i socijalnim mrežama koje je provela European best destinations, neprofitna organizacija za promicanje kulture i turizma u Europi sa sjedištem u Belgiji. 

Mnogima u svijetu je za oko zapela možda i kad su se njome prije nekoliko godina provozali engleski princ Charles i vojvotkinja Camilla. No, vozila je ona i mnoge predsjednike, zastupnike Sabora, gradonačelnike, nadbiskupe i velikaše, a s obzirom na to da je do danas u cijelosti zadržala prvobitni vanjski izgled i građevnu konstrukciju, kao i većinu tehničkih svojstava koja su joj dali graditelji, zakonski je zaštićena kao spomenik kulture.

Svake godine uspinjača prijeđe oko 118.000 kilometara i preveze više od 750.000 građana i turista, a inicijator njene izgradnje osječki poduzetnik D. W. Klein ideju za njezinu izgradnju dobio je prebrojavajući prolaznike i prolaznice koji su se penjali i spuštali stubama koje su spajale Gornji i Donji grad. Zaključio je da bi izgradnja Uspinjače, kakvu su tada imale druge europske metropole, bila isplativa investicija.

Klein je svoju ideju iznio Gradu i 12. prosinca 1888. godine postignut je dogovor o četrdesetogodišnjoj koncesiji, ali vlasništvo je zadržao samo dvije godine. Zbog učestalih kvarova gradske vlasti su zatražile njezinu rekonstrukciju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Emica Elvedji/PIXSELL

'Funicular', 'željeznica na uže od žice', 'arni uzvo', 'drahtseilnahn', 'stara dama' i 'zapinjača' - jer je u počecima često dolazilo do zastoja ... samo su neki od naziva za uspinjaču koja je već prvi dan, kako je zabilježio ondašnji kroničar, izazvala nesporazum i ljutnju. 

''Onaj tko je htio samo nakratko osjetiti čari vožnje u jednoj od dviju smeđe obojenih drvenih kabina, nije mogao kupiti kartu za jednosmjernu vožnju (ili jednomašnju, kako se onda govorilo), nego samo onu skuplju, tour-retour. Možda je to bio čisti šlamperaj, a možda je posrijedi bila sitna Kleinova psina, slatka osveta za sve one čaše gorkog pelina koje je morao ispiti u Zagrebu. Bilo kako bilo, stvari oko karata već su se sutradan normalizirale, jer je u kući u Bregovitoj ulici 3 vlasnik uspinjače otvorio prometni ured, gdje su se prodavale sve vrste karata, uključivši pretplatne.

Vožnja gore i dolje (tour-retour) u prvome je razredu stajala četiri, a u drugome tri novčića: ''Jednomašnja vožnja stajala je putnike prvog razreda tri novčića, a one u drugome dva. Đačke karte za povratnu vožnju stajale su dva novčića, a mjesečna pokazna karta za javne službenike za neograničen broj vožnji stajala je jednu forintu.
Godišnja karta za neograničen broj vožnji, s pravom na ekspresnu vožnju (odmah poslije ulaska u kabinu), stajala je 20 forinti - i tom su se mogućnošću izdašno koristili visoki činovnici gradskih i vladinih ureda u Gornjem gradu. Osim za uniformirane redarstvenike u službi, ni za koga nije bilo gratis vožnje. Uspinjača je redovito polazila svake tri minute, zimi od 7 do 23 sata, ljeti već od 6 ujutro.''

Image
Foto: Emica Elvedji/PIXSELL

U čemu je bila prednost vožnje prvim razredom, objašnjava kroničar: ''Tu nije bilo tapeciranih sjedala kao u vlakovima, ali se zato putniku pružala mogućnost da uživa u lijepom pogledu! Naime, vagon je imao dva odjeljka prvoga i jedan odjeljak drugoga razreda: odjeljci prvog razreda bili su smješteni na oba kraja vagona i iz njih se pružao pogled na gornjogradsku ili donjogradsku panoramu, a odjeljak drugog razreda bio je u sredini pa se iz njega nije imalo što gledati''.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

No pitanje je koliko su putnici prvog razreda uopće uživali u panorami jer vagoni su imali posve male prozore, a i vožnja je trajala odviše kratko za potpunije uživanje: ''No gospoda su u svojim odjeljcima imala više prostora i nisu se morala gurati s pukom, sa šegrtima, kalfama, kuharicama, sluškinjama i kočijašima, a osobito ne s đacima gornjogradskih škola, koji su na povratku kući katkad nahrupili u vagon. Pokazalo se da je Klein i te kako razumio psihologiju uglednih građana i činovnika. Svaki velemožni i poštovani već je zbog svoga osobna ugleda morao kupiti kartu prvog razreda - i tako omogućiti poduzetniku veći profit ... Klasnu podjelu uspinjača će zadržati sve do kraja svoga parnog razdoblja'', navodi se na stranicama ZET-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo