NE RADE, A MORAJU OTPLAĆIVATI TISUĆE EURA: /

Ove ljude već je pljusnula korona-kriza; morat će vraćati vozne parkove

Image
Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL

Iako nemaju nikakvih prihoda, autobusnim prijevoznicima redovito stižu računi za otplatu leasinga koji se mjere u tisućama eura,

21.4.2020.
13:49
Tomislav Miletic/PIXSELL
VOYO logo

Zbog pandemije koronavirusa nekim autoprijevoznicima autobusi stoje u garažama još od početka ožujka. To za njih znači nula kuna prihoda u vrijeme kada su inače ostvarivali dobar dio zarade. Tako dijele sudbinu brojnih poduzetnika koji su morali staviti ključ u bravu. Ali, baš poput njih, i autobusni prijevoznici bez obzira na izostanak prihoda imaju velike troškove. Njih konkretno muče ogromne rate leasinga za autobuse koje im stižu na naplatu.

Tisuće eura mjesečno

Zbog toga se 170 autobusnih prijevoznika s oko 1600 vozila i jednakim brojem stalno zaposlenih obratilo za pomoć Vladi i Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture. Olakšanje su osjetili u Vladinim mjerama pomoći, ali leasing kuće su, poput banaka, ponudile tromjesečni moratorij na otplatu rata, koji i dalje košta prijevoznike.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"U tom moratoriju nama se nudi zamrzavanje glavnice na tri mjeseca, uz obvezu plaćanja kamata, a nakon toga normalan nastavak otplate glavnica plus kamate. Znači, u ovoj situaciji u kojoj se još uvijek ne nazire neki izlaz, kada se svi odriču dijela nečega, oni ne žele izgubiti ništa, nego od nas autobusera, koji već cijeli mjesec ne radimo, a i pitanje je kad ćemo, žele naplatiti bilo što, samo da ne izgube svoju zaradu. Tako sam prošli tjedan na poziv komercijalista jedne od tri leasing kuće kod kojih imam svoje autobuse razgovarao o trenutnoj obustavi mojih leasinga, pri čemu mi je on predložio da će obustaviti sljedeća tri mjeseca rate, ali da moram platiti kamatu koja za dva najnovija autobusa iznosi 1.300 eura mjesečno. Kako nisam pristao na te njihove uvjete i nisam potpisao aneks ugovora, obistinilo se ono što mi je i najavio. Za nekoliko dana dobio sam obje uplatnice za tekući mjesec, ovaj tjedan i za treći autobus, a ovih dana očekujem 'čestitku' i od treće leasing kuće", ispričao je Novom Listu prijevoznik Branko Dragojević.

On ima pet autobusa i dva minibusa te ukupno šest zaposlenih. Kada zbroji sve leasinge, morao bi unatoč moratoriju svakog mjeseca plaćati oko 1700 eura kamata. Prije manje odgodinu dana je nabavio novi autobus, koji u leasingu košta oko 300.000 eura, a tu su i troškovi osiguranja i registracije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
USKORO PONOVNO USPOSTAVLJANJE JAVNOG PRIJEVOZA: /

Capak otkrio pod kojim uvjetom ćemo ga smjeti koristiti

Image
USKORO PONOVNO USPOSTAVLJANJE JAVNOG PRIJEVOZA: /

Capak otkrio pod kojim uvjetom ćemo ga smjeti koristiti

Traženi u Europi

Iz neformalne Inicijative autobusnih prijevoznika koji se bave povremenim prijevozom putnika koja se obratila Vladi i resornom ministarstvu za pomoć tvrde kako bi posljedice koronakrize mogle biti pogubne za većinu prijevoznika. Naime, oni su stali s radom među prvima, a čini se kako će i krenuti među posljednjima nakon smirivanja pandemije.

"Problem s leasing kućama je velik i izaziva pogubnu lančanu reakciju. Prijevoznici će morati vozila vratiti leasing kućama. Kako je vrijednost tih vozila prema sadašnjem stanju na tržištu daleko ispod njihove stvarne tržišne cijene, lako se može dogoditi da pored oduzetih autobusa i dalje dugujemo leasing kućama. To povlači za sobom aktiviranje jamstava i daljnje oduzimanje imovine. Jasno je da to vodi u zatvaranje prijevozničkih tvrtki, gubitak radnih mjesta, a u konačnici i novog vala iseljavanja jer su profesionalni vozači vrlo tražena radna snaga diljem Europe. Umjesto modernih i sigurnih autobusa visokih ekoloških standarda, našu djecu, kao i ostale naše putnike, prevozit će nesigurni, stari i isluženi autobusi", upozorila je Višnja Marin iz Inicijative te dodala da su krizom najviše pogođeni oni koji su ulagali u nove autobuse, koje je moguće otplaćivati jedino leasingom.

Ministarstvo se uključilo

Autoprijevoznici su, s obzirom na teškoće s kojima se suočavaju, od Vlade zatražili da donese odluku kojom bi se na godinu dana zamrznuo sav leasing, bez plaćanja kamata i glavnice. Podršku ministarstva imaju, jer, prema njihovim podacima, u Hrvatskoj posluju 872 tvrtke i obrta za cestovni prijevoz putnika sa 6270 autobusa. Većina tih vozila nabavljena je na leasing.

"Neovisno o tome što ova problematika nije u ingerenciji ovog ministarstva, aktivno smo se uključili u njezino rješavanje te smo se obratili Hrvatskoj narodnoj banci i Ministarstvu financija kako bismo iznašli načine za poduzimanje potrebnih mjera radi ublažavanja negativnih posljedica na poslovanje poduzetnika koji se bave cestovnim prijevozom putnika, a imaju sklopljene ugovore o leasingu, navode iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, čiji ministar, Oleg Butković navodi kako čeka "pozitivan odgovor Europske komisije kojoj smo se obratili s prijedlogom paketa mjera, odnosno europskih sredstava namijenjenih prometnom sektoru, a koje bi mogli koristiti i autobusni prijevoznici. Cilj nam je pomoći svim tvrtkama koje su se našle u problemima što će u konačnici, nakon što prođe ova ugroza, omogućiti ponovno pokretanje hrvatskog gospodarstva."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Situaciju s koronavirusom u Hrvatskoj i svijetu iz minute u minutu možete pratiti OVDJE.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
nedelja
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo