Nakon što je RTL.hr ekskluzivno objavio da unutar GSKG-a idu pregovori sa sindikatima oko potencijalnih otkaza za 42 radnika, za koje se već gotovo poimenice zna tko su oni i kolika bi otpremnina te naknada za rad na otkaznom roku trebale biti, doznali smo kako je zapravo pripremljen teren za otkaze po svim podružnicama Holdinga.
Dobili smo na uvid u dokument koji je išao prema socijalnim partnerima kasno sinoć s predmetom „namjeravanog donošenja odluke o kolektivnom višu radnika u Zagrebačkom holdingu“. U njemu se traži savjetovanje radi postizanja sporazuma ili smanjenja potreba za prestankom radnika te „namjeravani sadržaj odnosno nacrte Odluka i Pravilnika čije donošenje je u izravnoj korelaciji s viškom radnika“. Koliko je ljudi višak? Njih 544.
U dokumentu su podastrli razloge zašto bi se išlo na otkaze.
„Do nastanka kolektivnog viška radnika došlo je zbog djelovanja različitih unutarnjih i vanjskih čimbenika, koji negativno utječu na poslovanje te financijski položaj Zagrebačkog holdinga d.o.o. (u daljnjem tekstu Društvo). Tako je poslovanje Društva u 2020. godini obilježila kriza uzrokovana novim koronavirusom te potres koji je u ožujku pogodio Grad Zagreb. Odlukom Ustavnog suda privremeno je obustavljena primjena dopunjene Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom iz 2019. godine, što je bilo uzrokom da cijene zbrinjavanja otpada i daje ostaju nepromijenjene, unatoč povećanju troškova. Tako su se posljedice regulatornog okruženja negativno reflektirale na rezultat poslovanja za 2020. godinu. Slijedom navedenoga je, primjerice, samo podružnica Čistoća, kao pružatelj javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada,… ostvarila gubitak od 245 milijuna kuna".
U daljnjem tekstu stoji i ovo: "Krajem 2019. godine sklopljen je novi Kolektivni ugovor za radnike u trgovačkom društvu Zagrebački holding d.o.o. i to na vrijeme od četiri godine, s primjenom od 1. siječnja 2020. godine, koji je povisio troškove rada. Stupanjem na snagu… povećani su troškovi za zaposlene radnike koji su u 2020. iznosili 794 milijuna kuna, što je za 61 milijun kuna ili 8,3% više u odnosu na 2019. godinu.
Radi financiranja aktivnosti, društvo je izdalo dužnički vrijednosni papir - obveznice, kako bi prikupilo potreban kapital. Na ime izvršavanja obveza po izdanim vrijednosnim papirima dana 10. srpnja 2023. godine Društvu dospijeva na naplatu iznos od dvije milijarde kuna.
Neisplata obveza ili nemogućnost njihova refinanciranja može prouzročiti znatne posljedice - pad kreditnog rejtinga, prisilnu naplatu te stečaj Društva (tzv. default), u slučajevima u kojima izdavatelj ne može ispuniti ili refinancirati obveze. Nažalost, negativni trend poslovanja nastavio se i u 2021. godini te je Društvo već u prvom polugodištu ostvarilo gubitak od 81 milijun kuna, Sto je lošije za 17%o u odnosu na isto razdoblje u 2020. godini.
(Goran Stanzl/Pixsell/Ilustracija)
Troškovi osoblja Društva u razdoblju od siječnja do lipnja 2021. godine iznose 393 milijuna kuna i veći su za 4 milijuna kuna u odnosu na isto razdoblje prošle godine, uslijed većih troškova bruto plaća i većih troškova materijalnih prava radnika.
Stoga je… nužno poduzeti mjere organizacijskog, financijskog i operativnog restrukturiranja, a sve kako bio se smanjili gubici te poboljšala učinkovitost poslovanja, kao i osigurala održivost poslovanja, koja je, nažalost, u ovom trenutku vidno upitna. Razvidno je, također, da Društvo mora refinancirati isplatu obveznica, a sve kako bi se izbjegli najgori scenariji".
U vrlo opsežnom dokumenti navodi se da postoji višak radnika u organizacijske prirode, da je previše izvršitelja te da je potrebna bolja i učinkovitija organizacija. Tako se, prema tom dokumentu, planira objediniti neke poslove radi smanjivanja troškova.
„Način na koji su trenutno organizirane korporativne funkcije (decentralizirano, segmentirano) doprinosi nesigurnosti i nejednakom razinu postupanja, opisanoj neefikasnosti i povećanju troškova što doprinosi iskazanim gubicima u poslovanju", navodi se u dokumenti.
Pobrojavaju da "iste poslove rade decentralizirano (na više mjesta) unutar više istih ili istovrsnih organizacijskih jedinica, što je već samo po sebi dovelo do prevelikog broja izvršitelja i neopravdano velikog troška poslovanja".
Također se navodi: "Društvo je decentralizirano na način da je skoro svaka podružnica organizirana kao zasebna cjelina, praktički do razine kao da je zasebna pravna osoba, uz veliku mjeru samostalnosti u upravljanju te svaka za sebe obavlja korporativne funkcije, putem vlastitih funkcionalnih grupa poslova. Zbog navedene organizacije poslovni procesi koji se odvijaju u njima organizirani su po "ključu" autonomnog obavljanja korporativnih funkcija unutar svake podružnice".
Naveli su kako sve rezultira situacijom da se u istom trgovačkom društvu isti/identični poslovi (korporativnih funkcija) obavljaju na 12 različitih mjesta, odnosno u 12 različitih organizacijskih jedinica koje po naravi posla obavljaju iste ili istovrsne poslove.
Ukratko - previše se poslova nepotrebno dupla, trošak je zato prevelik i sada uprava Zagrebačkog holdinga želi rezati ta radna mjesta.
Napisali su: "Stoga, kako bi se otklonila opisana neopravdanost i neučinkovitost postojeće organizacije korporativnih funkcija će povećala efikasnost i smanjili troškovi, Društvo ima namjeru provesti reorganizaciju koja podrazumijeva centralizaciju, kako u organizacijskom, tako i u procesnom". “Razvidno je da takve organizacijske generiraju nepotrebna radna mjesta, i to u najvećem dijelu rukovodeća i srodna radna mjesta (za ka su koeficijenti složenosti poslova utvrđeni izvan grupa složenosti poslova iz Kolektivnog ugovora), što uzrokuje dodatno povećanje troškova koje nema nikakvo poslovno opravdanje", navode u svom obrazloženju u Holdingu.
Pobrojali su i gdje ima viška radnika: "U funkcionalnoj grupi obavljanja poslova marketinga, prodaje i korporativnih komunikacija potencijalni višak je 9 izvršitelja na pojedinim radnim mjestima, u funkcionalnoj grupi obavljanja poslova nabave potencijalni višak je 72 , u grupi obavljanja poslova naplate potencijalni višak je 48 , u grupi obavljanja općih poslova, poslova održavanja i upravljanja nekretninama potencijalni višak 165 radnika, u funkcionalnoj grupi suvišnih organizacijskih jedinica potencijalni višak je 67 radnika..."
Navedeni su i kriteriji po kojima bi se izlučio višak radnika i to je staž kod poslodavca, dob radnika, obveze uzdržavanja, potom ima li netko braniteljski status itd.
Pojedina radna mjesta će se bodovati, tko dobije više bodova - sigurnije radno mjesto. No bit će i negativnih bodova. Tako će se bod oduzeti onima koji su zadnje tri godine dobili pisano upozorenje za kršenje obveza iz radnog odnosa.
U dokumentu je napisano i ovo:
Navode i ovo: „Namjera Društva nije 'potiho' u vrijeme blagdana, formalno 'odraditi' savjetovanje, već je namjera provesti savjetovanje sa socijalnim partnerima i očitovati se o svakom pitanju i prijedlogu koji može otkloniti otkazivanje ugovora o radu radnicima“.
(Patrik Macek/Pixsell; U plinari je u tijeku sastanak vezan uz otkaze)
Naveli su i rokove kada bi sve trebalo krenuti: "Po provedbi savjetovanja, o rezultatima istoga, obavijestiti će se nadležna javna Služba zapošljavanja te radnicima koji su utvrđeni viškom, radni odnos neće prestati tijekom razdoblja od trideset (30) dana od dana dostave navedene obavijesti. Rok u kojem se namjeravaju otkazati ugovori o radu, kao i trajanje otkaznih rokova, bit će u skladu s odredbama Zakona o radu i odredbama Kolektivnog ugovora; očekuje se da će biti po isteku razdoblja od trideset (30) dana od dana dostave obavijesti nadležnoj javnoj Službi zapošljavanja, ali ne kasnije od kraja veljače 2022. godine".
Bit će i zaštićenih, odnosno ljudi kojima otkazi ne prijete.
„Riječ je o radnicima za vrijeme trudnoće, osobama koje koriste rodiljni, roditeljski, posvojitelji dopust, rad s polovicom punog radnog vremena, rad s polovicom punog radnog vremena radi pojedine brige i njege djeteta te dopust trudnice ili majke koja doji dijete te dopust ili rad s polovicom punog radnog vremena radi brige i njege djeteta s težim smetnjama u razvoju...“.
Prema procjenama iz Holdinga, postoji potencijalni višak od 544 radnika, a konačan broj ovisit će o pregovaranju sa socijalnim partnerima.
Naveli su da će dio ljudi koji budu višak preraspodijeliti na druga radna mjesta gdje postoji manjak ljudi.
(Borna Filić/Pixsell)
Tko dobije "otpusnicu" može računati na otpremninu od 5000 kuna neto za svaku navršenu godinu neprekidnog rada, s time ukupni iznos otpremnine ne može biti veći 200.000 kuna neto.
Ovaj dokument, potvrdilo nam je više ljudi, stigao je na adrese sindikalaca kasno sinoć, jedni tvrde čak u 22.30. Reakcije su burne te doznajemo da je u Gradskoj plinari Zagreb u 11 sati otpočeo sastanak na kojem se obraća predsjednik uprave. Reakcije sindikalaca su drastično podijeljene - od zgražanja do navijanja da je napokon možda došlo vrijeme da se počiste "neradnici" i "uhljebi".
Boris Holetić iz Samostalnog sindikata radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske (SSKH), podružnica Gradske Plinare potvrdio je sastanak i izrazio ogorčenost te je potvrdio da je dokument o najavljenim otkazima i otvaranju pregovora dobio sinoć:
"Dokument mi je proslijeđen kasno sinoć u nekim satima iza 22 sata. Imamo sastanak s direktorom pa ćemo vidjeti što dalje. Ovdje je problem što smo mi regulirana djelatnost pod velikim utjecajem HERA-e koja je odobrila broj zaposlenika, radi se o Gradskoj plinari i distribuciji. Naša tarifna stavka ovisi o broju zaposlenika i ne znam kako bi to (otkaze op.a) trebali izvest što se tiče Plinare Zagreb. Govori se da ima višak od 66 djelatnika, zaposlenih je 418 na poslovima distribucije plina. no kod nas i nema viška, čak ni u administraciji. Sve što nazivaju poslova su u kojima se odrađuje priprema posla, unošenje podataka, potrošnja plina, kontrola ulaska u plinske stanice... A nama tu doslovno fali ljudi, imamo manjak radnika. Situacija je kod nas ionako kaotična zbog cijene plina, a onda imamo i sad ovu situaciju".
(Patrik Macek/Pixsell)
Dodao je i to da nije doživio da je na sastanku na Staru godinu, da se ljudi boje.
"Pokušavam s pravnicima vidjeti kakve su nam mogućnosti", rekao je.
No drugačije misli predsjednik Nezavisnog sindikata zaposlenih u Zagrebparkingu Darko Kleinberger koji je također dokument da se ide u pregovore oko otkaza dobio kasno sinoć:
"Već 10 godina ukazujem da imamo puno.. puno zaposlenika, a malo radnika i uvjeren sam da će se sad ovo napraviti kako treba ili se barem nadam. Vidio sam dokumentaciju i mislim da se sad namjerno širi panika te to rade kadrovi drage ekipe koju je postavio Milan Bandić zato što najviše kadrova, koji su višak, su njegovi. To je namjerno širenje panike jer misle da će nešto s time spasiti. Ali se duboko nadam da nitko neće nasjesti na tu priču i da će u Holdingu ostati radnici i zaposlenici koji rade, a oni koji nisu do sad radili ili da će se primiti posla ili da će otići".
Na pitanje, postoje li procjene koliko je viška radnika u Zagrebparkingu, odgovorio je da je zaposleno 398 ljudi, a da im čak fali 50 radnika.
"Toliko nam fali kontrolora jer je premalo ljudi je na terenu. Kronično nam nedostaju, a to su ljudi koji donose novac svakodnevno. U administraciji imamo najmanje 40 možda i 50 ljudi koji su višak i to su umjetno napravljena radna mjesta, izmišljena. U cijelom Holdingu je valjda je takvih puta 10. Postoje cijele službe koje su izmišljene".
Završio je da podržava što se ide u reorganizaciju radnih mjesta
te je izrazio nadu da sad postoji stvarna politička volja i snaga
za to.
No drugi, koji su molili za anonimnost se slažu se i boje se da
se udara po radnicima, ljudima koji rade te upozoravaju da
direktori ne znaju što onaj radnik radi, koji je zapravo njegov
posao i što znači ako ga se otpusti.
(Dalibor Urukalović/Pixsell; Kleiberger pozdravlja odlučan potez da se smanji broj radnika koji su se uhljebili, ali kaže da ima na nekim mjestima i manjak radnika)
"Rješavaju se mladih i kvalificiranih, a ostavljaju se stariji koji su čak i pred penziju a među njima ima onih koji bi htjeli otići uz poticajne otpremnine. Prema najavama, i dalje ostaju neradnici, tu se nekoga štiti, a ljude koji vrijede i znaju otići će", rekao nam je jedan od ogorčenih sugovornika.
Baldo Kovačević, predsjednik SSKH također je ogorčen najavama otkaza i prije svega načinom. "Imali smo najave da će se ići u smanjivanje broja radnika, ali da će ovakva čestitka biti pred kraj godine, to nisam doživio u 30 godina - da netko ovako čestita radnicima. Pa i privatnici bi predočili ovo razdoblje i onda to pomalo rješavali iduće godine. Iznenađuje me što smo imali vrlo korektan razgovor s gradonačelnikom Tomislavom Tomaševićem početkom studenog i tada nam je rekao da se radnici nemaju čega bojati, da im nitko neće uskraćivati radnička prava. No radnici su ipak došli na red. Koliko možemo zaštiti ćemo radnička prava članova, imamo za njih besplatnu pravnu pomoć. Imat ćemo sastanak narednih dana na kojem ćemo obuhvatiti sve sindikalne povjerenike koji su u Holdingu te ćemo odlučiti kako ćemo zaštititi radnička prava. Znate, na popisu su i ljudi koji rade i više od 20 godina u tim tvrtkama".
Dodajmo i to da smo poslali upit Gradu o svemu i objavit ćemo njihov odgovor čim ga dobijemo.