RIBANJE I RIBARSKO PRIGOVARANJE /

Nakon 50 godina ribarenja izbrisani iz registra brodova zbog nekoliko stotina kuna duga: 'Ne obavijeste nikoga, ne pošalju ni dopis'

Brojni bi mogli vezati svoje brodove jer po nekim procjenama za više od 20.000 ribarskih brodova slijedi brisanje iz registra ribarske flote

9.2.2022.
7:18
VOYO logo

Cijene plavog dizela posljednjih godina rasle su tri puta, kanta motornog ulja za brod koštala je 100 kuna, a sada 200. Rasli su svi ribarski troškovi, a prihodi su ostali isti. Otkupna cijena ribe ostala je ista kao i prije poskupljenja. A već desetljećima su isti i brodovi, rijetko koji ribar si je priuštio novi pa su mnogi i dvostruko stariji od svojih kapetana.

Već sada bi brojni mogli vezati svoje brodove zbog neplaćanja obaveznih doprinosa poput svjetlarina. Ribari kažu nisu plaćali, jer račune nisu ni dobili.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pred kamerama RTL-a, ribar Giotta šali se kako budući da ne smije ići na more, počet će se baviti kriminalom. 

Image
GRAĐANI SE SNALAZE /

Zbog vala poskupljenja, građani po gorivo i hranu idu u Mađarsku i BiH: 'Uštedimo do 50 posto, sve je jeftinije'

Image
GRAĐANI SE SNALAZE /

Zbog vala poskupljenja, građani po gorivo i hranu idu u Mađarsku i BiH: 'Uštedimo do 50 posto, sve je jeftinije'


Stari morski vuk Gianni Giotta jedan je od dvadesetak tisuća onih koji su zbog nekoliko stotina kuna duga izbrisani iz registra brodova. I to nakon pedeset godina ribarenja.

"Ja ne vjerujem da to je bilo nužno napravit da netko nekog briše iz registra jer to je sad ko da netko ne plati komunalnu naknadu pa mu sruše kuću ili mu brišu kuću i tako dalje", govori Ivan Gianni Giotta, ribar iz Premanture.

Da je izbrisan i da ne smije na more nije ni znao.

Tekst se nastavlja ispod oglasa


"Ja nisam pojma imao. Jer to onda oni niti obavijeste niti pošalju neki dopis da smo izbrisani, ništa, nego oni to šalju na Internet. Ja Internet nemam niti ću ga imat, šta će meni Internet, 74 godina imam" pojašnjava Giotta.

Do sad je kaže sve redovito plaćao, a ostao je dužan 400-tinjak kuna.

"27.12. su poslali dvije uplatnice koje sam ja platio i išao sam u kapetaniju da sam platio uplatnice, a oni su rekli da, ali vi ste izbrisani."


No ministarstvo uplatnice nije slalo preporučenom poštom već poput obične razglednice, tvrde to ribari. U Ministarstvu kažu da su tu vijest slali ne samo na adrese ribara, nego i putem medija te strukovnih udruga i državnih tijela. U posljednje dvije godine nabralo se 5 milijuna kuna neplaćenih računa. Brojni ribari već su krenuli s tužbama prema državi jer je za njih ovo kraj ribarske karijere.

"S ovom rekli bismo relativno malom uplatnicom od nekih 200 kuna zagorčalo mu je život za godinu dvije ako ne i dalje", tvrdi Kristijan Zović, predsjednik Koordinacije profesionalnih ribara malim alatima.

I Sveučilišni asistent na polju ekologije mora, Neven Iveša tvrdi, zakonodavac bi trebao odgovornije donositi odluke.

"Trebao bi paziti na sve one posljedice koje mogu iz njih proizaći jer u ovom slučaju za sada ne postoji nikakvo kratkoročno rješenje kako ljudi, ribarski sektor i drugi gospodarski sektor vezan uz more može nastaviti legalno obavljati svoju djelatnost", kaže znanstvenik i ribar, Neven Iveša.


A ovo su zahtjevi ribara:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Da se održi sastanak na najvišoj ministarskoj razini, znači ministarskoj razini i razini premijera s dva ključna pitanja što znače egzistenciju za hrvatsko ribarstvo", kaže predsjednik Ceha ribara HOK, Robert Momić.

Prvo je blokiranje cijene goriva na 5 kuna, a drugo rješavanje pitanja brisanja brodova iz registra. Za potonje ima dva prijedloga. Prvi je da se omogući ponovni upis u registar, ali bez strogih EU pravila što bi ribare skupo stajalo.

"Drugi prijedlog je jednostavno da se ukine odluka o brisanju tih plovila na neki način onda koje je jednostavnije jer jednostavno ne povlači za sobom izmjene pomorskog zakonika što je u dugoročnim rješenjima i zakonskim okvirima puno teže", pojašnjava Momić.

"To je bitno jer se zaradi jedan mali dodatak toj penziji. Ja više ne mogu ribarit kao kad sam bio mlađi i tako. Ribarim manje sati, četiri, pet sati na dan", kaže Giotta.

A more je kaže njegov život zato je i tužio državu. Nada se da će ponovno zaploviti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo